BMW i8

Du gjetter ikke hva som driver denne BMW-en

Satser på mer enn elbiler og ladbare hybrider.

Sist oppdatert

BMW er blant produsentene som satser på flere teknologier, akkurat som for eksempel Mercedes. BMW kommer med flere elbiler, og de fleste modellseriene vil ha plug in-hybrid i utvalget.

Men BMW satser også på hydrogen som drivstoff - i samarbeid med Toyota som kommer med brenselcelle-modellen Mirai i år. Den lanseres i noen europeiske markeder i september. Den er ventet noe senere til Norge med en prislapp på cirka 550 000 kroner (uten moms og avgifter, som den er fritatt for).

Mystisk i8

Under noen nylig avholdte innovasjonsdager viste BMW frem en navnløs hydrogenbil som er basert på i8. Bilen produserer sin egen elektrisitet i en brenselcelle. Inne i selve brenselcellen foregår det en kjemisk reaksjon mellom hydrogenet som lagres i trykktanker og oksygen som hentes fra lufta. Elektrisiteten driver elmotorene og eneste utslippet er vann.

I tillegg til den navnløse og mystiske i8-bilen, viste BMW også frem en 5-serie GT med brenselcelle. Den ytre 245 hk og skal ha en rekkevidde over 500 kilometer, ifølge BMW.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

HYDROGEN: BMW 5-serie GT med brenselcelle-teknologi. FOTO: BMW
HYDROGEN: BMW 5-serie GT med brenselcelle-teknologi. FOTO: BMW

"So bullshit"

Tesla-boss Elon Musk har karakterisert hydrogenbiler som "so bullshit", men ifølge blant annet Norsk Hydrogenforum har teknologien noen åpenbare fordeler. Som nullutslippsbil har den en rekkevidde, 500-700 kilometer. Kjørelengden avhenger naturligvis av faktorer som kjørestil, utetemperatur og bruk av klimaanlegg.

Dessuten kan hydrogen fremstilles fra en rekke energikilder. Ved bruk av fornybare energikilder som vannkraft, vindkraft og solkraft vil produksjonen skje med minimale utslipp.

Konkurransedyktige før 2020

I dag er hydrogenbilene dyrere enn masseproduserte standardbiler fordi de blir bygget i små serier, med mye manuelt arbeid. Gitt at Norge fortsetter med insentivene som er på plass for hydrogenbiler i dag, er det ventet at hydrogenbilene som kommer for salg i perioden mellom 2017 og 2020 vil være konkurransedyktige på pris med tilsvarende bensin- og dieselbiler, ifølge Norsk Hydrogenforum.

Hyundai har begynt serieproduksjon av ix35 med brenselceller drevet av hydrogen. Bilen er å få kjøpt i Norge.

HYDROGEN: Toyota Mirai lanseres i enkelte europeiske markeder i september. Den bil koste rundt 550 000 kroner i Norge. FOTO: Toyota
HYDROGEN: Toyota Mirai lanseres i enkelte europeiske markeder i september. Den bil koste rundt 550 000 kroner i Norge. FOTO: Toyota

Denne saken ble første gang publisert 04/07 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også