BMW iX3 og i4 kommer i 2020 og 2021

Senest i 2021 kommer elektriske i4, men før den tid kommer en elektrisk X3 på markedet i Norge.

BMW i4: BMW i4 kommer etter alt å dømme i 2021. Bilen på bildet er BMW Vision Dynamics som ble vist frem på bilutstillingen i Frankfurt i fjor høst. 
Publisert

På bilutstillingen i Frankfurt i fjor avduket BMW en elektrisk firedørs konseptmodell som størrelsesmessig ligger mellom BMW i3 og BMW i8, kalt BMW i Vision Dynamics. Nå har BMW bekreftet at konseptet er et forstudie på BMW i4 som etter alt å dømme kommer 2021. Den vil antakelig ligne på 4-serie Gran Coupe, og ha en rekkevidde over 400 kilometer.

Les også: BMWs morsomste blir enda villere

Men før lanseringstidspunktet for i4 vil BMW lansere en modell som er mer interessant sett med norske øyne: En elektrisk X3.

Ny arkitektur

På den internasjonale bilutstillingen Auto China 2018 som åpner dørene i Beijing idag, viser BMW frem BMW Concept iX3. Konseptbilen er en forsmak på den helelektriske versjonen av SUV-en BMW X3 som lanseres i 2020. Ifølge BMW Norge vil det bli mulig å reservere den kommende produksjonsmodellen iX3, men BMW Norge kan foreløpig ikke si noe om når en slik reservasjonsløsning vil bli operativ. 

- Bilen som vises er et konsept, og vi kan foreløpig ikke si noe om priser eller reservasjonsmuligheter når det gjelder produksjonsmodellen, sier  sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

iX3: Dette er BMWs forstudie på iX3. 

iX3-konseptet er basert på dagens X3, men noen modifikasjoner er foretatt med tanke på plass til batteripakke og elmotor. Ifølge BMWBLOG blir iX3 den første på BMWs skalerbare plattform som tar høyde for biler med forhjuls-, bakhjuls- og firehjulsdrift. Den samme fleksibiliteten gjør at bilene også kan produseres med forbrenningsmotor, som plug-in hybrid eller med helelektrisk drivlinje.

400 km rekkevidde

Concept iX3 har mye av design og egenskaper som X3, men noen særegne detaljer skiller konseptbilen fra produksjonsmodellen som ble lansert i fjor. Grillen er en nytolkning av BMWs klassiske nyredesign, men siden elmotoren ikke trenger kjøling så er nyregrillen lukket. Frontspoileren er også mer lukket, med mindre luftinntak og nye linjer. Egne felger og detaljer på støtfangeren bak er andre elementer som preger konseptbilen.

Les også: Test: Mercedes-Benz AMG E 63 S 4MATIC+ - absolutt råskap

Den elektriske motoren i BMW Concept iX3 har en effekt på over 270 hk. Høyspenningsbatteriet har en nettoeffekt på over 70 kWt. Det gir konseptbilen en rekkevidde på over 400 km etter den nye WLTP-kjøresyklusen som nå innføres. Batteriet er dimensjonert for 150 kW hurtiglading, noe som vil bety en ladetid på rundt 30 minutter.

ELEKTRISK: BMW iX3 er ventet i 2020. 

25 el-modeller

Ved utgangen av 2019 har BMW Group som mål å ha levert 500.000 elektrifiserte biler på verdensbasis. I første kvartal i 2018 alene, ble det levert ut 26.858 elektrifiserte BMW og MINI, ifølge BMW.

I 2025 vil BMW Group tilby hele 25 elektrifiserte modeller, hvorav 12 vil være helelektriske. BMW har allerede sikret seg rettighetene til modellnavnene BMW i1 til i9, så vel som BMW iX1 til iX9.

– I fjor leverte BMW over 100.000 elektrifiserte biler på verdensbasis, hvor det norske markedet bidro med nesten 10 prosent av volumet. Vi er et pionermarked for BMWs elektrifiserte modellportefølje og deler vår erfaring med resten av verden, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.