Prøvekjørt: Alfa Romeo Junior Veloce

Gjør ikke skam på senior

Bilen er elektrisk, men en mekanisk innretning gjør at den varter opp med ganske andre egenskaper på svingete vei enn andre elbiler. 

NOE Å SLEKTE PÅ: Junior Veloce gjør ikke skam å sine større og barskere søsken med forbrenningsmotor. Det finnes helt klart elbiler med mykere hverdagskomfort enn Alfas første elbil, men de er neppe like morsomme å kjøre. Den ser sporty ut og oppfører seg deretter. 
Publisert

Grovt, og kanskje litt stygt sagt, så ser mange av dagens elbiler ut som varianter av samme såpestykke. Det finnes heldigvis hederlige unntak, og nå kommer en til. 

Kanskje ikke til å undres over at det dreier seg om en modell fra Alfa Romeo - sågar merkets første elbil. Foran oss står en Brera-rød Junior i Veloce-versjon. Såpestykke? Nei. 

Det er litt ekstra beundringsverdig at Junior skiller seg ut, for Alfa Romeo har siden 2021 vært del av det store Stellantis-­konsernet. Det skjedde da PSA Group og Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ble slått sammen i 2021. 

Stellantis-tilhørigheten innebærer at Alfas første elektriske bil er bygget på samme base som flere av de andre elbilene fra merkene som sorterer under samme moderselskap. 

Det dreier seg om modeller som Peugeot E-2008, Jeep Avenger, Fiat e600, Opel Mokka-e og Citroën ë-C4. 

Men Junior ligner ikke påfallende på noen av dem. Slektskapet kan merkes på enkelte detaljer i interiøret samt batteripakken på 54 kWt.   

Les også:  Merkets første elbil skulle hete Milano. Det ble bråk

HISSIG VARIANT: Alfa Romeo Junior finnes i flere versjoner, men den norske importøren har valgt å fokusere den sportslige Veloce-utgaven, som koster fra 419 000 kroner.

Mekanisk diff

Det er ikke bare utseendet som skiller Junior Veloce fra konsernslektningene. Alfa Romeo-ingeniørene, ledet av Domenico Bagnasco, har hatt hånd om understellets karakter. 

Bagnasco er ingen hvem som helst. Han har vært involvert i utviklingen av modeller som Alfa Romeo 8C, 4C, ekstremt heftige Giulia GTAm samt de seneste Quadrifoglio-modellene.

Les også: Alfa Romeo 8C Competizione: Finnes kun én i Norge

Sammenlignet med standard Junior har Veloce-versjonen sportsunderstell som er senket 2,5 centimeter. 

I tillegg kommer den med 20-tommers felger som standard, stivere dempere med hydrauliske endestoppere, spesialtilpassede stabilisatorstag foringer og oppheng, bredere sporvidde og en mekanisk låsbar limited slip-differensial på forakselen som styrer momentfordelingen mellom forhjulene.

Les også: Prøvekjørt: Alfa Romeo 4C: Absolutt skjønnhet - med noen skjønnhetsfeil

Som støpt i racingseter

Resultatet er kjøreegenskaper som virkelig står frem på distinkt vis, særlig når drivlinjen står i Dynamic-modus, som gjør styringen mer sportslig sammenlignet med Normal-modus. Det merkes på trange, svingete veier nord for Gardermoen, der vi fikk kjøre bilen noen timer. 

VOLUM: Coda Honca-hekken, inspirert av Alfa Romeo Giulia TZ fra 1963, skjuler et bagasjerom på 400 liter, som er større enn konsernslektningene Jeep Avenger og Opel Mokka. 

Opplevelsen av den mekaniske diffen er at den trekker deg gjennom svingene der man tenker at inngangshastigheten var for høy. 

SPLITT: Bakseteryggen har 60:40-splitt. 

Vi sitter godt, og som støpt, i racingseter med skinn, Alcantara og luftehull fra italienske Sabelt. 

Blant de beste argumentene for Junior Veloce er at du ikke må opp i «gå like i fengsel»-hastigheter for å oppleve hvor gøyalt det kan være å håndtere enn sportslig oppsatt bil på norske landeveier. Junior Veloce klarer brasene i tillatte hastigheter.

 De 280 hestekreftene og dreiemomentet på 345 Nm føles tilstrekkelig, og vel så det, for en bil som veier 1590 kilo, som er et ganske beskjedent tall med dagens standard for nye biler

– Hva er definisjonen på kjøreglede spør, produktsjef Atle Værlien retorisk, og svarer selv: –  Lav vekt. Alfa Romeo kunne gitt Junior både større batteri og flere hestekrefter, men har valgt å prioritere vekt, sier produktsjefen. 

Les også: Test: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Verde:  Det første som slår meg er at uttrykket "ekstremt sportslig" må være misbrukt

RACING-LUKSUS: Racingseter fra Sabelt med skinn og Alcantara kler Junior Veloce, men koster 22 000 kroner ekstra. 

Firkløver-former

Det sportslige ytre følge opp innvendig selv om en skuffende tam senterkonsoll med blank plast og hyllevare fra Stellantis gjør sitt ytterste for å trekke ned helhetsinntrykk. 

Foruten startknapp, girvelger, kjøremodusvelger, elektronisk håndbrekk, har midtkonsollen ladeplate for trådløs lading, USB-C, - og USB-A-kontakter, et lite oppbevaringsrom under skyvbart armlene, og en dyp koppholder primært beregnet for vannflaske eller en diger caffe latte. Espressoen får man ta før eller etter kjøreturen. 

FIRKLØVER: Ventilene i hver ytterkant av dashbordet har quadrifoglio-form. 
FIRKLØVER: Også de 20-tommers standardfelgene har quadrifoglio-designet. 

Det 26 centimeter brede instrumentpanelet har Alfa-typisk teleskop-design (cannocchiale) og luftventilene i hvert hjørne har quadrifoglio-form (firkløver).

Junior Veloce kommer standard med delskinnseter med elektrisk justering på førersetet, varme og massasje. 

De heftigere Sabelt-setene fordrer enn interiørpakke til 22 000 kroner, som også inkluderer ratt trukket med skinn og Alcantara. Massasjefunksjonen forsvinner med racingsetene.  

BEGRENSET: Beinplassen i baksetet er begrenset, men sittekomforten er god. 

Multimedia og andre funksjoner betjenes med en 26 centi­meter bred berøringsskjerm som er lett vinklet mot fører. Det finnes definitivt skjermer med mer brukervennlig grensesnitt. Den er utviklet for å fungere med widgeter og grafiske komponenter som skal gi enkel tilgang til alle funksjoner. 

BÅDE OG: Pluss: Ratt i skinn og Alcantara, ventiler med quadrifoglio-form (firkløver) og instrumenter med cannocchiale-design. Minus: Senterkonsollen og berøringsskjermens funksjonalitet. 

Skjermen kan tilpasses den enkeltes ønsker via dra- og slipp-­funksjonalitet. Den er trådløs kompatibel med Apple CarPlay og Android Auto. Om skjermen ikke briljerer med intuitiv funksjonalitet, så er raden med knapper for betjening av klimafunksjoner et velkomment tilsnitt. Det samme med klassisk volumbryter. 

Les også: Prøvekjørt: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio: De aggressivt utformede girhendlene formelig kommanderer deg til å bruke dem

HURTIGHET: 0-100 km/t går unna på 5,9 sekunder. Med maks hurtigladekapasitet på 100 kW går det noe tregere ved ladestolpen.

Identitetsshopping

Rekkevidden på maks 334 kilometer og bagasjeplassen gjør at Junior Veloce primært er et bil nummer to-alternativ: For de som alltid har drømt om å eie en Alfa, men ikke våget. Eller de som vil ha et spenstigere og mer oppsiktsvekkende elbil-alternativ i oppkjørselen. Her er det mulig å shoppe seg til kulere identitet. 

Tekniske data:

Motor: EL

Effekt, kW/hk: 207/280

Dreiemoment, Nm: 345

Egenvekt, kg: 1590

Lengde/bredde/høyde, cm: 417/178/151

Akselavstand, cm: 256

Bakkeklaring, cm: 17,5

Bagasjerom, liter: 400 - 1265

Hengervekt, kg: 0

Taklast,kg: 50

Standard dekkdimensjon: 225/40R20

Batterikapasitet, kWt, brutto: 54

Rekkevidde, WLTP km: 334

Maks ladehastighet (DC), kWt: 100 

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,5

0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,9

Toppfart, km/t: 200

Pris fra, kr: 418 900

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn