Er den nye Prius utdatert eller fremtidens miljøbil?
Noe helt nytt. Og helt vanlig.

Det er gått nesten 20 år siden den første Toyota Prius ble lansert i Japa- bilen som fra første øyeblikk har vært et symboltungt miljøfyrtårn.
I Norge tok salget skikkelig av da den kom i 3. generasjon med bedre motor i 2003, og Toyota fikk virkelig etablert seg i førersetet for dem som ville ose av klimabevissthet.
Men de siste årene har salget av bilen stupt, blant annet fordi Toyota aldri fikk taket på det oppladbare hybridmarkedet. Elbilsatsingen deres ble annonsert, men aldri lansert. Dermed var det andre merker som tok over førersetet for de som ville være miljøvennlige.
- Test: Mercedes C-klasse C350Te Plug-in-hybrid
- Test: VW Passat GTE
- Test: BMW X5 xDrive40e Plug-in-hybrid
- Test: BMW i3 Plug-in-hybrid
- Test: Mercedes GLE 500e
- Test: VW Golf GTE
- Test: Audi A3 e-Tron
Det har gått så langt at Marius Holm i Zero gikk til frontalangrep på Toyota.
Og etter at Toyota lanserte Auris i stasjonsvognutgave med samme hybridteknologi som sitter i Prius, hadde ikke engang Toyota-selgere noen argumenter for hvorfor du burde velge Prius. Auris var større, billigere, bedre å kjøre - og hadde nesten samme forbruk.
Har den fortsatt livets rett?
Men denne uken er det lansering av den 4. generasjonen Toyota Prius, en bil vi er mer spent på enn kanskje noen annen bil for tiden.

Ikke fordi vi forventer at Prius skal bli årets mest spennende bil, men fordi Toyota hardnakket hevder at Prius fortsatt er en utpreget miljøbil, selv om den følger i et spor som mange vil se på som utdatert.
Dette er i første omgang ingen oppladbar hybrid. Det vil si at du ikke kan kjøre den som en ren elbil i mer enn et par kilometer. Batteriet er omtrent like stort som på forrige generasjon, fortsatt nikkel-basert - men fysisk mindre enn tidligere slik at det ikke spiser bagasjeplass.
Under panseret sitter det forsatt en 1,8-liters selvpustende bensinmotor. Denne jobben i kombinasjon med en ny elektrisk motor som både er fysisk mindre, har mindre ytelse og mindre dreiemoment enn tidligere.
Dette gjør at den nye Priusen har en redusert totaleffekt fra 136 til 122 hestekrefter. Ikke mye å juble av så langt altså.

Kraftig redusert forbruk
Men disse tingene er ikke det eneste som er redusert. De offisielle utslippstallene er redusert fra 0,39 til 0,30 liter per mil - altså en reduksjon på nesten 25 prosent!
Dette er tall som vi sjelden tror på, men de første rapportene fra USA hvor bilen allerede er lansert, tyder på at bilen under helt vanlig bruk faktisk kan oppnå forbruk ned mot 0,35 liter per mil, uten at en har et stort fokus på "eco driving".
Dette er bedre enn de forbrukstallene vi som regel opplever på oppladbare hybridbiler hvis vi kjører noe mer enn småkjøring.

Skal ha blitt morsom å kjøre
Det som kanskje overrasker mer, er at tidligere rapporter fra lanseringen i USA, tyder på at den nye Prius ikke lenger er kjedelig å kjøre.
4. generasjon Prius er nemlig den første fra japanerne som er bygget på en helt ny modulær plattform som har fått det klingende navnet TNGA (Toyota New Global Architecture). Da VW introduserte en modulær plattform til sin Golf og Avensis, var det noe som hevet bilene til helt nye nivåer.
Det kan se ut til at dette også gjelder for Toyota.

Den nye plattformen er nemlig en god del stivere enn sin forgjenger, noe som har gitt Toyota frihet til å leke med oppsettet av blant annet støtdempere. Og vi vet jo at Toyota kan kjøreegenskaper når de først går inn for det.
Bilen skal også være betydelig bedre støyisolert enn forgjengeren.
Europa får ikke li-ion-batterier
Det er riktignok en liten forskjell fra USA og Europa: Mens bilen i Europa kun selges med nikkel-baserte batterier, finnes det en utgave med li-ion-batterier i USA.
Toyota opplyser til Side3 at årsaken til dette valget var flerdelt.
- Vi kunne spart ca 15 kg på selve batteriet om en brukte lithium-batterier, men kostnaden ville også økt. Det er alltid en kost/nytte/plassvurdering om en skal bruke lithium eller ikke, sier produktsjef Rune F. Brath i Toyota..
- For nye Prius ville vi ikke fått mer utnyttbar plass selv om lithium ble bruk, siden pakken nå sitter under baksetet. Vekten ville gått noe ned, men ikke mye siden batteriene i seg selv er ganske små. Forskjellene i forbruk og utslipp er det bare marginale forskjeller på, påpeker han.
Snart prøvekjøring
Side3 er invitert med på Europa-lanseringen av bilen denne uken. Vil komme tilbake med et førsteinntrykk av om bilen gjøres irrelevant i en verden full av elbiler og oppladbare hybrider, eller om den nye generasjonen Prius viser at et optimalisert hybridsystem kan være den mest effektivt for den som både vil være miljøvennlig og kunne kjøre langt.
Konkurransen er utvilsomt større enn noen gang.