Prøvekjørt: Isuzu D-Max Double Cab

Den er ikke til å kjenne igjen

Visst har den stiv aksel med bladfjærer bak og evnen til å trekke 3,5 tonn, men innvendig minner den mer om en moderne personbil enn en rustikk pickup.

Pluss ikon
<b>BETYDELIG LØFT:</b> Isuzu D-Max har fått et langt mer raffinert førermiljø enn forgjengeren.
BETYDELIG LØFT: Isuzu D-Max har fått et langt mer raffinert førermiljø enn forgjengeren. Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

Isuzu D-Max er blant Norges mest populære pickup-er, og nå er en helt ny D-Max klar for Norge. Vi Menn Bil har fått en liten prøvekjøring av den nye pickupen som er tredje generasjon D-Max.

Den har fått en helt nye design som primært kommer til uttrykk på fronten. Dessuten er veggene på planet blitt høyere.

Men det er innvendig at forskjellen er størst sammenlignet med forgjengeren. Førermiljøet har fått et betydelig løft med bedre finish. Materialvalg og utforming virker å være i langt mer europeisk stil enn tidligere.

Mye av den simple hardplasten er erstatt av mykere med plastblanding som hever inntrykket øyeblikkelig. Høyt på midtkonsollen ligger en berøringsskjerm på ni tommer (23 centimeter bred) som er kompatibel med Apple CarPlay og Android Auto. Under den ligger en pen rekke med knapper for betjening av klima. Instrumentpanelet er stort og tydelig, og rattet har flere hurtigtaster.

<b>PRØVEKJØRT:</b> Nye Isuzu D-Max har akkurat kommet til Norge. 
PRØVEKJØRT: Nye Isuzu D-Max har akkurat kommet til Norge. 

Vi setter særlig pris på at rattet både kan lengde- og høydejusteres. Det er ikke en selvfølge i pickup-klassen. I kombinasjon med skinntrukket førersete med 8-veis elektrisk justering, er det lett å finne en god sittestilling, enten man vil sitte høyt eller lavt. At D-Max også kan fås med adaptiv cruisekontroll som automatisk holder en bestemt avstand til bilen foran, er også verdt å trekke frem.

I tillegg har den komfort- og sikkerhetsutstyr som LED-lys, klima med to soner, automatisk filholder, varsling for filskifte og blindsone, ryggekamera og parkeringssensorer foran og bak. Den har i tillegg varsling for kryssende trafikk bak og trafikkskiltgjenkjenning. Vi finner ett 12V-uttak og to USB-porter. Summa summarum løfter dette komfortnivået i D-Max betraktelig.

<b>FORFINET:</b> Forskjellen på interiørkvaliteten på nye D-Max og forgjengeren er betydelig. 
FORFINET: Forskjellen på interiørkvaliteten på nye D-Max og forgjengeren er betydelig. 

Mer harmonisk

Motoren er en som før en 1,9-liters turbodiesel med 163 hestekrefter og et dreiemoment på 360 Nm. Ideelt sett kunne man nok ønsket seg noe mer krefter, men savnet etter mer kraft kommer primært til kjenne når motoren og den sekstrinns girkassa blir satt under press, som i motbakke på motorvei med 110 km/t fartsgrense. Da stresser girkassa litt med å gjete motoren.

Ifølge den norske importøren er motorytelsen i D-Max forbedret blant annet ved endret girutveksling, og samspillet mellom motor og girkassa virker mer harmonisk enn hos forgjengeren. Uten at vi målte med desibelmåler, så virker det også som om støyisoleringen er bedre enn i forgjengeren.

Selv om D-Max er kraftig forfinet innvendig, så virker den like dønn solid som tidligere. De praktiske egenskapene er godt ivaretatt. D-Max kan fortsatt trekke tilhengere på 3,5 tonn og nyttelasten på en Double Cab er 995 kilo. Den har selvsagt firehjulstrekk med lavserie, og nå kommer D-Max i tillegg med elektronisk differensialsperre som kan låse bakhjulene ved behov. Bakkeklaringen er på solide 24 centimeter og vadedybden er 80 cm.

<b>TREDJE GENERASJON:</b> Lastebilprodusenten Isuzu lagde sin første lastebil i 1922. I 1963 startet selskapet også å produsere pickup-er, og for Norges del er det nå klart for tredje generasjon Isuzu D-Max. Den nye modellen har nytt karosseri og chassis, ny design og en rekke moderniseringsgrep som skal øke både sikkerheten og komforten. 
TREDJE GENERASJON: Lastebilprodusenten Isuzu lagde sin første lastebil i 1922. I 1963 startet selskapet også å produsere pickup-er, og for Norges del er det nå klart for tredje generasjon Isuzu D-Max. Den nye modellen har nytt karosseri og chassis, ny design og en rekke moderniseringsgrep som skal øke både sikkerheten og komforten. 

Godt priset

D-Max har i perioder vært Norges mest solgte pickup, med en årlig markedsandel mellom 20 og 25 prosent – mye takket være attraktive priser.

– Målsettingen for 2021 er igjen å bli markedsleder i pickup segmentet, sier Steinar Dokken.

Derfor er Norge også «belønnet» med å være det første landet i Europa som lanserer nye Isuzu. Som før kommer D-Max i to karosserivarianter, Extended Cab og Double Cab.

En dobbelkabin med sekstrinns automatgir koster fra 479 900 kroner. Vi prøvekjørte toppmodellen Black Editon som femseter. Den koster fra 869 900 kroner. Bakseter på pickup i Norge må være verdens dyreste seter, og det er derfor det går så få pickuper i Norge registrert som personbil. De koster like mye som en luksus-SUV.

Black Edition som varebil koster 514 900 kroner. Rimeligste D-Max med dobbelkabin og automatgir, koster fra 479 900 kroner. Til sammenligning koster Ford Ranger med dobbelkabin, 170 hk og automatgir fra 473 900 kroner - 526 900 kroner med 213 hestekrefter. Nissan Navara Double Cab med 190 hk og automatgir koster fra 520 041 kroner. Nye Hilux med 2,8-liters motor og 204 hestekrefter koster fra 559 800 kroner.

(Se flere bilder under)

TEKNISKE DATA

Isuzu D-Max Double Cab

Motor, cm3: 1898

Effekt, hk ved o/min: 163/3600

Dreiemoment, Nm ved o/min: 360/2000

Egenvekt, kg: 2105

Tilhengervekt, kg: 3500/750

Kuletrykk, kg: 245

Nyttelast, kg: 995

Lengde/bredde/høyde, cm: 527/187/179

Lasteplan lengde, cm: 157

Lasteplan bredde, cm: 153

Lasteplan bredde mellom hjulbuene, cm: 112

Lasteplan høyde, cm: 49

Lastekroker: 4

Bakkeklaring, cm: 24

Standard dekkdimensjon: 265/60 R 18

Forbruk, WLTP l/mil: 0,92

CO2-utslipp, g/km: 241

0-100 km/t, fabrikk, sek.: Ikke oppgitt

Toppfart, km/t: 180

Pris fra, kr (manuelt gir): 459 900 (dobbelkabin)

Pris fra, kr (automatgir): 479 900 (dobbelkabin)

Pris, Black Edition kr: 514 900

<b>EUROPEISK STIL:</b> En pen og oversiktlig rekke med knapper for klima. Hjulet under bruker du til å skifte mellom trekk på to eller fire hjul, og til å bytte til lavserie. 
EUROPEISK STIL: En pen og oversiktlig rekke med knapper for klima. Hjulet under bruker du til å skifte mellom trekk på to eller fire hjul, og til å bytte til lavserie. 
<b>NYTT:</b> Nå fås D-Max på elektronisk sperre på bakakslingen. 
NYTT: Nå fås D-Max på elektronisk sperre på bakakslingen. 
<b>SAMME MOTOR:</b> Da D-Max kom til Norge for første gang i 2007 var det med en 2,5-liters dieselmotor med 163 hestekrefter. I 2017 ble 2,5-turbodieselen erstattet av en 1,9-liters turbodiesel med samme antall hestekrefter og et dreiemoment på 360 Nm. Denne motoren sitter også i nye D-Max og kan kombineres med sekstrinns automatgir. 
SAMME MOTOR: Da D-Max kom til Norge for første gang i 2007 var det med en 2,5-liters dieselmotor med 163 hestekrefter. I 2017 ble 2,5-turbodieselen erstattet av en 1,9-liters turbodiesel med samme antall hestekrefter og et dreiemoment på 360 Nm. Denne motoren sitter også i nye D-Max og kan kombineres med sekstrinns automatgir. 
<b>LØFTET:</b> Det er ikke bare interiørkvaliteten som er løftet. Fronten er løftet også, bokstavelig talt.
LØFTET: Det er ikke bare interiørkvaliteten som er løftet. Fronten er løftet også, bokstavelig talt.

Denne saken ble første gang publisert 26/11 2020, og sist oppdatert 30/12 2020.

Les også