Test: Volvo S80 D5 AWD, 2009

Deilig, dyr drøm

Med stor dieselmotor, firehjulstrekk og automatgir er S80 en herlig bil for våre veier.

Volvo S80
Volvo S80 Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Volvo S80 plasserer seg i samme klasse som biler som Audi A6, BMW 5-serie, og Mercedes-Benz E-klasse. Den er en stasvogn, elegant og sober uten å skryte.

Volvo S80 er nå på plass i ansiktsløftet utgave, og vi har testet den med deres nye, store dieselmotor; 204 hk sterke D5.

Kjøreegenskaper: 5

Volvo S80 er særdeles ryddig på veien. Den er ikke særlig sporty, men lystrer rattbevegelsene momentant. Styrefølelsen er ikke helt på samme linje, og siden den styrer så kjapt inn, skulle vi virkelig ønske vi kjente mer gjennom rattet.

Firehjulstrekksystemet fordeler drivkrefter bakover når det trengs, og i praksis fungerer dette svært godt. Dette utlikner også motorens eventuelle påvirkning på styringen.

Den store bilen har flott balanse og oppleves som lettkjørt, samtidig er den dønn stabil på veien. Hele tiden føles den trygg, og ikke minst behagelig.

S80 er stor, og føles også slik. Den har veldig godt av parkeringssensorer, siden den ikke er verdens mest oversiktlige bil.

Volvo S80
Volvo S80 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 5

Tekniske data Volvo S80 D5 AWD

MOTOR, CM3: R5, 2400

EFFEKT, HK VED O/MIN: 205/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 420/1500-3250

EGENVEKT, KG: 1680

MAKS HENGERVEKT, KG: 2000

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 485/186/149

BAGASJEROM, LITER: 480

DEKKDIMENSJON: 245/40-18

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,73

CO2-UTSLIPP, G/KM: 194

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,5

TOPPFART, KM/T: 225

PRIS FRA, KR: 612 000

PRIS TESTBIL, KR: 745 350

Volvo bruker - som en av ytterst få bilprodusenter - fem sylindre på rekke. Dette gir karakteristisk lyd, i våre øyne høres det bra ut.

Den oppgraderte, sprekeste D5-motoren har langt på vei kvittet seg med noen de negative sidene til den etter hvert så aldrende motoren; med 204 hk er den kvikk og sterk, den har et høyt dreiemoment over et stort område, og den virker godt sammen med automatgirkassa.

Dette er mer enn nok kraft, uten at man føler at man sitter med et enormt kraftoverskudd.

Motoren høres godt, og på lave turtall buldrer den nesten som en lastebilmotor. Den er grov i målet, men samtidig muskuløs.

Sekstrinnsautomatgirkassa er imidlertid treg, den er litt for overivrig etter å hente turtall når vi ellers skulle ønske at bilen ville utnytte det høye dreiemomentet, og ødelegger en god del av totalopplevelsen.

Ytelser: 5

Volvo S80
Volvo S80 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Med 204 hk og 420 Nm - sistnevnte tilgjengelig fra 1500 til 3250 o/min - har S80 godt med kraft å ta av. 0-100-sprinten er oppgitt til 8,5 sekunder, og toppfarten 225 km/t.

Automatgirkassen henter villig ut kreftene, og mellomakselerasjonsmålingene våre ga svært gode resultater.

Eksteriør: 5

Volvo S80 er staselig, uten å være prangende. Den er stor og elegant, men klarer på mange måter å skjule hvor stor den egentlig er.

Dette er en stasbil for de som ikke vil skille seg ut i særlig grad, samtidig er den flott nok til å passe inn i de fineste kretser. Vi liker det vi ser!

Interiør: 6

Interiøret i Volvo S80 er lekkert; det ser flott og kostbart ut. Den preges - som andre Volvo-modeller - av en lys og luftig atmosfære. Alt er behagelig, både å se på og å ta på, og ergonomien er flott. Sittekomforten er - også her som i de øvrige Volvo-modellene - nydelig.

Volvo S80
Volvo S80 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Selv om vi savner sidestøtte i setene; denne bilen har veigrep og fartsressurser nok i massevis, men vi seiler ut av stolen med en gang veien bukter på seg.

Volvo S80
Volvo S80 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Testdata Volvo S80 D5 AWD

0-100 KM/T, SEK.: 8,8

60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,8

80-120 KM/T, KICKDOWN: 6

STØY TOMGANG, dBA: 47,1

STØY 50 KM/T, dBA: 60,5

STØY 80 KM/T, dBA: 65

STØY 100 KM/T, dBA: 67,9

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,8

Baksetet er rommelig, med god beinplass, men takhøyden er ikke voldsom. Bagasjerommet er stort - 480 liter står tilgjengelig - og det er lett å utnytte.

Komfort: 6

Volvo S80 er en stor og komfortabel bil, både på god og dårlig vei. Den skjuler ikke at veien er humpete, og bilen beveger seg etter ujevnhetene, men rydder også opp uten slag og banking.

Resultatet er at man blir fortalt at veien er dårlig, men samtidig beholder alle hjulene godt plantet på bakken.

Volvo S80
Volvo S80 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 4

Volvo S80
Volvo S80 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Volvo S80 har en deilig aura av voksen trygghet. Testbilen er i tillegg utstyrt med alt Volvo kan tilby av tekniske hjelpemidler, som radarstyrt, adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsler, filholdingvarsler og annet.

Bilen er i skrivende stund ikke kollisjonstestet av EuroNCAP, noe som gjør det vanskelig å vurdere kollisjonssikkerheten i forhold til andre biler. Men vi blir særdeles overrasket om S80 ikke vil gjøre det veldig bra der.

Pris/utstyr: 5

S80 er ingen rimelig bil. Startprisen på testbilen er 634 900 kr, og da har den mye utstyr. "Vår" bil har utstyr for 110 000 kr i tillegg; utstyr som isolert sett ikke har skremmende priser, men mange dråper små og så videre¿

Også prismessig stiller S80 mellom to bilklasser; den er en del dyrere enn for eksempel en BMW 525d xDrive med automatgir, men også mye rimeligere enn en 7-serie.

Ja, 745 000 kr er mye penger. Men S80 gir også svært mye for disse pengene.

Volvo S80
Volvo S80 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 5

Volvo S80
Volvo S80 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Til å være en såpass stor bil, med såpass mye kraft, og attpåtil firehjulstrekk, har S80 et imponerende lavt forbruk. Snittforbruket er oppgitt til 0,73 l/mil, og vår til tider krevende forbrukstestløype resulterte i et snitt på 0,8 liter diesel på mila. Det står det respekt av.

Volvo S80
Volvo S80 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 01/11 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også