Lansering: Ford Fiesta 2009

Prøvekjørt: Ford Fiesta

Snerten, trendy, morsom, billig og CO2-fattig. Vi har kjørt nye Ford Fiesta i Toscana.

Sist oppdatert
  • Kinetic-design
  • ECOnetic gir 0,37 liter/mil og 98 gram CO2/km
  • 5 stjerner i Euro NCAP?

Sjette generasjon Fiesta blir Fords mest globale prosjekt siden T-Forden. For etter 12 millioner solgte eksemplarer siden Fiesta ble lansert, har bilen selvsagt et stort forventningspress på seg.

Følger den i de gode fotsporene til storebrødrene Focus, Mondeo og S-Max? Vi tok turen til Toscana for et par dagers prøvekjøring.

Likner konseptbilen Verve

Fiesta har fått den samme visuelle profilen som sine større familiemedlemmer - såkalt Kinetic designt. Modellen er veldig lik konseptbilen Verve, en spennende og snerten sak som ble vist på Frankfurt-utstillingen i 2007 - for øvrig den mest omtalte bilen fra messen i følge Ford selv.

Designsjef Chris Bird kan fortelle at det å skape et dynamisk preg på bilen, gjerne skape en illusjon av at bilen er i bevegelse når den står stille, var viktig. Et annet viktig element var vekt; bilen er faktisk, ved hjelp av en sterkere ståltype rundt 40 kilo lettere enn sin forgjenger. De nye materialene i bilens karosseri stiver også opp bilen med ti prosent, som igjen skal gi et positivt utslag på sikkerheten i følge Bird.

Bilen er ikke kjørt i kollisjonstest hos EuroNCAP, men Ford håper på full pott med fem stjerner, noe den strengt talt må klare hvis den skal holde følge med sine konkurrenter.

Chassis-mester?

Focus blir av mange sett på som den mest kjøreglade forhjulstrekkeren i sin klasse. Med bilens dynamiske design var forventingene selvsagt også høye til kjøreegenskapene. Ble de innfridd?

Ja og nei. Sportsutgaven med et litt fastere understell vil nok for folk som liker å kjøre bil være det rette valget. Kontakten med underlaget er meget bra, og styringen akkurat såpass presis at det ikke blir slitsomt. På humpete vei kan den kanskje kjennes litt stump, men generelt sett fremstår dette oppsettet som et godt kompromiss. Den minner mye om storebror Focus når det går unna i svingene.

Med dieselmodellen vi disponerte den andre dagen, var opplevelsen en annen; den var komfortabel på måte man sjelden opplever i småbiler, men samtidig litt for slapp i bakstillingen. Dette gjorde at vi noen ganger opplevde en litt merkelig oppførsel ved litt røff håndtering av bilen, gjerne med under- og overstyring om hverandre. Dette ser vi frem til å kunne kikke nærmere på under norske forhold.

ECOnetic bruker 0,37 på mila!

På motorfronten er det i første omgang seks motorer å velge i; tre tradisjonelle bensinmotorer og tre dieselmotorer - blant sistnevnte en ECOnetic-variant med et CO2-utslipp på fattige 98 gram per kilometer, og hyggelig forbruk oppgitt til 0,37 på mila ved blandet kjøring.

Den mest norgesaktuelle vil nok i første omgang bli en 1,4 TDCi med 68 hester og 160 Nm, med oppgitt blandet forbrukstall på 0,42 liter per mil. Denne fikk vi dessverre ikke kjørt. 90-hestersdieselen på 1,6 liter derimot, som faktisk har identiske forbruks- og utslippstall men i tillegg 40 Nm mer, gjorde en god figur i Fiesta - men dog ikke spesielt underholdende.

Underholdende var derimot 1,6-literen (bensin) vi fikk kjenne på i den sportslige utgaven. Med 120 lekne hester, har den det som skal til for å følge opp bilens sportslige oppsett, og gir faktisk overraskende bra med krefter fra bunnen av.

Skal selge 1300 biler i 2009

Produktsjef Tone Østlid kan fortelle at salgsmålet for 2009 er på 1 300 enheter. Bilen kommer i tre utstyrsnivåer; Ambiente er basisutgaven som også danner grunnlaget for ECOnetic, i Trend får du litt snadder i tillegg, mens toppmodellen Titanium har det meste du kan forvente deg i en småbil, kanskje med unntak av mulighet for navigasjon. Det skiller ikke er enn 18 000 kroner fra Ambiente til Titanium, noe som gir bra med utstyr for pengene. Det er også grunnen til at Ford forventer at Fiesta Titanium vil bli bestselgeren.

Sportsmodell ST på vei?

På spørsmålet om det kommer noe toppmodell i form av en vass ST, svarer Fiesta-prosjektleder Gerald Schmoldt følgende: - Å svare på hva som komme av modeller i fremtiden kan jeg ikke, men la oss bare si at dette er begynnelsen på nåtidens Fiesta-historie, ikke slutten.

Denne saken ble første gang publisert 20/09 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også