Ranet med gass?

Bobilalarm: Størst fokus på karbondioksid og brann

Nortronix-gründer Ole-Petter Lydhus tviler på narkosegass-innbrudd. Derimot tror også han at CO₂ kan være benyttet.

Pluss ikon
<b>NEPPE NARKOSE:</b> Ole-Petter Lydhus tror det stort sett er CO₂ som brukes under gassran av bobilturister.
NEPPE NARKOSE: Ole-Petter Lydhus tror det stort sett er CO₂ som brukes under gassran av bobilturister. Foto: Geir Svardal
Sist oppdatert

Nortronix, med gründer og sjef Ole-Petter Lydhus i spissen, har produsert de aller fleste alarmene som er installert i norske bobiler. Firmaet står bak velkjente merker som NX-1, NX-4, NX-5, NX-10 og NX Buddy.

Produktene skal også kunne oppdage narkosegasser, men i markedsføringen av alarmene har ikke Nortronix fokusert mest på denne gruppen av gasser.

LES OGSÅ: Bobilran med gass kan forekomme

Fokus på det brennbare

– Vi har tatt dette med bruk av narkosegasser mot bobiler med en klype salt, og nevner vel knapt gassran i våre brosjyrer. Vi fokuserer heller på væsker, propan og det bobilfolk har med seg av brennbare ting. Det er kullosforgiftning som tar livet av folk – ikke gassran.

– Men folk er opptatt av å verne seg mot alle typer gasser som i teorien kan bli brukt under ran, så vi opplyser selvsagt at alarmenes sensorer også vil oppdage narkosegasser.

<b>EGEN CO₂-SENSOR:</b> I likhet med propan er karbondioksid tyngre enn luft, og detekteres med en lavt plassert sensor.
EGEN CO₂-SENSOR: I likhet med propan er karbondioksid tyngre enn luft, og detekteres med en lavt plassert sensor.

Symptomer på CO₂.

I de første årene av det nye millenniet forhørte Nortronix seg med svensk politi om hvilke midler lovens lange arm mente ble brukt under det man antok var gassrelaterte ran av bobiler på vestkysten.

– Politiet opplyste den gangen at det i de fleste tilfellene kunne dreie seg om karbondioksid, blant annet fordi gassen er lett å få tak i. Flere av ofrene var kvalme, hadde hodepine og angst dagen etter, og dette er visst vanlige symptomer på CO₂-forgiftning. De mente for øvrig at metoden var farlig fordi den kan gi hjerneskade, forteller Lydhus.

Men han legger til: – Det som kjennetegner slike typer ran er jo ofte at dørene i bobilen står på vidt gap etterpå, slik at gassen forsvinner ut. De færreste kriminelle ønsker å ta livet av folk.

<b>FØRSTE MED CO₂:</b> Andre generasjon NX-4 fikk egen sensor for CO₂. 
FØRSTE MED CO₂: Andre generasjon NX-4 fikk egen sensor for CO₂. 

Egen CO₂-sensor

Opplysningene fra politiet førte til endringer i produksjonen av alarmer. Da andre generasjon av NX-4 kom på markedet, var det med en egen sensor som skal oppdage CO₂.

<b>NX-10:</b> Ole-Petter Lydhus har installert både NX5 og NX-10 i egen bobil, også for å sjekke forskjeller.
NX-10: Ole-Petter Lydhus har installert både NX5 og NX-10 i egen bobil, også for å sjekke forskjeller.

Falsk alarm.

På NX-10 viser antall blink etter en utløsning av alarmen hva årsaken er.

– Blinker det fem ganger er det CO₂ som har utløst alarmen. Og denne sensoren gir aldri falske alarmer grunnet andre gasser. Narkose-sensoren er derimot mer følsom, og kan reagere på dårlig luft, drivgasser i parfyme og flatulens - altså promp. Faktisk kan hundepromp utløse bobilalarmen.

Nortronix jobber hele tiden med å utvikle og forbedre sine produkter. Å redusere antall falske alarmer er også et fokus.

– Vi tester nå en ny type sensor som nesten ikke bruker strøm, og som derfor kan være trådløs. Det vil gjøre det enklere å plassere dem slik at unødvendige alarmer reduseres til et minimum.

Vi jobber også med at sensorene først skal reagere ved litt vedvarende mengder av gass, noe som også bør bidra til et minimum av falske alarmer, opplyser Lydhus.

Denne saken ble første gang publisert 23/10 2019, og sist oppdatert 29/06 2020.

Les også