Test: Toyota iQ 1,4D-4D

Dieselmini med futt

Toyota iQ 1,4D-4D imponerer på mange områder, men konkurrerer i en helt annen klasse enn den langt rimeligere bensinmodellen.

Sist oppdatert

Tekniske data

MOTOR, CM3:1364

EFFEKT, HK VED O/MIN:90/3600

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:1900/1800-3200

EGENVEKT, KG:1020

TILHENGERVEKT, KG:0

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:299/168/150

BAGASJEROM, LITER:32-168

DEKKDIMENSJON:175/65-15

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,4

CO2-UTSLIPP, G/KM:104

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:10,7

TOPPFART, KM/T:170

PRIS FRA, KR:183000

PRIS TESTBIL, KR:211000

Toyota iQ er en klasseløs bil, i den forstand at Toyota mener den hører hjemme i flere segmenter. Med en lengde på snaut tre meter er den definitivt en minibil - bare Smart ForTwo er mindre av ordinære bilmodeller på det norske markedet.

Samtidig skal den være "større" på andre området. Innvendig design, kvalitetsfølelse og utstyrsnivå skal ikke stå tilbake for dyrere modeller i småbil- og kompaktklassen. Vi har tidligere kjørt test av Toyota iQ med 1,0-liters bensinmotor, og var på mange områder imponert av tassen. Nå har vi testet iQ med 90 hk dieselmotor.

Kjøreegenskaper: 3

Toyota iQ er en liten bil med kort akselavstand, men klarer seg forbløffende bra på sine smale dekk i dimensjon 175/65-15. I vår unnamanøvertest er bilen ganske stabil, og ESP-systemet henter inn alle forsøk på rampestreker.

Noen stor svingmester er selvfølgelig ikke iQ, men du har ikke problemer verken med god motorveifart, eller å holde følge med trafikken i til dels friskt landeveistempo. I bykjøring er den selvfølgelig i sitt ess - lettmanøvrert og enkel i trange p-hus eller på små p-plasser.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 4

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 11,4

60-100 KM/T, 4. GIR: 9

60-100 KM/T, 5. GIR: 15,8

80-120 KM/T, 4. GIR: 10,2

80-120 KM/T, 5. GIR: 15,7

80-120 KM/T, 6. GIR: 20,5

STØY 50 KM/T, dBA: 66,1

STØY 80 KM/T, dBA: 69,4

STØY 100 KM/T, dBA: 71

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,4

Med sine 90 hk og for bilstørrelsen solide dreiemoment på 190 Nm fra 1800-3200 o/m, har den 1,4-liters turbodieselen lett match med iQ. Det blir litt grovere lyd og noe mer vibrasjoner ved lave turtall og langsom fart enn den lille bensinmotoren, men ikke i avgjørende grad. Sekstrinns girkasse er vel og bra, men 6. gir har en utveksling som sjelden lar seg utnytte på annet enn motorvei.

Testsamling: Bilene med best motor

Ytelser: 5

Relativt lett, brukbar effekt og solid dreiemoment gjør Toyota iQ 1,4D-4D til en langt kvikkere bil enn det beskjedne utseendet antyder. 0-100 km/t på 11,4 sekunder og 60-100 km/t i 4. gir på 9,0 sekunder (se tabell for testdata) gjør at bilen flytter seg omtrent som en bil i Golfklassen.

I lille iQ gir det et sprekt inntrykk, og det eneste du må passe på er å bruke 3. og 4. gir når det skal gå unna, siden den lange utvekslingen gjør at det blir mer slapt enn nødvendig om du lar girspaken hvile i 5. eller 6. gir.

Eksteriør: 5

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Selv om en del bransjesynsere mener at Toyota iQ er stygg, holder vi fortsatt på vårt og hevder at bilen klarer å se harmonisk ut tross sin ringe størrelse. Smarte designgrep og tøffe farger sørger i alle fall for at du vekker mye oppmerksomhet når du ruller frem i din iQ.

Interiør: 3

Toyota har lyktes når det gjelder innvendig kvalitet, materialer og utstyrsnivå. Kjøper du iQ2-pakken som vår bil hadde, får du for eksempel regnsensor og automatisk klimaanlegg. Vår bil hadde også delskinn og navigasjonspakke, noe som gjør at du ikke savner så veldig mye - selv fra en velutstyrt bil i Golfklassen.

Helt til du kommer til baksete og bagasjeplass, selvfølgelig. Våre testpersoner fikk nok etter ca. 10 minutters kjøretur, og det er bare med baksetene nedslått at du får noen bagasjekapasitet å snakke om.

Les også:

Flere kvinner kjører i rus

Her skjer dødsulykkene

Ti familiebiler med automatgir

Komfort: 5

Tatt i betraktning hvor liten Toyota iQ faktisk er, blir man forundret over hvor behagelig den kjører. Det gjelder ikke minst støynivået, som er relativt snilt innen norske hastighetsområder. I 100 km/t målte vi 71 dBA, noe som eksempelvis er likt med en Mazda 3 1,6D. Med såpass smale og høye dekk som 175/65-15, blir det ikke så mye dekkstøy og dekksidene hjelper nok hjulopphenget med å filtrere ut små ujevnheter. Sittekomforten foran er akseptabel.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 5

Toyota iQ er nylig testet i EuroNCAP og oppnådde meget gode resultater med fem av fem stjerner som totalkarakter, og henholdsvis 91, 71 og 54 % score på beskyttelse av voksne, barn og fotgjengere.

Vi synes det er flott med ESP som standard i en liten bil, og Toyota har anstrengt seg for at bilen skal være så sikker som mulig. Ni kollisjonsputer, med en verdensnyhet i form av en kollisjonspute i bakvinduet viser det.

Pris/utstyr: 3

Vi synes Toyota iQ kan forsvare prisen i de rimeligere bensinversjonene på 155-165 000 kroner, men når vår topputstyrte dieselversjon kommer på 211 000 kroner, blir det noe annerledes. Til den prisen kan du få en godt motorisert, velutstyrt og stor småbil som overgår iQ's egenskaper på alle områder unntatt svingradius og antall kvadratmeter den trenger i trafikken. Selv den rimeligste dieselversjonen til 183 000,- sliter med å overbevise oss når det kommer til kost/nyttefaktoren.

Miljø: 6

Toyota IQ Diesel
Toyota IQ Diesel Foto: Egil Nordlien HM Foto

Toyota er friskt frempå og lover et blandet normforbruk på 0,4 l/mil og et CO2-utslipp på 104 g/km. Til vår smule forbløffelse, men desto større glede, klarer faktisk Toyota iQ 1,4D-4D å gjennomføre vår faste forbruksrunde på akkurat 0,4 l/mil. Dermed har den det laveste forbruket av samtlige biler vi har kjørt på test til nå. Det fortjener toppkarakter.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 26/09 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også