VW Amarok

VW Amarok nytt arbeidsjern

Pickupen Amarok er et nytt tilskudd til segmentet med nyttekjøretøy. Et segment som er større enn du tror!

Arbeidsbiler trenger ikke lenger se ut som en kantet samling metall.
Arbeidsbiler trenger ikke lenger se ut som en kantet samling metall.
Sist oppdatert

En pickup kjennetegnes som kjent av et frittstående førerhus med en eller to seterekker, pluss lasteplan. En modelltype vi ikke minst kjenner fra USA, der denne bruksbiltypen har hatt en sterk posisjon i flere tiår.

Og det er nettopp amerikanske og japanske modeller som har rådet grunnen i pickup-segmentet. Men nå får de altså selskap av tyske VW Amarok (selv om den skal produseres i Buenos Aires).

Den har dobbeltkabin og firehjulstrekk, og et design som tydelig plasserer den i VW-familien. Amarok følger opp de senere års tradisjoner med å gi slike arbeidsjern mer sikkerhet og komfort; ikke minst gjennom et interiør som kan sammenliknes med personbilenes.

Ved lanseringen kommer den med en toliters TDI-motor med 165 hk. Allerede ved 1500 omdreininger yter den 400 Nm. Senere kommer et rimeligere alternativ med 122 dieselgamper og 340 Nm. Begge motorene kombineres med en sekstrinns manuell girkasse.

VW lover lave CO2-utslipp, seks kollisjonsputer og omfattende elektronisk førerassistanse.

Frem til 1. desember var det solgt 20 945 nyttekjøretøy i vektklassen under 3,5 tonn i Norge i 2009. Av dem er cirka 9000 i pickup/kassevogn-segmentet, i følge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Et betydelig marked, altså. Ingen bombe at VW ønsker seg et enda større jafs her.

Amarok kommer i første omgang med dobbeltkabin, men i 2011 kommer også en versjon med enkeltkabin.
Amarok kommer i første omgang med dobbeltkabin, men i 2011 kommer også en versjon med enkeltkabin.

Amarok lanseres i Norge høsten 2010.

Les også:

Familiebilkongen

Vi har kjørt bilen til Jeremy Clarkson

Cowboybil for vinterføre

Bilferie - Safari i Afrika

Denne saken ble første gang publisert 02/12 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også