Familiefavoritt får imponerende hybridmotor
Forbruket kan få Toyota til å skjelve. Det er bare ett problem...

Vi var nylig ute og testet Toyotas nye flerbruksbil Prius+, som for alle praktiske formål er en litt større Prius med syv seter. Bilen er kanskje først og fremst den perfekte drosjen, men er også med på en trend der hybridteknologi rulles ut til stadig flere nye biler.
Og nå har amerikanske Ford avslørt mer detaljer om en direkte konkurrent til Prius+, nemlig den oppladbare hybridutgaven av C-Max. Her i Europa ble det nylig avslørt at bilen nå også kommer med den prisbelønte 1-liters bensinmotoren med 125 hestekrefter, som vi elsket i Fokus, men dette er altså ikke den eneste drivstoffgjerrige motoren som snart dyttes inn i C-Max.
Les også: 7 seter - og flott å kjøre!
Hyggelig forbruk
Drivverket i den nye hybridutgaven skal ifølge amerikanske myndigheter sørge for at bilen har det samme forbuket enten du bedriver småkjøring eller langkjøring, og har et offisielt drivstoffforbruk på 47 MPG (miles per gallon), noe som er mellom 3 og 7 MPG høyere enn femseterversjonen av Prius+ som selges i USA.
47 MPG er direkte oversatt til norske tall en halv liter per mil, men drivstofftestene i USA og Europa er ikke direkte sammenlignbare. En vanlig Prius er i Norge oppgitt å ha et forbruk på 0,4 liter per mil, mens USA-tallene er 0,47 liter per mil. Det er dermed grunn til å tro at det offisielle forbruket her i Europa vil havne på rundt 0,45 liter per mil.
- Den helt nye C-Max Hybrid er et flott symbol på hvordan Ford har blitt transformert til en drifstofføkonomi- og teknologileder med 47 MPG over hele linjen, noe som er 7 MPG bedre enn Toyota Prius V på landeveiskjøring, sier Fords drivlinjesjef Joe Bakaj i en pressemelding.
- Vi har gjort dette med innovasjon, representert med nesten 500 hybritpatenter, samtidig som vi har kuttet kostandene med 30 prosent slik at vanlige kunder kan ha råd til bilene, sier han.

Høy fart på ren eldrift
En av utfordringene med hybridbiler har lenge vært at toppfarten har vært relativt begrenset om den vanlige motoren ikke er i drift. Men på hybridutgaven av C-max mener Ford at en kan kjøre i opp til 100 km/t på ren eldrift, noe som vi tidligere stort sett bare har sett på oppladbare hybrider.
En oppladbar hybridutgave kommer også, som kan kjøre i hele 135 km/t i ren batteridrift.
Om du kjører litt penere enn dette mener Ford at den vanlige hybridutgaven vil kunne kjøre i overkant av tre mil på et fulladet batteri.
Uklart når den kommer til Norge
Selv om bilen nå relativt umiddelbart vil være i salg i USA, er det ikke slik at den kommer til Europa med det første - selv om Ford den siste tiden kjører langt mer globale strategier enn tidligere.
- En elektrisk utgave av Fokus vil komme mot slutten av året, mens den siste oppdateringen fra Ford Europa sier at C-Max - både som hybrid og oppladbar hybrid - vil komme «i løpet av de kommende årene», sier Fords norske informasjonssjef Anne Sønsteby til Nettavisen.
Siden det ikke er noen klar lanseringsplan, er det heller ikke klart hva prisen vil bli.