Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Klassens morsomste bil

Ford Focus er fortsatt den mest kjøreglade bilen i den knallharde kompaktbilklassen.

Sist oppdatert

Ford Focus hører til i kompaktbilklassen, der konkurransen stadig blir tøffere. Men helt siden den kom, har Focus vært vår favoritt - i hvertfall hva kjøreglede angår. Den fikk nylig en ansiktsløftning som har gjort bilen både mer komfortabel og voksen, og samtidig gjort den opplevde kvaliteten i bilen bedre.

Men konkurransen er som nevnt hard. Særlig vil den ferskeste utfordreren - sjette generasjon Golf, som du kan lese test av her, være til bry for Ford.

Det er ikke for ingenting denne bilklassen ofte omtales som "Golf-klassen". Landets mest solgte bil er rett og slett veldig god.

Det finnes også en del andre gode konkurrenter til Ford Focus. For eksempel Honda Civic, Kia Cee´d og Toyota Auris - som du kan lese tester av her. Crossoveren Nissan Qashqai hører også delvis med her - og her finner du tester av den.

For de som virkelig vil ha kjøreglede, og i tillegg en dæsj av premiumfølelse, er BMW 1-serie - som du finner flere tester av her et alternativ, mens Golf-søsteren Audi A3 er et annet premiumalternativ vi har stor sans for.

Les også:

Her er våre favoritter i kompaktklassen.

KJØREMESTER: Focus er best i klassen når det gjelder kjøreegenskaper.
KJØREMESTER: Focus er best i klassen når det gjelder kjøreegenskaper. Foto: Petter Handeland

Kjøreegenskaper: 5

Ford har lenge vært flinke til å bygge inn store mengder kjøreglede i modellene sine - enten de er små eller store, svake eller spreke. Vår testbil, en dieselmotorisert Ghia-utgave som i utgangspunktet er utstyrt for et voksent publikum, er intet unntak. Selv ikke på myke, piggfrie dekk.

Styrefølelsen er herlig, en kjenner hele tiden hva som skjer i kontakten mellom hjul og underlag. Bilen svarer villig på styreimpulser, og ser gjerne at vi tar den svingete omveien.

Men til daglig, til og fra butikken og barnehagen, kan det kanskje bli litt i overkant av det gode; en kan aldri slappe helt av bak Focus-rattet.

Dessuten prøver ikke understellet å glatte over så mye av ujevnhetene, så dette er en bil man hele tiden kjenner at man kjører. På godt og vondt.

Her er de beste vinterdekkene.

Motor: 3

Den 110 hk sterke tolitersdieselen i vår test-Ford Focus er basert på en gammel og godt kjent motor-traver. Toliteren har aldri vært noen målestokk hva silkemyk gange og lite støy angår, og i dag virker den lett frakjørt av maskiner fra enkelte konkurrenter.

Den høres godt, den vibrerer, men den er fortsatt sterk og relativt nøysom. Dessuten er den her kombinert med Ford-konsernets nye dobbeltclutch-automatgirkasse, en løsning tilsvarende VW-konsernets DSG-girkasser.

Girkassa girer mykt, raskt og logisk, og henter hele tiden ut det beste fra motoren. Men samtidig er den nevnte, velkjente DSG-girkassa i for eksempel VW Golf enda raskere, enda mykere og både mer morsom og mer behagelig enn Powershift-girkassa.

Dette er et bedre valg enn en konvensjonell automatgirkasse, men manuellgirkassene til Ford er jo så fine¿

Norges største motorredaksjon - se hvem som har testet bilen her:

Ytelser: 4

DEKKER BEHOVET: Tolitersdieselen på 110 hester gjør jobben, men er ikke veldig spennende.
DEKKER BEHOVET: Tolitersdieselen på 110 hester gjør jobben, men er ikke veldig spennende. Foto: Petter Handeland

Med denne utgaven av tolitersdieselen har Ford Focus 110 hk ved 4000 o/min og 275 Nm ved 2000 o/min, noe som ikke er spesielt imponerende i dag. 0-100-sprinten er oppgitt til 11,5 sekunder med Powershift-automatgirkassa, noe som heller ikke imponerer.

Tekniske data: Volvo C30 2.0D Momentum Powershift 2009

  • Motor: R4, 1997 ccm
  • Girkasse: Sekstrinns automat
  • Effekt: 136 hk v/4000 o/min.
  • Dreiemoment: 320 Nm v/2000 o/min.
  • Forbruk:0,59 l/mil
  • CO2-utlipp156 g/km
  • 0-100 km/t: 9,5 sek.
  • Toppfart: 205 km/t
  • Lengde: 4252 mm
  • Bredde: 1782 mm
  • Høyde: 1447 mm
  • Bagasjerom: 233 - 876 liter
  • Egenvekt: 1437 kg
  • Pris fra: 314 800 kr
  • Testet bil: 387 800 kr

Men i praksis oppleves bilen som kvikk nok, og girkassa bidrar til at man hele tiden får det beste fra maskinen. Noe råskinn er dette imidlertid ikke.

Eksteriør: 4

Den ferske ansiktsløftningen av Ford Focus har gjort fronten mer markant enn tidligere, men ellers er ikke dette en bil som roper høyt om særpreg. Den er ryddig og ren i formene, uten å verken være flott, prangende eller helt anonym.

Interiør: 3

Plassmessig skiller ikke Focus seg særlig fra konkurrentene. Det er godt med plass foran, og baksetet og bagasjerommet er greit til å være en bil i denne klassen - dette er jo uansett ikke biler man kjøper om man har stort plassbehov.

Men interiøret er trist, preget av store mengder hardplast og kjedelige former. Selv der albuene hviler, er det hardt. Dessuten har vår Ghia-variant liksom-treverk av billigste plastsort, og seter med omtrent null støtte for kroppen.

Om du skal ha en Focus, bør du i hvertfall velge en av de andre, friskere og bedre utstyrsutgavene! For denne bilen kjennes ganske enkelt gammelmodig, og det i en tid der så mange av konkurrentene har så mye friskt og flott å by på.

Komfort: 3

Når Ford Focus hele tiden formidler hva som skjer, virker det på mange måter betryggende - det er veldig godt å kjenne hver minste detalj når man er i grenseland for grepet, for eksempel på vinterføre.

GHIA: Dårlig treimitasjon i hardplast er ikke det peneste vi ser. Eller er det ryddig og greit på dashbordet.
GHIA: Dårlig treimitasjon i hardplast er ikke det peneste vi ser. Eller er det ryddig og greit på dashbordet. Foto: Petter Handeland

Men konkurrentene viser at det går an å få til dette uten at det går ut over komforten. I Focus humper og dumper det, understellet har et snev av grovsmedarbeid over seg. Kombinert med en motor som alltid høres og kjennes, og et interiør som ikke støtter der det skal støtte og ikke er mykt der det skal være mykt, blir ikke dette førstevalget for en langtur.

Men motoren og girkassa jobber fint sammen, og hjelper på totalinntrykket.

Sikkerhet: 5

Da EuroNCAP bøyde en Ford Focus i 2004 - altså før ansiktsløftningen - fikk den fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og to av fire for beskyttelse av fotgjengere. Sikkerhetsnivået er dermed som vi forventer, og sikkerhetsutstyret i bilen det samme.

Se alle EuroNCAPs kollisjonstester her.

7000 dyr ble drept i trafikken i Norge i fjor. Les mer - og se de stygge bildene - her.

Pris/utstyr: 5

Til å være en kjøreglad, dieselmotorisert og godt utstyrt kompaktbil med automatgir, er ikke prisen - i skrivende stund 275 650 kr - akkurat avskrekkende. Dessuten har Ford forholdsvis greie priser på ekstrautstyr.

Forbruket - 0,58 liter på mila ved blandet kjøring - skal vi heller ikke klage på. Vi ville imidlertid valgt en annen utstyrsversjon enn Ghia.

IKKE BEST: Bakseteplassen er grei nok og legger seg cirka på snittet i klassen.
IKKE BEST: Bakseteplassen er grei nok og legger seg cirka på snittet i klassen. Foto: Petter Handeland

Denne saken ble første gang publisert 05/12 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også