Test: Mazda BT-50, 2009

Tøff med plan

Mazda BT-50 er nå klar i ansiktsløftet utgave, men den har ikke akkurat gått gjennom noen revolusjon.

Sist oppdatert

Mazda BT-50 Freestyle Cab, 2009

  • Motor: R4, 2499 ccm
  • Girkasse: Femtrinns manuell, mekanisk 4x4 med lavserie
  • Effekt: 143 hk v/3500 o/min.
  • Dreiemoment:330 Nm v/1800 o/min.
  • Forbruk:0,89 l/mil -D
  • CO2-utlipp244 g/km
  • 0-100 km/t:12,5 sek.
  • Toppfart:158 km/t
  • Lengde: 5075 mm
  • Bredde: 1805 mm
  • Høyde: 1750 mm
  • Lasteplan l/b/b mellom hjulhusene:1753/1456/1090 mm
  • Egenvekt: 1790 kg
  • Nyttelast:1105 kg
  • Pris: 276 500 kr

Det er mange pickuper på norske veier. Svært mange av disse tjenestegjør som arbeidsbiler; de er robuste, de takler mye last, de er relativt rimelige, og med ramme og mekanisk 4x4 bruker de utprøvd teknologi. På godt og vondt.

Mazda BT-50 er for øvrig så godt som identisk med Ford Ranger.

Fortsatt har den et småbarskt utseende, om enn noe kjedelig i testbilens farge. Å sitte bak rattet i en slik, gir både svært god utsikt og gjør automatisk noe med kjørestil og lynne. Her er det bare å ta det med ro, og nyte følelsen av å kjøre noe ordentlig robust.

Vi har kjørt Top Gear-Hiluxen! Se video her.

De aller fleste pickuper her i landet er varebilregistrerte, og det er logisk: For det første er dette som regel ikke biler man har lyst til å befordre familien i.

For det andre er de grisedyre med bakseter - en firedørs BT-50 med bakseter koster i skrivende stund 551.300 kr, mens den koster 296.100 kr uten baksetene. Eller 261.300 kr om du nøyer deg med to dører og mindre utstyr.

Vår testbil er en mellomløsning. Freestyle Cab har bakhengslede, halve dører i tillegg til de to vanlige. Det er denne som antas å bli bestselgeren her i landet, og prisen begynner på 276.500 kr i skrivende stund.

Nå må vi legge til at denne testen skal leses på en litt spesiell måte. For siden dette egentlig er et arbeidsredskap, burde den også vært testet som det. Men siden behovene og bruksområdene da er fullstendig individuelle, blir det vanskelig for oss å gjøre noen relevante tester i den retning.

Så denne testen dreier seg mer om det personbilske - altså hvordan bilen er å kjøre til daglig, uten last og uten å sette den på de ekstreme prøvene.

Mazda BT50
Mazda BT50 Foto: Andreas Handeland

Kjøreegenskaper: 3

Pickuper har aldri gitt noen stor kjøreglede, det er jo ikke utagerende svingkjøring de er bygd for. Det gjelder BT-50 også. Selv om biler som dette er blitt mer komfortable med årene, merkes det fortsatt at den er et arbeidsjern.

Med tomt plan - den er godkjent for rundt et tonn nyttelast - er den stump. Styrefølelse finnes ikke. Og med den helmekaniske drivlinjen satt i bakhjulsdrift, noe man gjerne gjør for å spare litt diesel og for å få en litt mer letthåndterlig bil, er den mildt sagt spennende på vinterføre.

Siden den ikke har noen styrefølelse, er det gjerne hekkens bevegelser som varsler om det er glatt. Da kommer den fort, og bredt. Og er ekkel å hente inn igjen på en grasiøs måte.

Biler som dette må også ha antiskrenselektronikk, alt annet er forkastelig!

Med firehjulsdrift er den en helt annen opplevelse på glatta. Stabil, forutsigbar og gir en enorm og herlig følelse av mestring. Men de fysiske lovene gjelder naturligvis fortsatt, og den er fortsatt en stor håndfull om ting blir litt småkritisk og hektisk.

Så det er bare å ta det med ro. La den sterke dieselmotoren jobbe på lave turtall og cruise i vei. La dårlig vei være dårlig vei, og justere farten deretter. Denne bilen er ment for jobbing under røffe forhold, ikke for kjøring.

Bilen er imponerende lettkjørt, på tross av størrelsen. Store sidespeil og butt form gjør den enkel å manøvrere. Sikten bakover er begrenset, så ryggesensorer hadde ikke vært dumt.

Du velger mellom ren bakhjulsdrift og låst 50/50-firehjulsdrift med en spak ved siden av girspaken. Her kan du også velge lavserie, for de virkelig tøffe oppgavene.

Motor: 3

En 2,5-liters dieselmotor med 143 hk og 330 Nm høres kanskje ikke akkurat voldsomt ut. Og det er det jo heller ikke.

Men kreftene kommer på en veltilpasset måte i BT-50; den er råsterk på lave turtall. Det er bare å stappe på girene når man har kommet i gang - bilen drar nesten uansett. Jo da, det vibrerer og bråker, og den skal ha litt å drikke.

Gjørmebryting - se video av vår lek med heftige, ombygde firehjulstrekkere her.

Femtrinnsgirkassa kunne med fordel hatt et mer finpusset girskift. For den er ikke glad raske girspakbevegelser, og heller ikke særlig presis. Men i denne bilen har man da god tid, så det passer for så vidt med kjørestilen man helst bør ha.

0-100-sprinten skal ta 12,5 sekunder, men det er jo av akademisk interesse på de fleste biler. At de 330 Newtonmeterne er tilgjengelig allerede ved 1800 o/min, er viktigere. Dessuten er denne bilen så nær ukvelbar som tenkes kan. Altså perfekt i terrenget

Ytelser: 3

Verken 0-100-sprinten eller mellomakselerasjonsøvelsene imponerer noe særlig. Men det høye dreiemomentet på lave turtall gjør at bilen tusler i vei uansett, riktignok akkompagnert av mye lyd og en god porsjon vibrasjoner. Så råstyrken imponerer, ikke akselerasjonsprestasjonene.

Men den er så absolutt ingen sinke; det er aldri noe problem å holde godt følge med trafikken. Forbikjøringer krever riktignok en den planlegging, men man har det da ikke travelt?

Her finner du våre tester av 76 firehjulsdrevne biler.

Eksteriør: 3

Mazda BT50
Mazda BT50 Foto: Andreas Handeland

Mazda BT-50 har nettopp fått en ansiktsløftning som skal gjøre den mer lik resten av Mazda-slekta. Vakker er den ikke, heller ikke utpreget barsk. En annen farge hadde kanskje gjort seg, men smak og behag skal vi ikke diskutere. Den er helt grei.

Du kan velge mellom tre karosserivarianter: todørs Regular Cab, Freestyle Cab med to vanlige pluss to halve, bakhengslete dører, og Double Cab med fire dører. Alle har samme akselavstand og totallengde.

Altså avgjør lengden på hytta lengden på lasteplanet.

Interiør: 4

Mazda BT-50 er svært oversiktlig, både hva utstyr og betjeningsorganer angår, men også når man kjører. Den er enkel, preget av store mengder hardplast, og sittestillingen dikteres av mangel på lengdejustering av rattet.

Den er lett å bli kjent med, men undertegnedes lange rygg gjør at rattet kommer i veien for øvre del av instrumentene. Særlig speedometeret får lide.

Bortsett fra manglende ESP - fy, fy! - har bilen det meste vi forventer i en moderne bil. AC, el-vinduer, setevarmer, funksjon for ekstra rask oppvarming av motoren, stor stereo som både takler MP3-spor og har linjeinngang for MP3-spilleren din, og CD-skifter om du kjøper en litt påkostet variant.

Du får den med skinninteriør også, om du vil bruke mer penger.

Plassen bak de to setene er svært praktisk som lasterom - man vil jo nødig slenge helgeinnkjøpet og den lille og dyre presangen til kona bakpå lasteplanet når det sludder.

Da er det også praktisk med seter som kan skyves og vippes langt fram, eventuelt kan man utnytte Freestyle Cab-prinsippets løsning med å åpne den halve, bakhengslete døra.

Lasteplanet er vel kanskje hovedgrunnen til at man kjøper en bil som dette, og det er stort, flatt og praktisk. Bilen kan lastes med 1005 kg eksklusiv fører, og du kan henge tre tonn etter den om førerkortet ditt støtter sånt.

Komfort: 3

Å kjøre Mazda BT-50 uten last bakpå, danner strengt tatt ikke grunnlag for å si noe om komforten. For all erfaring tilsier at komforten øker når pickuper brukes slik de er ment å brukes - med last på planet.

I tom tilstand er den stump, relativt støyende og med et knippe vibrasjoner. Selv om undertegnede treffer grei innstilling både på rattet og setet, savner vi lengdejustering av rattet.

Vi savner også mer støtte i seteryggen - og mer sidestøtte hadde heller ikke vært å forakte.

Farvel til dårlige veier - denne bilen er et fly!

Sikkerhet: 2

Fy! Vi kan ikke si annet. Mazda BT-50 mangler som nevnt ESP. Ikke har den et enkelt antispinnsystem heller. Og kun fire kollisjonsputer. Det finnes ingen gode argumenter for å ikke gjøre noe med dette.

Mazda BT50
Mazda BT50 Foto: Andreas Handeland

Hvor mye har kjørestilen å si for forbruket? Vi har testet!

Jo da, den er relativt stabil i firehjulsdrevet format. Men fryktelig kilen når den er bakhjulsdreven og underlaget er glatt. Når Euro NCAP-kollisjonstesten i tillegg har vist at tvillingmodellen Ford Ranger er ordentlig slem mot de inni og de utenfor bilen, er det ikke mye vi kan gi skryt for her.

En stor og tung SUV har ofte lang bremselengde.

Se hvilke biler som bremser dårligst her.

Miljøregnskapet er heller ikke særlig vakkert for Mazda BT-50. I hvertfall ikke om man skal legge forbruks- og utslippstallene til grunn. Den skal drikke 0,89 liter på mila, og slippe ut 244 gram CO2 per kilometer.

Pris/utstyr: 4

Hva det økonomiske angår, kan man egentlig ta det utgangspunktet man vil. Hvis du tenker mengde bil per krone, er Mazda BT-50 rimelig. Det er heller ikke så mange biler du får med 2,5-liters dieselmotor og firehjulsdrift for denne prisen. Men om du ser på kjøreegenskaper og godfølelse, faller den igjennom.

Som arbeidsjern får du mye bil for pengene. Og en god slump utstyr med på kjøpet.

Testbilen begynner i skrivende stund på 276.500 kr, mens todørsutgaven med mindre utstyr koster fra 261.300 kr og firedørsutgaven koster fra 296.100 kr. Med bakseter blir den så dyr at det ikke er noe å vurdere: firedørsutgaven koster da 551.300 kr. Og det er den ikke verdt.

Mazda BT50
Mazda BT50 Foto: Andreas Handeland

Denne saken ble første gang publisert 27/05 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også