Test: Biltjenester

Ikke bare bare å bestille prøvekjøring på nett

Bestiller du prøvekjøring av bil via nettet, kan du få kjapt svar - eller ikke svar i det hele tatt.

SVÆRT UJEVNT: Vi tok en stikkprøve, og bestilte prøvekjøring hos ti forskjellige merker/forhandlere. Satte i gang stoppeklokka, og ventet. Resultatet ble svært ujevn. ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock.com
SVÆRT UJEVNT: Vi tok en stikkprøve, og bestilte prøvekjøring hos ti forskjellige merker/forhandlere. Satte i gang stoppeklokka, og ventet. Resultatet ble svært ujevn. ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock.com
Sist oppdatert

I vår digitale tidsalder foregår stadig mer av kommunikasjonen mellom bilselger og - kunde via internett. For eksempel så bestiller et økende antall potensielle bilkjøpere prøvekjøring via bilimportørenes (og -forhandlernes) nettsteder. Og det forventes selvsagt at disse web-baserte bestillingene fungerer. Gjør de det?

Vi tok en stikkprøve, og bestilte prøvekjøring hos ti forskjellige merker/forhandlere. Satte i gang stoppeklokka, og ventet. Vi vurderte ikke bare reaksjonstid, men også webdesign og oppfølging.

Resultatet ble svært ujevnt, og viser at ikke alle innen bilsalg har utviklet den kommunikasjonskulturen via internett kundene burde ha lov å forvente.

Av de ti forhandlerne svarte syv innen to døgn. Et par dager synes vi er akseptabelt, siden prøvekjøring sjelden er noe som bråhaster. Men aller helst bør reaksjonen komme i løpet av få timer.

Vi har kontaktet de tre importørene av merkene hvis utvalgte forhandlere etter over en uke ikke har reagert. Her er svarene:

Hyundai ved informasjonssjef Morten Brusletto: "Vi har identifisert tekniske problemer med løsningen vår og derfor har ikke forespørselen blitt sendt til Skotvedt. Vi er i en prosess med å etablere nye rutiner og kontroll som skal sørge for oppfølging på kortest mulig tid."

BMW ved markeds- og informasjonsdirektør Kjetil Myhre: "Vi har satt rutiner og regler for oppfølging av dette, så jeg må få lov å grave litt hos forhandler. Vanskelig for meg å svare på årsak i denne saken."

Toyota ved informasjonssjef Espen Olsen: "Normalt får kunder rask respons på slike henvendelser hos Toyota, men glipper kan skje. Vi skal sjekke fakta nærmere og se om det er mulig å forbedre prosessen."

Tidligere har vi testet bilkonfiguratorene på nettet, og da med et helt annet resultat.

Denne saken ble første gang publisert 27/12 2012, og sist oppdatert 28/06 2017.

Les også