Prøvekjørt: BMW X3 M

Den kraftigste BMW X3 noensinne

BMW X3 M har den kraftigste sekssylindrede motoren noensinne i en BMW M-modell.

Pluss ikon
<b>M-AVDELINGEN:</b> BMW X3 M er første X3 fra BMWs forjettede M-avdeling. 
M-AVDELINGEN: BMW X3 M er første X3 fra BMWs forjettede M-avdeling.  Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

Høsten 2017 kom nye BMW X3 på norske veier. Frem til i fjor har toppmodellen vært en 360-hesters versjon med betegnelsen M40i.

Men nå er det en ny sjef i X3-familien med hele 510 hestekrefter og et dreiemoment på 600 Nm: X3 M Competition.

Den trer dermed inn i en familie med biler som det går gjetord om.

Supersportsbilen BMW M1 fra 1978 er kjent som det første M-kjøretøyet, men var likevel ikke utgangspunktet for motorsportavdelingen i BMW som frem til i dag virkelig har satt spor etter seg hva raske biler angår.

Vaskeekte M-modell

Allerede på begynnelsen av 70-tallet kom M GmbH (den gang under navnet BMW Motorsport GmbH) morselskapet til unnsetning i produksjonen av sportslige BMW-er myntet på folk flest.

Med bearbeidet motor- og understell, realiserte M GmbH de første modellene i 5-serien – årevis før selskapets egne modeller som M1 og M535i skulle bli en del av historien. 5-serien har en særstilling blant M-modellene.

Modellene M550d, M235i, eller X4 M40i har riktignok – i senere tid – gjort BMW-paletten rett så stor. Og selv om de anses som såkalte M-Performance kjøretøyer, så regnes de likevel ikke som vaskeekte M-modeller fra M GmbH.

SKILLER SEG UT: Store luftinntak i frontspoileren, aerodynamiske sidespeil, egen spoiler og diffusor i støtfangeren bak, takspoiler samt 20’’ BMW M-felger er noen av elementene som skiller X3 M fra sine noe mer moderate familiemedlemmer.
SKILLER SEG UT: Store luftinntak i frontspoileren, aerodynamiske sidespeil, egen spoiler og diffusor i støtfangeren bak, takspoiler samt 20’’ BMW M-felger er noen av elementene som skiller X3 M fra sine noe mer moderate familiemedlemmer. Foto: Martin Jansen

Ikke kun bakhjulsdrift

Men X3 M er en fullblods M-versjon. Og det forplikter selvsagt. Men den skuffer ikke.

Den er nærmest uhyggelig rask for en nesten to tonn tung SUV, og vi tviler ikke på at den greier 0–100 km/t på 4,1 sekunder som oppgitt.

Kreftene besørges av en nyutviklet sekssylindret rekkemotor med doble turboladere. Dette er den kraftigste sekssylindrede motoren noensinne i en BMW M-modell.

Den «vanlige» versjonen av X3 M produserer 480 hk, men Competition-versjonen som vi har prøvekjørt har 510 hk samt adaptive M-understell som standard.

LUKSUS: Innvendig minner X3 M mer om en luksusbil enn en sportsbil.
LUKSUS: Innvendig minner X3 M mer om en luksusbil enn en sportsbil. Foto: Martin Jansen

Det avanserte understellet gjør at den høyreiste bilen tåler høy fart på svingete vei selv om vekten og tyngdepunktet kan komme som en litt ubehagelig påminnelse dersom man blir for ivrig på gassen i svingen.

Understellet er stramt, men ikke så stivt at det oppleves ubehagelig over store og små ujevnheter.

TEKNISKE DATA

BMW X3 M Competition

Motor, cm³: 2993

Sylindre: Rekkeseks

Effekt, hk ved o/min: 510/6250

Dreiemoment, Nm ved o/min: 600/2600

Egenvekt, m/fører, kg: 1970

Tilhengervekt, kg: 2500

Lengde/bredde/høyde, cm: 473/190/167

Akselavstand, cm: 286

Bagasjerom, liter: 550/1600

Bakkeklaring, cm: 20,4

Standard dekkdimensjon: 255/45R20 (f) 265/45R20 (b)

Forbruk, WLTP, l/mil: 1,15

CO₂-utslipp, g/km: 260

0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,1

Toppfart, km/t: 285

Pris fra, kr: 1 355 300

Pris testbil, kr: 1 677 150 (246 450 kroner er fabrikkmontert ekstrautstyr, som tilhengerfest (11 300 kr) panoramasoltak (16 700 kr), head up-display (10 900 kr) og Driving Assistant pluss som omfatter kamera- og radarbaserte førerassistenter, inkludert Active Cruise Control med Stop & Go (25 500 kr)

Her spiller det en rolle hvilken kjøreprogram man bruker. Ikke overraskende er den minst stram i komfortmodus.

Kreftene overføres til hjulene med en åttetrinns M Steptronic automatgirkasse, aktiv differensialsperre og spesialtilpasset xDrive-firehjulsdrift.

Med M xDrive er det bakhjulene som prioriteres, men som på for eksempel M5 kan du ikke sende alle kreftene til bakhjulene og få en ren bakhjulsdrevet bil som mange nok vil hevde er ekte BMW M-ånd.

Innvendig ser den mer ut som en luksusbil enn en sportsbil. De lyse M Sport-skinnsetene er svært komfortable og betjeningen av kjøreprogrammer, komfortfunksjoner og multimedia er lette å begripe.

Denne saken ble første gang publisert 28/03 2020, og sist oppdatert 05/04 2020.

Les også