Supertest: Peugeot 3008 1,6 HDi 2009

Bastard - og som skapt for Norge

Blander man hunderaser, får man en bastard. Noen ganger har bastarden bedre egenskaper enn opphavet.

Sist oppdatert

Peugeot 3008 er et slikt tilfelle. På flere områder er den like god eller bedre enn bilklassene den er blandet sammen av.

Straks mer om det - først skal vi se på hva 3008 faktisk er. Å definere det er ikke helt enkelt. Ut fra størrelsen kan vi si at den er en kompaktklassebil, noe midt mellom en kombikupé og stasjonsvogn.

Les også: 10 lekre stasjonsvogner

Romfølelsen og takhøyden leder tankene i retning flerbruksbil. Så har vi SUV-staffasjen med skliplater, solide støtfangere, høye hjulbuer og 15 centimeter bakkeklaring.

Men den er ingen av delene. Den er for høy til å være kombikupé og har for kort bagasjerom til å være stasjonsvogn. Den har konvensjonelle seteløsninger og bare fem sitteplasser, og er derfor ingen flerbruksbil.

Og SUV? Nei, den trekker bare på forhjulene. Derimot er den litt av alt. En kan kalle den crossover, slik bilfabrikkene gjerne gjør. Eller bastard.

Konkurrenter med 2x4:

Også under normale belastninger på vanlig vei viser 3008 at den ikke står tilbake for vanlige kompaktklassebiler - og at den på mange måter er bedre enn SUV-ene. Styringen er presis, tilbakemeldingene gode og den krenger lite. Den føles lettbeint og stødig, og har meget god fjæringskomfort.

Prøvelser av alle slag

Peugeot 3008 har fraktet oss over 9000 kilometer. Den har vært både opp til Bodø og opp i fjellheimen. Kjørt på europaveier og krøtterstier, noen ganger uten passasjerer og bagasje, andre ganger lastet til randen.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Tekniske data: Peugeot 3008 1,6 HDi 2009

MOTOR: R4/1560 ccm

EFFEKT: 100 hk/4000 omdr.

DREIEMOMENT: 240 - 260 Nm/1750 omdr.

EGENVEKT: 1500 kg

TILHENGERVEKT: 1300 gk

LENGDExBREDDExHØYDE: 437/184/164 cm

BAGASJEROM: 432 - 1604 liter

DEKK: 225/50-17

FORBRUK: 0,52 l/mil

CO2-UTSLIPP: 137 g/km

PRIS FRA: 272.900,-

TESTBIL: 316.900,-

Selvsagt har vi også pisket den rundt kjegler på testbanen i vår jakt på å finne svakheter. Det er når en bil blir brukt til alt den er beregnet for - og gjerne enda litt mer enn det - en virkelig får se hva den duger til.

Én ting er at 3008 har delt ut noen velrettede slag mot mer eller mindre velfunderte fordommer. En annen at bilen på sitt beste ser ut til å argumentere heftig mot selveste Newtons lover:

Ekstra vekt plassert på det verst tenkelige stedet, nemlig høyt, er aldri bra. Det vet alle som har kjørt nedover på ski med tung ryggsekk.

Det kreves ekstra krefter for å stå imot. Mangler kreftene, kan det fort bære rett mot skavlen med trynet først. Normalt er ikke resultatene på testbanen det første vi nevner når en bils kjøreegenskaper skal beskrives.

Men uventede opplevelser krever unntak. Uten hjelp fra drivende hjul bak danser den 164 centimeter høye bilen uanstrengt gjennom slalåmløypa. Elgtesten forseres udramatisk i hastigheter som for få år siden var forbeholdt biler med sportsambisjoner.

Hvorfor den greier seg så godt?

Fordi utseendet narrer oss. For det første er den ikke så tung. Med en vekt uten fører på 1425 kg er den ikke nevneverdig tyngre enn en rekke kompakte stasjonsvogner med dieselmotor. Faktisk er den 75 kg lettere enn «broderbilen» 308 SW med samme motor (den har rett nok inntil sju sitteplasser).

Dermed er 3008 også til dels betydelig lettere enn «ekte» SUV-er av samme størrelse. I tillegg er hjulene plassert godt ut mot hjørnene, og tyngdepunktet er åpenbart lavere enn det øyet skal ha en til å tro.

Bedre enn SUV

Pendelvirkningen en ofte får over sideveis ujevnheter i høye biler, kamuflerer 3008 godt. Legg til at støynivået i kupeen er lavt og at førersetet passer til så vel de høye som de lave, de brede som de smale i testgruppa. Det forklarer at 3008 tok strekningen Oslo-Mosjøen i ett jafs, uten andre pauser enn de høyst nødvendige.

SUV-utseendet er likevel ikke bare pynt. På elendige hytteveier langt til fjells har 3008 karet seg fram uten å kny. Vår mann i fjellheimen savnet ikke firehjulsdrift ett sekund (se rammesak) - med det klare forbehold at han ikke fant snø og is som underlag.

De 5 beste SUVene

Som ekstrautstyr kan 3008 for øvrig fås med en fremkommelighetspakke bestående av fintfølende kraftreguleringselektronikk og grovere dekk (vår bil hadde det ikke).

På tur med hele familien og full oppakning viser 3008 både styrker og svakheter når det handler om plass. På den ene siden er kupeen rommelig, med bredt baksete og plass nok også til bakvendte barneseter. På den annen side tar kupeen det meste av den tilgjengelige plassen.

Bagasjerommet er verken langt eller bredt, og møter straks sin begrensning dersom du skal ha noe av ukurant størrelse inn i det. Men lasterommet er dypt, og vi greide å presse inn mer enn vi først trodde var mulig.

Grepa girjobb

Om mye er nytt i 3008-konseptet, finner vi en velkjent traver under panseret. 1,6-literen med 109 hk er kraftkilde i nær sagt et utall bilmodeller - i tillegg til Peugeot og Citroën også brukt av Ford, Volvo, Mazda og Mini i alt fra knøttebiler til store V70 og C5.

I vår forrige langtestbil, Mazda 3, opplevdes motoren som småtreg. Ettersom 3008 veier mer og må flytte på mer luft enn Mazda 3, fryktet vi en lat affære. Og tok feil.

Peugeot 3008 1,6 HDi, 2009-modell
Peugeot 3008 1,6 HDi, 2009-modell Foto: Andreas Handeland

Rett nok er 3008 tregere til 100 km/t og i tredjegir enn Mazdaen. Men så tar 3008 over kommandoen i girene en bruker mest. I fjerde- og femtegir er den klart raskere i både 60 til 100 km/t og 80 til 120 km/t.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Testdata Peugeot 3008 1,6 HDi

  • TESTFORBRUK LANDEVEI, L/MIL: 0,48
  • TESTFORBRUK TOTALT, L/MIL: 0,62
  • 0-100 KM/T, SEK.: 13,3
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 7,5
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 8,5
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 10,4
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 12,9
  • STØY TOMGANG, dBA: 42
  • STØY 50 KM/T, dBA: 47
  • STØY 80 KM/T, dBA: 77
  • STØY 100 KM/T, dBA: 97

Årsaken ligger i girkassa. Mens Mazda 3 har fem gir med litt for stor avstand i utveksling, har 3008 seks trinn som er nøye valgt for å lokke det beste ut av motoren. Girskiftene er dessuten de beste vi har opplevd i en Peugeot, med presise «gater» og kort vandring.

Girkassen bidrar kraftig til at vi synes 1,6-literen ikke bare holder fint, men sågar er rett motor i 3008 (tolitersdieselen med 150 hk blir med et prispåslag på nesten 70 000 kroner altfor dyr).

Gjennomsnittsforbruket i testperioden endte på 0,62 l/mil. Det er 0,04 l/mil mer enn Mazdaen med samme motor, og betydelig mindre enn en noenlunde sammenlignbar SUV: Da vi hadde Ford Kuga med toliters diesel på langtest, drakk den 0,73 l/mil.

Spesiell

Som i konsept er 3008 annerledes også i design. Peugeot flørter i alle retninger, og vekker oppsikt. Dette er en ny bil flere stopper opp ved enn normalt.

Om den er vakker, tøff eller sær får være opp til øyene som ser. Vi synes i alle fall at Peugeots store kjeft passer bedre i snuten her enn på enkelte andre modeller.

Innvendig deler en høy midtkonsoll kupeen i to mellom forsetene. Vi synes løsningen er vellykket fordi den skaper en cockpitaktig førerplass som også har praktiske fordeler:

I konsollen er det et digert stuverom, og girspaken troner høyt akkurat der høyre hånd faller ned når den tas fra rattet.

Varsler avstanden

På noen bilmodeller, fortrinnsvis dyre, er avstandsmåling til bilen foran koblet til både bremsesystem og fartsholder. Kommer du for nær bilen foran, bremser den automatisk opp.

3008 med Premium Pack nøyer seg med avstandsvarsling som vises på head up-displayet, og ingen automatisk nedbremsing. Når avstanden blir mindre enn det du har angitt som minimum, blinker det frenetisk.

Vel og bra, og vanskelig å kritisere. Men vi synes varslingen i for stor grad trekker oppmerksomhet mot seg, også når avstanden er større enn det angitte minimum.

Derfor endte vi stort sett med å slå den av - og da er hensikten borte.

Cockpitopplevelsen støttes opp av testbilens head up-display, som lar deg lese av viktig informasjon som for eksempel fart i en glassplate midt i synsfeltet.

Litt spesielt er det også at rattet til 3008 er helt uten knapper, i en tid da mange konkurrenter har plassert styring av alt fra stereo til kjørecomputer og fartsholder der. Peugeots vri med to knappe-klosser ved rattet krever litt mer tilvenning enn de beste løsningene til konkurrentene.

Bilen som helhet er det derimot fort gjort å venne seg til - og fort gjort å begynne å like.

Det vi liker godt - og mindre godt

Ekstrautstyr kan være det som skiller en grei bil fra en du blir glad i. Testbilen har utstyrspakken Premium Pack. Skal du ha en 3008, anbefaler vi den fremfor den billigste versjonen som «bare» heter Premium.

For 20 000 kroner ekstra får du svært mye utstyr, som for eksempel automatisk klimaanlegg (i stedet for manuelt), panoramaglasstak, parkeringssensor bak, elektrisk innfellbare speil, alufelger og headup-display samt en hel del annet.

Av det som følger med i Premium Pack-utstyrsserien er head up-displayet en favoritt. På en liten, gjennomsiktig glassplate innenfor frontruta projiseres hastighet, fartsholderinformasjon og eventuelt avstandsvarsling på tilnærmet jagerflyvis.

Du vil neppe kjøre mange kilometer før du slutter å se på det vanlige speedometeret. Parkeringssensoren bak forenkler parkeringen, og panoramataket er en vinner for passasjerene.

Blant ekstrautstyret ut over Premium Pack har testbilen blant annet bixenonlys med svingbare hovedlykter (9900 kroner). I et land med mørke halve året er de absolutt et bidrag til tryggere kjøring.

Midtkonsollen deler fremre del av kupeen i to.
Midtkonsollen deler fremre del av kupeen i to. Foto: Andreas Handeland

At en dekktrykkssensor varsler fra om en ørliten sivepunktering, er et definitivt pluss. At det vi finner i hjulbrønnen under bagasjeromsgulvet først og fremst er en subwoofer til stereoanlegget, liker vi derimot ikke.

En bil som inviterer til å tøffe seg ørlite grann der underlaget er ujevnt, bør ha reservehjul, ikke bare skumsett. Reservehjul kan rett nok kjøpes for 1500 kroner, men da får du ikke stereoen fra JBL.

Denne saken ble første gang publisert 24/10 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også