Ford Ranger

Ingen andre i klassen er bedre på sikkerhet

Eneste pickup-en som får toppscore i kollisjonstest.

Sist oppdatert

Dagens versjon av Ford Ranger fikk full pott i kollisjonstesten til testorganet EuroNCAP i 2012. Faktisk var Ranger første pickup som fikk fem stjerner i EuroNCAP-testen.

Også nye Ranger får full score i kollisjonstesten, og den er dermed fortsatt den eneste pickup-en med fem stjerner i EuroNCAPs test. Nye Nissan Navara og Mitsubishi L200 fikk begge fire stjerner. Isuzu D-Max og VW Amarok har oppnådd fire stjerner. Nye Toyota Hilux er ikke testet av EuroNCAP.

Kommer i mars

Nye Ranger kommer til Norge i mars, og den kommer med flere teknologier som vi så smått begynner å kjenne fra personbilmarkedet. Ranger-en kommer med blant annet åtte tommers berøringsskjerm, filskiftevarsling og filskiftassistent, adaptiv cruisekontroll med avstandsvarsling, parkeringssensor foran og bak, samt ryggekamera.

Som før kommer den med Load Adaptive Control som justerer responsen på ESP-en etter hvor mye last du har på planet. ESP-systemet har også Trailer Sway Control som registrerer sleng på henger. Systemet reduserer turtallet og bremser hjulene automatisk for å gjenopprette stabilitet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Prisene klare

Andre smarte teknologier inkluderer bakkestartholder, hill descent-kontroll, adaptiv lastkontroll (justerer ESP-en i forhold til vekt) og nødbremsassistanse. Ranger kan som før vade 80 cm og med offroad-pakke kommer den med elektronisk differensialsperre bak. Den kan som før trekke 3500 kilo. 

Nye Ranger fås med enten en 2,2-liters TDCi-motor på 160 hk og 385 Nm, som er 10 hk og 10 Nm mer enn forgjengeren. Som før fås den også med en 3,2-liter på 200 hk og 470 Nm.  Drivstofføkonomien skal være forbedret med stopp/start-teknologi, ny utveksling og elektrisk servostyring. Dette bidrar til å senke drivstofforbruket med opptil 17 prosent, ifølge Ford.

Det oppgitte CO₂-utslippet for versjonen med 2,2 diesel er redusert fra 206 g/km til 171 g/km. 3,2-literen har redusert CO₂-utslippet fra 256 g/km til 218 g/km.

Prisen på Ford Ranger starter på 371 000 kroner (Rap Cab 2.2L TDCi 160 hk). Toppmodellen Double Cab Wildtrack med 3,2-liter og automatgir koster 466 000 kroner.

Til sammenligning koster nye Navara Double Cab med høyeste utstyrsgrad og 190 hester rett i overkant av 400 000 kroner. Billigste Double Cab-variant med manuell kasse og 160 hester koster snaue 340 000 kroner.

Denne saken ble første gang publisert 23/02 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også