En av Norges særeste biler har blitt bedre
Men har den blitt god nok?

SNIKTITT: Jeg skvetter litt hver gang, men til stadighet melder Hyundai at de har en av de mest populære sportsbilene i Norge.
Årsaken er at det som må være en av Norges merkeligste biler, i de offisielle salgslistene til Opplysningsrådet for Veitrafikken har gått i kategorien sportsbiler, selv om den med sine 140 hestekrefter ikke akuratt er en kraftpakke av dimensjoner.
Personlig har jeg alltid hatt litt sansen for den snåle bilen med to dører på passasjersiden og én dør på førersiden. Den er en av få biler som har kommet på markedet som faktisk ligner på den konseptbilen selskapet først viste frem. Og i motsetning til med Nissan Juke, er det faktisk er god ting!
Les også: Nei, dette er ingen konseptbil
Ikke skreddersydd for Norge
I Norge har derimot bilen hatt et par problemer: Veloster er egentlig designet som en billig sportsbil for ungdom. Problemet er at norske avgifter sørger for at selv billige biler blir relativt kostbare, og hvis en ser bort i fra prisen på ekstrautstyr - noe man jo egentlig ikke kan gjøre - så er ikke Veloster vesentlig billigere enn en VW Scirocco.
I Norge får du den forøvrig bare i én utgave, og den er topp utstyrt med alt du kan tenke deg av ekstrautstyr.

Men det største problemet med Veloster er at den med sine 140 hestekrefter ikke er spesielt rask. Den føles ikke særlig sportslig, utover at den bråker ganske mye. I tillegg så ligger absolutt all effekt helt opp mot rødlinja, noe som gjør at det å kjøre bilen fort, handler om å jage turtall som en helt - uten å treffe turtallssperren.
Redningen skulle bli å utstyre bilens 1,6-liters bensinmotor med en turbo, noe som har gitt bilen 46 nye hestekrefter. Samtidig er dreiemomentet økt med ganske vanvittige 60 prosent - nærmere bestemt 265 Nm.
Og etter lang tids venting, har vi nå endelig fått turboversjonen i Norge.
Oppleves mer sofistikert
Denne uken fikk Side3 anledning til å teste bilen litt på norske veier i noen timer. Dette er altså på ingen måte en fullverdig test, men siden bilen utover en ny motor ikke er all verden endret, var det nok til å gjøre seg opp et greit førsteinntrykk av bilen.

Overraskende nok var det ikke effekten som var det første vi la merke til:
Bilen later til å ha gjennomgått en liten opprusting, for den fremstår både mer stillegående og mykere i oppsettet enn sin lillebror. Det er likevel fortsatt en stiv bil, noe en spesielt legger merke til på dårlig vei - noe det jo er en del av her i landet. Vi ble neste overrasket over at en bil som oppleves så myk i svingene, likevel kan riste innvollene ut av deg på grusvei.
Turbo gir mer av det samme
Men så til det som er poenget med bilen: Turboen.
Det denne gjør er primært to ting: For det første øker den altså både effekten og dreiemomentet, men i tilegg så flyttes også innslagspunktet ved maksimal effekt. For mens standard utgave gir deg 140 hestekfreter først på 6300 RPM, får du med Veloster Turbo 185 hestekrefter ved 5500 RPM.
Dette er fortsatt høyt, men det betyr at du får mer effekt uten å ligge helt på rødlinja, so nå er på 6500 RPM. Fra rundt 5000 RPM er det ganske mye som skjer når du leker deg på svingete veier.

I spesifikasjonene påstår også Hyundai at det maksimale dreiemomentet er tilgjengelig allerede ved 1500 RPM, men skal vi være helt ærlige tror vi ikke på det. Veloster er fortsatt en bil som krever at du leker med turtall hvis aksellerasjon er et tema.
Hvor er alle kreftene?
Og det er ingen tvil om at de ekstra hestekreftene som nå presses ut av motoren gjør noe med bilens ytelser, men det er utrolig enkelt å bli sittende igjen med følelsen av at det ikke er nok.
Ifølge spesifikasjonene skal det være 186 hestekrefter - omtrent det samme som i en Fiesta ST, mens aksellerasjonstallene fra 0-100 på 8,4 sekunder er identiske med en 1,4-liters VW Golf med 140 hestekrefter og såkalt sylinderkutt.

For å sette det i perspektiv: Fiesta ST har 4 hestekrefter mindre, unnagjør 0-100 på 1,5 sekunder kortere tid - og har en startpris på rundt 90.000 kroner mindre. Nå skal det sies at Veloster har betydelig mer utstyr som standard - den leveres som nevnt bare i én topputrustet utgave - men det er likevel store forskjeller.
Og ikke minst: Vi setter oss mye heller i baksetet på en Fiesta enn på en Veloster.
Men kanskje minst like oppsiktsvekkende: Bilen har et oppgitt blandet forbruk på 0,69 liter per mil - med 157 gram CO2. Det er hele 0,1 liter mer enn Fiesta ST.
Lever ikke opp til potensialet
Vi har så veldig lyst til å like Veloster Turbo, og vi hadde virkelig gledet oss til å kjøre den. Det er morsomt og spennende med biler som tør å være annerledes.
Men realiteten er at vi på ingen måte får en følelse av å kjøre en liten sportsbil med 186 hestekrefter. Veloster Turbo er veldig kul å se på - og med den matte lakken på testbilen er den enda kulere. Derimot koster den for mye, bruker for mye drivstoff og yter for dårlig.