Test: BMW 330e xDrive Touring

Denne har vi ventet på

Tre ord i modellbetegnelsen er alfa og omega for denne bilen på det norske markedet: 330e, xDrive og Touring.

Pluss ikon
<b>ENDELIG:</b> Denne versjonen av BMW 3-serie er etterlengtet her i Norge. 
ENDELIG: Denne versjonen av BMW 3-serie er etterlengtet her i Norge.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Oversatt fra BMWs stammespråk til vanlig norsk: Det handler altså om en ladbar hybrid med stasjonsvognskarosseri og firehjulsdrift. Tilsynelatende ingen stor greie, men ved nærmere ettertanke – ganske viktig likevel.

Det er flere årsaker til det. Går vi tilbake til 2015 – et av de siste årene i det gamle, relativt ladefrie bilmarkedet – var 85 % av solgte 3-serie utstyrt med xDrive, mens 43 % var Touring-varianten. Spoler vi fram til 2019 var situasjonen en helt annen. Kun 14 % hadde xDrive og bare 10 % var Touring. Det deles ikke ut marsipangris for å gjette at 86 % var ladehybriden 330e, som da bare kunne leveres med sedankarosseri og bakhjulsdrift.

Test-duell: De to store SUV-ene er tilsynelatende ganske like, men testen avslører flere omfattende forskjeller

<b>DIGITAL:</b> De klassiske, analoge BMW-instrumentene er historie. Men den moderne varianten har sine styrker. 
DIGITAL: De klassiske, analoge BMW-instrumentene er historie. Men den moderne varianten har sine styrker. 

3-serien vi har ventet på

Dermed er det ikke merkelig om mange bilkjøpere har ventet på nettopp denne utgaven siden nye 3-serie kom for snart to år siden. BMW-entusiaster i særdeleshet, men også andre bilkjøpere med sans for den klassiske kombinasjonen av praktisk stasjonsvogn og vinterdugelig 4WD. For selv om det har rydd på med nye ladehybrider i 2020, har det vært stille i nettopp denne delen av markedet.

Folket vil tilsynelatende ha SUV eller crossover, mens Volvo V60 T8 har fått herje fritt blant dem som sverger til en ladbar stasjonsvogn i mellomklassen. Uansett hvor viktig i3 eller 225e har blitt for BMW – det er i klassikere som 3-serie fabrikken har sitt DNA. Her kan de vise verden hva et nokså utvannet begrep som sportslighet faktisk står for i 2020.

Vi har fått en M-sport-versjon til test, heldigvis ikke av det slaget som for noen år siden gjorde at du puttet bomull i ørene og tok på nyrebeltet før testturen. Det er blitt langt mer sivilisert, uten at skarpheten har blitt borte av den grunn.

<b>M SPORT:</b> En litt dyrere, men samtidig mer sportslig standardversjon. Så må du regne med å legge ned en god del på enda mer ekstrautstyr. 
M SPORT: En litt dyrere, men samtidig mer sportslig standardversjon. Så må du regne med å legge ned en god del på enda mer ekstrautstyr. 

Takk til ingeniøren

Ekstra kraft

«XtraBoost» gir drivlinjen 40 hk/30 kW på toppen av de 252 hk/185 kW den leverer som standard. Den ekstra effekten er tilgjengelig i 10 sekunder av gangen. Funksjonen trer blant annet i kraft ved kickdown, og med girvelgeren i M- eller S-posisjon. Vår testbil har bare 400 km på telleren, men klarer likevel 0–100 km/t på 6,4 sekunder. Vi vår faste test kommer bilen 43 km på strøm og oppnår et forbruk på 0,53 l/mil. 

Helt ufrivillig oppdager jeg det i en krapp påkjøringsrampe til E6. Der er det vått, og har i tillegg kommet olje eller diesel på veibanen. Det slipper nesten som på vinterføre, men i stedet for å hugge til i ESP-systemet, oppmuntrer BMW-en til å korrigere pent med gass og ratt.

Dermed går jeg gjennom svingen med en lett drift og et bredt glis. Ære være den ingeniøren som setter opp stabilitetskontroll, antispinn og firehjulsdrift til å spille sammen slik.

330e xDrive Touring er full av små, men viktige forundringspakker. Kanskje mest for bilnerdene å sette pris på, men sannsynligvis også går inn i den gode totalopplevelsen for de mindre bilbevisste. Eksempelvis den smidige fjæringskomforten, valgmulighetene i drivlinjen, eller logikken i betjenings- og skjermsystemene. Og selvsagt opplevelsen av nøktern, men samtidig kvalitetstung luksus.

Det er godt det kommer en ny 3-serie år om annet. Slik at vi husker hvordan ting faktisk bør være.

DOMMEN:

Det finnes ladehybrider som er raskere, går lengre på strøm, eller bruker mindre drivstoff. Men ingen andre som byr på samme klassiske BMW-miks av egenskaper. Sportslighet, finesse og solid kvalitetsfølelse.

Les også: (+) Test: Audi Q7 tar over rollen som bølla i klassen

Bilmerke BMW

Modellbetegnelse 330e xDrive Touring

Motor, cm³: 1998+EL

Effekt, kW/hk: 215/292

Dreiemoment, Nm: 420

Egenvekt, m/fører, kg: 1965

Tilhengervekt, kg: 1500

Lengde/bredde/høyde, cm: 471/183/145

Bagasjerom, liter: 410–1420

Standard dekkdimensjon: 225/50-17

Batterikapasitet, kWh: 12

Rekkevidde, WLTP km: 57

Rekkevidde i 200 km test: 43

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 0,17

CO₂-utslipp, g/km: 36

0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,9

Toppfart, km/t: 225

Pris fra, kr: 527 300

TESTDATA

0–100 km/t, sek: 6,4

60–100 km/t, kickdown: 3,4

80–120 km/t, kickdown: 4,1

Støy 100 km/t, dBA: 68,0

Testforbruk, l/mil: 0,53

Se mer

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil

<b>I BOBLEN:</b> Du blir på BMW-vis kapslet godt inn på førerplass, både av sete og høyt midtkonsoll. 
I BOBLEN: Du blir på BMW-vis kapslet godt inn på førerplass, både av sete og høyt midtkonsoll. 
<b>MANGLER LITT:</b> I vanlig ladehybrid-stil stjeler batteriet bagasjeplass. Her er det 410 mot normalt 500 liter. 
MANGLER LITT: I vanlig ladehybrid-stil stjeler batteriet bagasjeplass. Her er det 410 mot normalt 500 liter. 
<b>SMART SKJERM:</b> I dagens verden er dette en liten skjerm. Til gjengjeld er den enkel å finne fram i. 
SMART SKJERM: I dagens verden er dette en liten skjerm. Til gjengjeld er den enkel å finne fram i. 

Denne saken ble første gang publisert 27/10 2020, og sist oppdatert 29/10 2020.

Les også