En nesten sjokkerende fornuftig bil

Navnet er idiotisk, men pris og plass er nesten utrolig.

Publisert

Rapid.

Smak litt på det ordet. Det er et ord som kan gi mange assosiasjoner. Det aller meste handler om noe som går raskt unna. Når man blander det med bilverdenen, tenker vi umiddelbart på sportslighet. Vi tenker på moro. Vi tenker på spenning.

Skoda har tatt alle disse assosiasjonen og kastet de på dør.

Malplassert

De har plassert det på en bil som først og fremst er fryktelig billig. For under 200.000 kroner kan du plukke opp den lille familiebilen, med overraskende mye plass.

De har plassert navnet på sin nykommer av en liten familiebil som plasserer seg mellom Octavia og Fabia.

(Som enkelte har påpekt, er navnet gammel Skoda-tradisjon, men blir ikke mer velklingende av den grunn)

Navnet føles omtrent like velplassert som Nissan-modellen Sunny, og det en egentlig har lyst til å tenke på er Aston Martin Rapide.

Men til helvete med navnet, det er ikke mange som velger bil basert på modellnavnet. Det er mye viktigere med hva nye Skoda Rapid egentlig er.

Ujålete og praktisk

Og det Rapid er, er en veldig upåtatt bil. Det er en bil som skriker «jeg er veldig fornuftig» - og «her får du veldig mye bil for pengene», samtidig som den i vår testperiode ga oss spesielt én stor positiv overraskelse.

Med Rapid føler vi at Skoda går litt tilbake til hva Skoda kanskje bør være: En billig bil for de upretensiøse. De som ønsker kvalitet, men som ikke er så fine på det. De som liker å vite at det er et av verdens største bilprodusenter som har laget bilen, men som ikke ønsker å betale for at det er fire sirkler i fronten.

For når du først ser Rapid, så ser du umiddelbart at det er en Skoda. Det litt grunnleggende usexy designet, som samtidig har et eller annet ved seg som gjør at det ikke blir feil. Det er vanskelig å sette fingeren på hva som er Skodas designspråk, for det har noe vag-aktig over seg, men det er åpenbart at VW - som jo eier Skoda - ikke vil at designet skal konkurrere med VW og Audi. Og det er helt greit.

Ikke overdådig, men nok

Når du setter deg inn i bilen blir man heller ikke blåst bakover. Den nesten toppspekkede testbilen vi har vært ute med fremstår billig. På ingen måte dårlig, men det er litt som å sette seg inn i en litt aldrende VW. Vi møter underholdningssystemet som VW selv er i ferd med å pensjonere, vi møter hard plast og vi sitter i seter uten all verdens justeringsmuligheter.

Sammenlignet med den nye Skoda Octavia, som nå er på vei, skulle man nesten ikke tro at de kom fra samme selskap.

Men samtidig er det en aura av «mer-enn-nok». Parkeringssensorer, GPS, DAB-radio, gradert varme i setene, bakkestartassistent, klimaanlegg.

For svingende, det er cruise control og tilhengerfeste på doningen!

Velkjent wag

Under panseret finner vi i testbilen Volkswagens etter hvert så velkjente 1,6-liters 105-hestekrefters dieselmotor - den samme som blant annet benyttes i Golf BlueMotion.

Ikke like godt støyisolert som i en Volkswagen, men motoren gjør som alltid en strålende jobb - selv når den sitter kombinert med en manuell girkasse som kanskje ikke er den mest direkte vi har vært borti.

Kjøreegenskapene er stabile og forutsigbare. Ikke like raffinert som mer påkostede VW og Audi, særlig i fjæringen, men samtidig er det litt befriende å kjøre en bil som føles en anelse «back to basic». Bilen er nemlig utstyrt med hydraulisk servostyring, og det føles mer direkte enn de mer moderne elektriske løsningene som vi fortsatt sliter litt med å bli komfortable med. Den har selvsagt stabilitetskontroll, antispinn og alt det der, men det er en bil som du føler at du kjører.

I baksetet er det for øvrig også helt greit med plass. Ingen overflod som i Superb, men det forventet vi da heller ikke.

Masse, masse plass

Men den store overraskelsen kommer egentlig når vi kommer til bagasjen. For nordmenn og sedaner er ikke en veldig god kombinasjon. Vi skal ha så fryktelig mye bagasjeplass, og da er stasjonsvogn det eneste som duger.

Men når du åpner bakluken oppdager du plutselig at Rapid faktisk ikke er noen ren sedan. Bakluke er hengslet som en kombibakluke, og du åpner et overraskende stort bagasjerom. Selv om vi stappet inn solide menger bagasje, ble det masse plass igjen. Og fordi luka er hengslet høyt oppe, er det også veldig enkelt å lempe inn og ut.

550 liter siter spesifikasjonene, og det er bare 53 liter mindre enn en Passat stasjonsvogn! Og med baksetene nede er det nesten 1500 liter.

Masse bil til liten pris

Og da er det igjen greit å minne seg selv på at dette er en bil som du faktisk kan kjøpe for under 200.000 kroner - selv om vår testbil kostet 246.800 kroner med litt større motor og litt mer utstyr.

Og det er i dette lyset man er nødt til å se Rapid. Den kommer ikke til å vinne kåringen for årets bil, den vil ikke vinne designkåringer, og de som virkelig setter sin prestige i bil vil rynke på nesa.

Men Rapid er en bil som oppfyller alle praktiske en kan stille til en bil: Den har godt med plass, den er enkel og fin å kjøre, du kan få det utstyret du skulle ønske. Den har et forbruk på bare 0,4 liter per mil, noe som gjør den billig i drift. Og den er - ut ifra norske forhold - billig i innkjøp.

«For nuftige mennesker» var slagordet til Skoda for noen år siden. Rapid er det beste bevist på det slagordet.