18 ladehybrider i test

Bruker mindre og går lenger

Vi har vurdert alle ladehybridene vi har kjørt på test i 2019 og frem til september 2020. Her får du vite hva de kan.

Pluss ikon
<b>BMW X5 45E:</b> Den beste av luksus-SUV-ene på markedet akkurat nå, der stor batterikapasitet og deilig rekkesekser med totalt 394 hk gir X5 et fortrinn. I tillegg har bilen fine kjøreegenskaper og svært høy komfort. 
BMW X5 45E: Den beste av luksus-SUV-ene på markedet akkurat nå, der stor batterikapasitet og deilig rekkesekser med totalt 394 hk gir X5 et fortrinn. I tillegg har bilen fine kjøreegenskaper og svært høy komfort. 
Sist oppdatert

2020 er året da bilprodusentene virkelig har lagt det tunge skytset i ladekanonen. Her i Norge har kanskje forventningene vært størst til de nye elbilene, men internasjonalt er de nye ladehybridene minst like viktige. Og det er fortsatt slik at elbil ikke passer for alle nordmenn. Da kan en ladehybrid være et godt valg, særlig om du ønsker å kombinere den bekymringsløse rekkevidden på langtur, med utslippsfri kjøring i det daglige.

Vi starter med den første – og for noen viktigste – delen av vårt Vi Menn-mesterskap i ladehybrid. Det handler om rekkevidde og forbruk. De to elementene henger til en viss grad sammen, men mindre enn man kanskje skulle tro. Biltype, vekt, drivstoff og hvor effektivt hybridsystemet fungerer etter at batteriet er tomt, spiller nemlig også en viktig rolle i totalforbruket.

Det går riktig vei

Flere av de første ladehybridene på markedet hadde moderat elektrisk rekkevidde. I våre forbruks- og rekkeviddemålinger, registrerer vi en klar forbedring blant de 18 2019- og 2020-modellene vi oppsummerer her.

BMW X5 45e xDrive har et svært batteri: 24 kWh er nok til å sette den i klasse med rene elbiler. Dermed er dette den ladehybriden vi har kommet nest lengst med på strøm: 70 km, tross kaldt vær og vinterføre. Bare Mercedes GLE (se egen test) slår BMW på dette området. På forbruk er BMW-en bare midt på treet, selv om 0,58 liter/mil er imponerende for en bensindrevet SUV på 2,5 tonn.

Les også: (+) Test av Toyota RAV4 PHEV: Wow, her snakker vi klasseledende ytelser

Den beste kombinasjonen av rekkevidde og forbruk er det familiestasjonsvognene fra Kia som leverer: Optima SW med 0,37 l/mil og 48 km, mens Ceed SW oppnår 0,39 l/mil og 46 km. Det er imponerende – særlig fordi batterikapasiteten er lavest av de 18 bilene. Imidlertid har Kia-modellene en liten særegenhet: Selv om du har strøm på batteriet, starter bensinmotoren innimellom for å holde liv i varmeapparatet. Ved småkjøring i kaldt vær kan drivstofforbruket derfor bli høyere enn med andre ladehybrider.

Mercedes beviser at ladbare dieselhybrider har noe for seg: E-klasse stasjonsvogn med 44 km og 0,38 l/mil, mens C-klasse bruker 0,42 l/mil og kommer 35 km. For sistnevnte er det verdt å nevne at strenge vinterforhold under testen påvirket rekkevidden negativt.

Volvo har hatt stor suksess med sine ladehybrider, men hverken V60 T8 eller XC90 T8 imponerer i denne grenen. Forbruket er på henholdsvis 0,67 og 0,65 l/mil, mens rekkevidden er 36 km (V60) og 34 km (XC90). Siden vi kjørte V60 har den fått et batteri med 1,2 kWh høyere kapasitet, og bilen ville ha gått noen kilometer lengre i vår test.

Sterke og raske

Alle de 18 bilene har fin kraftutvikling. Selv om det skiller en god del mellom de sterkeste med nesten 400 hk, til den svakeste med 141 hk, er karakteren den samme: Elmotoren bidrar med umiddelbart kraft og dreiemoment. Det gir god akselerasjon, uten at du må plante høyrefoten hardt i gulvet.

Les også: (+) Test av BMW 330e xDrive Touring: Denne har vi ventet på

Hvor kjapp bilen er i vanlig bruk, og særlig ved forbikjøring, illustrerer målingen på det vi kaller mellomakselerasjon – 60–100 km/t – best. Audi Q5 og Volvo V60 har masse krefter (367 og 390 hk) og sniker seg under tre sekunder. Den store overraskelsen kommer fra Opel, der den 300 hk sterke familieekspressen Grandland X slår alt og alle, med 2,7 sekunder i forbikjøring og 5,5 sekunder fra 0–100 km/t.

Selv familiestasjonsvognen VW Passat GTE klarer spurten på raske 3,6 sekunder. Heller ikke Kia Optima og Mitsubishi Outlander (4,7 og 4,8 sekunder) kjennes trege ut. Bare Kia Ceed, med sin moderate systemytelse på 141 hk, oppleves som småseig i avtrekket.

<b>VOLVO V60 T6 OG T8:</b> Etter vår mening den mest vellykkede ladehybriden til Volvo, blant annet fordi V60 er en flott premium-stasjonsvogn. Samme drivlinje som i XC90 sørger for bra akselerasjon og god fremkommelighet, T6-utgaven har 340 mot 390 hk i T8.
VOLVO V60 T6 OG T8: Etter vår mening den mest vellykkede ladehybriden til Volvo, blant annet fordi V60 er en flott premium-stasjonsvogn. Samme drivlinje som i XC90 sørger for bra akselerasjon og god fremkommelighet, T6-utgaven har 340 mot 390 hk i T8.

Q5 og X3 overrasker på støy

<b>AUDI Q5 TFSI E:</b> Mellomklasse SUV-en fås i to versjoner, 55 med 367 hk og 50 med 299 hk. Sistnevnte er betydelig rimeligere og sannsynligvis mer enn rask nok. Q5 har fine allroundegenskaper. 
AUDI Q5 TFSI E: Mellomklasse SUV-en fås i to versjoner, 55 med 367 hk og 50 med 299 hk. Sistnevnte er betydelig rimeligere og sannsynligvis mer enn rask nok. Q5 har fine allroundegenskaper. 

Et av de viktigste bidragene til god komfortfølelse – særlig på langtur i motorveifart – er et lavt støynivå. Her splitter vi resultatene mellom vinter- og sommerdekk, siden vinterdekk er mykere og gir mindre veistøy enn sommerdekk. Vi gjør referansemålinger på noen viktige bilmodeller hvert år, der vi tester både på vinter og sommer. Resultatene viser at støynivået med vinterdekk i snitt ligger ca. 2 dBA lavere enn med sommerdekk. Det kan variere mer: Mellom 1 til 3 dBA, avhengig av bilmodell, dekkdimensjon og dekktype.

Les også: (+) Test av Audi Q7 60 TFSI e

Når det gjelder støy er det vanskelig å sette absolutte grenseverdier, men er støynivået under 67 dBA i 100 km/t, oppleves bilen som stillegående. Et resultat mellom 67 til 69 dBA kjennes som regel akseptabelt. Derfra og oppover, vil bilen ofte oppleves som slitsom i motorveifart.

Blant våre 18 biler er det i første rekke Kia Ceed SW og Volvo XC40 som ligger i faresonen for å bli masete på langtur. Som den rimeligste bilen i sammenligningen, er ikke det så rart med Kia, men Volvo burde kommet opp med et bedre resultat.

Også VW Passat GTE har et litt høyere støynivå enn vi hadde ønsket oss av en ellers behagelig familiebil. I den andre enden av skalaen utpeker noen modeller seg som bortimot eksemplariske: E-klasse leder an, ikke overraskende etterfulgt av de store, dyre SUV-modellene. Spesielt setter vi pris på at de litt rimeligere SUV-modellene Audi Q5 og BMW X3 gjør det bra i støydisiplinen.

Ikke glem nyttelast

Siste øvelse handler om praktiske egenskaper: Plass, tilhengervekt og en glemt, men viktig faktor: Nyttelast. Sistnevnte forteller deg hvor mye du kan ha med i bilen, i tillegg til sjåføren. De fleste av våre 18 har tilstrekkelig kapasitet, men hverken Range Rover Sport, eller Mitsubishi Outlander, har med sine 335 og 345 kilo så veldig mye å gå på. Er det fire voksne med snittvekt på 75 kilo i bilen, blir det 110 og 120 kilo til bagasje og eventuell taklast.

<b>VOLVO XC40:</b> Det tok noen år å elektrifisere den den kompakte crossovermodellen. Ladehybriden blir nok overskygget av den elektriske utgaven som kommer mot slutten av året. Så får vi håpe den er bedre støydempet, det er akilleshælen for XC40 T5 TwinEngine. 
VOLVO XC40: Det tok noen år å elektrifisere den den kompakte crossovermodellen. Ladehybriden blir nok overskygget av den elektriske utgaven som kommer mot slutten av året. Så får vi håpe den er bedre støydempet, det er akilleshælen for XC40 T5 TwinEngine. 

Med unntak av Volvo XC40 har alle bilene mulighet for å trekke henger, med kapasitet omtrent som forventet i forhold til biltypen. BMW X1, 530e og 330e er begrenset til 750 kilo, mindre enn for normale biler i samme klasse. Men det er tross alt bedre enn ingen hengermulighet, som var standarden for forrige generasjon.

Vi tar 25 egne innvendige mål av bilene vi tester. De viser, sammen med fabrikkenes tall for bagasjerom, at alle 18 i større eller mindre grad kan fungere som familiebiler. I noen av modellene stjeler batteriet bagasjeromsplass. Mest merkbart er det i Mercedes E- og C-klasse, der batteriet ligger i en svært tydelig opphøyning på tvers av bagasjerommet. De fire rimeligste ladehybridene i dette utvalget – Ceed SW, Optima SW, X1 og Outlander – er alle rommelige og praktiske.

Les også: (+) Test av Mercedes-Benz A250e: Gjerrig og veldig kul

Våre favoritter

I et jevnt felt med mange gode biler, er det likevel noen som peker seg ut: Starter vi på toppen, er det ingen tvil om at BMW X5 45e xDrive er den beste av luksusbilene. Den har flott totalkomfort, den fineste motoren og går lengst på strøm. Volvo V60 T8 er blitt en nydelig, småsportslig familiestasjonsvogn med Volvo-typiske kvaliteter. BMW X3 30e xDrive er nesten 250 000 kroner rimeligere enn X5, men byr fortsatt på fin komfort og har praktiske egenskaper.

<b>VW PASSAT GTE:</b> Den oppjusterte versjonen kom høsten 2019, med større batteri og samme systemeffekt på 218 hk. Fortsatt en attraktiv familiebil med jevnt gode egenskaper på alle områder. 
VW PASSAT GTE: Den oppjusterte versjonen kom høsten 2019, med større batteri og samme systemeffekt på 218 hk. Fortsatt en attraktiv familiebil med jevnt gode egenskaper på alle områder. 

Blant de rimeligere bilene, gir vi tommel opp til VW Passat GTE og Kia Ceed SW PHEV. Passat har bra baksete- og bagasjeplass, og virker som vanlig litt mer forseggjort enn konkurrentene. Ceed er den rimeligste bilen, men kan vise til lavt forbruk og brukbar familiebilplass. Er du av den travle typen, kikk på Opel Grandland X. Usedvanlig kjapp akselerasjon, 4WD og familiebilplass er en gøyal kombinasjon.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 50 2020

<b>BMW 530E:</b> Et stort pluss for den ladbare 5-serie er at den nå også leveres med 4WD i xDrive-variant. Prispåslaget er moderat og rekkevidden noe kortere. Systemeffekt på 252 hk gir bra ytelser. 
BMW 530E: Et stort pluss for den ladbare 5-serie er at den nå også leveres med 4WD i xDrive-variant. Prispåslaget er moderat og rekkevidden noe kortere. Systemeffekt på 252 hk gir bra ytelser. 
<b>BMW 330E:</b> Vi kjørte den bakhjuls­drevne versjonen i 2019, men nå er firehjulsdrevne xDrive-versjoner på plass. Den perfekte Norges-versjonen er Touring med stasjons­vogns­karosseri. Samme drivlinje som X3, med 292 hk. 
BMW 330E: Vi kjørte den bakhjuls­drevne versjonen i 2019, men nå er firehjulsdrevne xDrive-versjoner på plass. Den perfekte Norges-versjonen er Touring med stasjons­vogns­karosseri. Samme drivlinje som X3, med 292 hk. 
<b>KIA OPTIMA SW:</b> En praktisk stasjonsvogn, der spesielt bakseteplassen vil glede barnefamiliene. Trekker litt på årene, men hyggelig pris hjelper. Systemeffekt på 205 hk. 
KIA OPTIMA SW: En praktisk stasjonsvogn, der spesielt bakseteplassen vil glede barnefamiliene. Trekker litt på årene, men hyggelig pris hjelper. Systemeffekt på 205 hk. 
<b>KIA CEED SW:</b> Ser lekker ut og er rimelig i de enklere utstyrsversjonene. Plassen er brukbar, men du merker at bilen har røtter i kompaktklassen. Systemeffekt på 141 hk er ikke mer enn det må være. 
KIA CEED SW: Ser lekker ut og er rimelig i de enklere utstyrsversjonene. Plassen er brukbar, men du merker at bilen har røtter i kompaktklassen. Systemeffekt på 141 hk er ikke mer enn det må være. 
<b>MERCEDES C 300 DE:</b> Ladbar hybrid med dieselmotor sørger for lavt forbruk også etter at du har gått tom for strøm. Kraftig drivlinje med 206 hk og 700 Nm gjør at 4WD blir et savn på vinterføre. 
MERCEDES C 300 DE: Ladbar hybrid med dieselmotor sørger for lavt forbruk også etter at du har gått tom for strøm. Kraftig drivlinje med 206 hk og 700 Nm gjør at 4WD blir et savn på vinterføre. 
<b>MERCEDES E 300 DE:</b> I likhet med C-klasse har E-klasse batteri som tar mye plass i bagasjerommet. Svært komfortabel og samme sterke, gjerrige drivlinje som i lillebror. Bilen får facelift i høst. 
MERCEDES E 300 DE: I likhet med C-klasse har E-klasse batteri som tar mye plass i bagasjerommet. Svært komfortabel og samme sterke, gjerrige drivlinje som i lillebror. Bilen får facelift i høst. 
<b>BMW X3 30E:</b> Mellomklasse-SUV med et høyere komfortnivå enn vi har vært vant med fra BMW. Tradisjonelt design gir karosseriet praktiske egenskaper. Elmotor og toliters bensinturbo gir inntil 292 hk. 
BMW X3 30E: Mellomklasse-SUV med et høyere komfortnivå enn vi har vært vant med fra BMW. Tradisjonelt design gir karosseriet praktiske egenskaper. Elmotor og toliters bensinturbo gir inntil 292 hk. 
<b>MERCEDES GLC 300 E:</b> Den mest sportslige av lade-SUV-ene i vår oversikt. Kjappe og morsomme veiegenskaper, godt trykk i den 320 hk sterke bensin/elmotorkombinasjonen. 
MERCEDES GLC 300 E: Den mest sportslige av lade-SUV-ene i vår oversikt. Kjappe og morsomme veiegenskaper, godt trykk i den 320 hk sterke bensin/elmotorkombinasjonen. 
<b>MITSUBISHI OUTLANDER:</b> 4WD, trofaste og praktiske SUV-egenskaper til fornuftig pris. Det har vært suksessoppskriften i mange år, men på noen områder kjennes nå Outlander gammelmodig. Systemeffekt på 224 hk. 
MITSUBISHI OUTLANDER: 4WD, trofaste og praktiske SUV-egenskaper til fornuftig pris. Det har vært suksessoppskriften i mange år, men på noen områder kjennes nå Outlander gammelmodig. Systemeffekt på 224 hk. 
<b>RANGE ROVER SPORT:</b> En kostbar bil, som på nesten alle områder også føles slik. Men den firesylindrede toliters bensinturboen gir ikke helt det inntrykket du forventer, selv om systemeffekten på 404 hk sørger for gode ytelser. 
RANGE ROVER SPORT: En kostbar bil, som på nesten alle områder også føles slik. Men den firesylindrede toliters bensinturboen gir ikke helt det inntrykket du forventer, selv om systemeffekten på 404 hk sørger for gode ytelser. 
<b>VOLVO XC90 T8:</b> En populær stor-SUV i flere år, fikk en vellykket oppdatering høsten 2019 med bedre komfortnivå og noe større batteri. Systemeffekt på 390 hk og kun elektrisk drift på bakhjulene. 
VOLVO XC90 T8: En populær stor-SUV i flere år, fikk en vellykket oppdatering høsten 2019 med bedre komfortnivå og noe større batteri. Systemeffekt på 390 hk og kun elektrisk drift på bakhjulene. 
<b>BMW X1:</b> Endelig kom X1 som ladehybrid med 4WD. Faceliftversjonen ble lansert våren 2020 og gir BMWs SUV-kunder et rimeligere, men fortsatt sportslig alternativ.
BMW X1: Endelig kom X1 som ladehybrid med 4WD. Faceliftversjonen ble lansert våren 2020 og gir BMWs SUV-kunder et rimeligere, men fortsatt sportslig alternativ.
<b>OPEL GRANDLAND X:</b> Bak det beskjedne crossover-utseendet, skjuler det seg en virkelig familierakett. Hybrid4-versjonen har elektrisk motor på bakhjulene og sørger for god fremkommelighet på glatta.
OPEL GRANDLAND X: Bak det beskjedne crossover-utseendet, skjuler det seg en virkelig familierakett. Hybrid4-versjonen har elektrisk motor på bakhjulene og sørger for god fremkommelighet på glatta.
FRA HISTORIEBOKA: FØRST: Opel Ampera var forut for sin tid og en av de første ladehybridene vi kjørte på test. Årets Bil både i Norge og Europa i 2012, elektrisk rekkevidde på fire til åtte mil og en smart kombinasjon av el- og bensinmotor hjalp ikke. Et litt sært konsept og få avgiftsmessige insentiver, gjorde at suksessen uteble for pioner-modellen.

SPARSOM: BMW i3 REX (range extender) var en perfekt kur mot rekke­vidde­angst da vi kjørte den på test i 2015. Da var det langt mellom hurtigladerne og i3 hadde rekkevidde på ned mot 10 mil.
FRA HISTORIEBOKA: FØRST: Opel Ampera var forut for sin tid og en av de første ladehybridene vi kjørte på test. Årets Bil både i Norge og Europa i 2012, elektrisk rekkevidde på fire til åtte mil og en smart kombinasjon av el- og bensinmotor hjalp ikke. Et litt sært konsept og få avgiftsmessige insentiver, gjorde at suksessen uteble for pioner-modellen. SPARSOM: BMW i3 REX (range extender) var en perfekt kur mot rekke­vidde­angst da vi kjørte den på test i 2015. Da var det langt mellom hurtigladerne og i3 hadde rekkevidde på ned mot 10 mil.
REX-versjonen hadde en tosylindret scootermotor som generator når batterinivå ble kritisk lavt. Og det fungerte bra i praksis. Med elektrisk rekkevidde på 110 km og 0,25 l/mil, har i3 REX fortsatt de beste ladehybrid-resultatene i vår test. Men bilen var rundt 100 000 kroner dyrere enn en elektrisk i3 og svært få ble solgt.
REX-versjonen hadde en tosylindret scootermotor som generator når batterinivå ble kritisk lavt. Og det fungerte bra i praksis. Med elektrisk rekkevidde på 110 km og 0,25 l/mil, har i3 REX fortsatt de beste ladehybrid-resultatene i vår test. Men bilen var rundt 100 000 kroner dyrere enn en elektrisk i3 og svært få ble solgt.
TØRST: Mercedes-Benz GLE 500 e var en flott bil, men da vi kjørte den på test i 2015, repres­enterte den også en av årsakene til at de første lade­hybridene ikke ble tatt på alvor. Den urealistiske NEDC-normen får ta noe av skylden. Avstanden mellom oppgitte verdier og testresultatene var store; 0,37 l/mil og 30 km elrekkevidde, ifølge NEDC, ble til 0,93 l/mil og 17 km i testen. De fleste kjøperne var nok mer opptatt av systemeffekt på 442 hk og 650 Nm og deilig, treliters V6 bensinmotor.
TØRST: Mercedes-Benz GLE 500 e var en flott bil, men da vi kjørte den på test i 2015, repres­enterte den også en av årsakene til at de første lade­hybridene ikke ble tatt på alvor. Den urealistiske NEDC-normen får ta noe av skylden. Avstanden mellom oppgitte verdier og testresultatene var store; 0,37 l/mil og 30 km elrekkevidde, ifølge NEDC, ble til 0,93 l/mil og 17 km i testen. De fleste kjøperne var nok mer opptatt av systemeffekt på 442 hk og 650 Nm og deilig, treliters V6 bensinmotor. Foto: Petter Handeland

Denne saken ble første gang publisert 13/11 2020, og sist oppdatert 13/11 2020.

Les også