Prøvekjørt: Volkswagen Touareg Hybrid 2010

Vi har kjørt nye Touareg

Den nye Volkswagen Touareg skal få SUV-folkene hos Land Rover, BMW og Mercedes til å sove dårlig om natten.

- Nå kommer jeg og tar deg! Den nye Touareg er barsk, men uten å bli like brautende som konsernfetteren Audi Q7.
- Nå kommer jeg og tar deg! Den nye Touareg er barsk, men uten å bli like brautende som konsernfetteren Audi Q7. Foto: Andreas Handeland
Sist oppdatert

Etter snaut åtte år på markedet og en halv million solgte eksemplarer, trer første generasjon Volkswagen Touareg inn i pensjonistenes rekker.

Generasjon to står klar til dyst, og vi har tatt turen til Firenze for å kikke nærmere på barskingen, som tradisjonelt sett har vært like god i terrenget som på motorveien.

Noen folkevogn, i ordets rette forstand, er nye Touareg ikke. Bare det diskré, men likevel kraftfulle og dynamiske utseendet sladrer om at den definitivt hører hjemme i premiumskiktet.

Det litt anonyme "Tiguan på anabole steroider"-preget forsvinner når man faktisk ser den ved siden av sin mer folkelige lillebror. Touareg er tøff, maskulin og eksklusiv, men levner liten tvil om samtidig å være en Volkswagen - på godt og vondt.

Touareg er blant de få SUVene som klarer seg like godt i terrenget som utseendet gir inntrykk for. Her fra vår offroad-prøvekjøring i Toscana.
Touareg er blant de få SUVene som klarer seg like godt i terrenget som utseendet gir inntrykk for. Her fra vår offroad-prøvekjøring i Toscana. Foto: Andreas Handeland

El-hjelp

Hybrid. Det høres flott ut ikke sant? Og visst er det bra at en liten elektromotor med tilhørende batteripakke kan demme opp for to sylindre som spyr ut ekstra CO2.

For det er det Volkswagen selv sier hybriden bidrar til: V8-krefter kombinert med drivstofforbruket og utslippet til en sekser.

TSI Hybrid har utgangspunkt i den hvasse kompressormatede V6eren fra S4. Den yter 333 hester, men sammen med en elektromotor yter kraftpakken totalt 380 hester og solide 580 Nm.

I praktiske ytelser betyr det 0-100 km/t på 6,5 sekunder, en toppfart på 240 km/t og selvsagt et heftig sug i mellomakselerasjoner. Gassresponsen er ikke like god som man skulle tro, men ved 3000 omdreininger løsner det skikkelig, for da er fullt dreiemoment tilgjengelig.

Nytt på Touareg er også en standard åttetrinns Tiptronic automatkasse av den tradisjonelle sorten.

I vanlig modus under normal kjøring girer den silkemykt nesten uten at man legger merke til det, mens den i sportsversjon velger et litt høyere turtall for å ha bedre gassrespons når behovet melder seg.

Hybridversjonen byr merkelig nok på litt dårligere gassrespons enn dieselmodellene, og det jevne kompressordraget gir inntrykk av at motoren er litt seig.

Så underholdningsfaktoren er ikke like høy som de heftige sifrene på papiret gir inntrykk av. Men du verden så deilig det er med solide bensinkrefter som ikke tapper lommeboka fullstendig.

Best i byen

Det er først og fremst i bykjøring hybridløsningen har noe for seg. Touaregen kan kjøre i hastigheter opptil 50 km/t utelukkende på batteridrift dersom kraftreservene i batteripakken tillater det. Det krever nok ganske fjærlett gassfot for å nærme seg det oppgitte forbrukstallet på 0,82 liter per mil, spesielt siden man har størst fordel av den avanserte teknologien i lave hastigheter. Fordelene med systemet er blant annet et lavt støynivå, som jo noen ganger er ikke-eksisterende takket være elektrodriften, samt et vesentlig lavere lokalt utslipp av NOx enn dieselmotorene.

Foto: Andreas Handeland

Tung teknologi

Bagasjerommet byr på 433 liter og holder nok for de fleste. Under lokket ligger batteriene som forsyner elektromotoren med kraft.
Bagasjerommet byr på 433 liter og holder nok for de fleste. Under lokket ligger batteriene som forsyner elektromotoren med kraft. Foto: Andreas Handeland

Men TSI Hybrid er tung, og det merkes godt på veien. Selv om den kjører mesterlig på de fleste underlag kamuflerer den ikke helt de snaue 2,3 tonnene den faktisk veier. Det samme gjelder når bremsene skal tas i bruk. Vi fikk også kjørt begge TDI-alternativene, en sekser på 240 hester og 550 Nm, samt verstingen med 340 hester og ekstreme 800 Nm. Felles for disse, til tross for at V8-dieselen veier nesten det samme som hybriden (V6 TDI 200 kilo mindre), er at de føles vesentlig mer lettbeinte og velbalanserte. Dessuten er faktisk, tro det eller ei, spesielt den største dieselen så sprek og arbeidsvillig at den er vesentlig morsommere enn hybridmodellen.

Det justerbare understellet (Sport, Normal og Comfort) er herlig satt opp, enten det er på svingete Toscanaveier eller på begredelig hyttevei som vi også kjørte bilen på. Komforten er upåklagelig god, selv i god fart på italienske motorveier kunne jeg viske til sidemannen uten at det bød på problemer.

Touareg gir inntrykk av å være en ekstremt bra allrounder de fleste sannsynligvis ville kost seg stort med. Komfortabel, barsk, lettkjørt, luksuriøs og velsignet med herlige motoralternativer. Vi kunne ønsket oss litt mer gutsing på hekkdesignen, men noe særlig mer er vanskelig å ønske seg.

Hybridmodellen viser at VW kan, men samtidig imponerer den ikke voldsomt kjøre- og bremsemessig kontra dieselbilene. Skal du bli konge i gata og på hyttetunet, er det V8 TDI som gjelder! Det skal riktignok sies at V6 TDI ikke gjør skam på utseendet eller prislappen den heller, og er en helt super motor i Touaregen.

Alle våre biltester finner du her

Ta en titt på disse sakene:

Vi fikk kjørt bilen på flere typer underlag, og ble imponert over blandingen av komfort og sportslighet og hvor lettkjørt bilen er. Men styr unna de største hjulene på ekstrautstyrslista hvis du er var for ujevnheter i veibanen.
Vi fikk kjørt bilen på flere typer underlag, og ble imponert over blandingen av komfort og sportslighet og hvor lettkjørt bilen er. Men styr unna de største hjulene på ekstrautstyrslista hvis du er var for ujevnheter i veibanen. Foto: Andreas Handeland

Luksus-SUVen som har slanket seg

Trendy miljø-SUV

Tester av crossovere og store og små SUVer

Med det flotte og sinte frontpartiet tatt i betraktning, kunne Volkswagen kanskje gitt litt mer gass når det gjaldt hekkdesign?
Med det flotte og sinte frontpartiet tatt i betraktning, kunne Volkswagen kanskje gitt litt mer gass når det gjaldt hekkdesign? Foto: Andreas Handeland

Denne saken ble første gang publisert 26/03 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også