Prøvekjørt: 2010 Range Rover Sport

Dette er SUV på alvor

Vi har kjørt luksus-SUV-en som også fungerer i skogen –- Range Rover Sport 2010.

Sist oppdatert

Tekniske data, 3,0 TDV6

Motor, CCM: V6/2993

Effekt, hk: 245

Dreiemoment, Nm: 600

Egenvekt, kg:Ikke oppgitt

LxBxH, cm: 4783x2004x1784

Bagasjerom, liter: Ikke oppgitt

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,92

CO2-utslipp, g/km: 243

0-100 km/t, fabrikk, sek: 9,3

Toppfart, km/t:193

Pris fra, kr: 1 098 000

Range Rover Sport oser av Aker Brygge. De aller fleste som kjøper en bil som dette kommer knapt nok til å nærme seg en grusvei. Akkurat derfor var det ekstra deilig å ta med bilen ut i skogen for å se hva den duger til.

Grunnen til at vi tok turen over til Skottland var at Land Rover nå introduserer en oppdatert utgave av Range Rover Sport. Utvendig er det ikke noe voldsomt som skiller bilen fra den utgående modellen, og du skal være en kjenner for å legge merke til LED-lyktene, den nye grillen og de andre smådetaljene rundt omkring.

Innvendig er derimot forskjellen større. Range Rover Sport hadde tidligere et interiør som kunne betegnes som på grensen til primitivt. Ikke misforstå - det manglet verken utstyr eller komfort, men mye av tankegangen var hentet fra tidligere Range Rover-modeller. Det betød at interiøret var orientert mot det en Range Rover nemlig skulle brukes til, nemlig kjøring i terrenget. Nå ser det derimot ut som bilen er klar til å brukes til det kundene vil - kjøring til og fra butikk, skole og jobb. Det er mer utstrakt bruk av myke materialer, og interiøret har rett og slett en mer luksuriøs og moderne utforming.

Nye motorer

Tekniske data, Supercharged

Motor, CCM: V8/4999,7

Effekt, hk: 510

Dreiemoment, Nm: 625

Egenvekt, kg:Ikke oppgitt

LxBxH, cm: 4783x2004x1784

Bagasjerom, liter: Ikke oppgitt

Forbruk, EU-mix l/mil: 1,5

CO2-utslipp, g/km: 353

0-100 km/t, fabrikk, sek: 6,2

Toppfart, km/t:225

Pris fra, kr: 2 054 000

Det er likevel under panseret den aller største forandringen har skjedd. Den 2,7-liters dieselmotoren vi kjenner fra tidligere har blitt sparket ut, og en helt ny 3-liter er på plass. Den nye motoren yter, takket være to turboer, 245 hester og 600 Nm. Det er en formidabel forbedring i forhold til 2,7-literens 190 hester og 440 Nm. Det er fortsatt mulig å få en V8-diesel under panseret, men hvorfor noen skal betale mange titalls tusen ekstra for å få 27 hestekrefter mer, er vanskelig å tenke seg.

Les også:

Direktørbiler på billigsalg

Bilene som får toppkarakter

Den nye, sekssylindrede dieselmotoren er både kraftig og kultivert. Støynivået er behagelig, og når du tusler av gårde i normal fart, er det tilnærmet umulig å legge merke til motorlyden. Tråkker du derimot pedalen i gulvet, er ytelsene helt på høyden. Sprinten til hundre går unna på 8,8 sekunder, og du føler at du alltid har nok krefter tilgjengelig - noe som ikke var tilfellet når 2,7-literen satt under panseret.

Voldsom kompressor-åtter

Selv om den nye dieselmotoren ikke gjør skam på Range Rover Sport på noen som helst måte, er den likevel et godt stykke unna den virkelige rosinen i pølsa. Det er nemlig ikke bare på dieselfronten bilen har fått en ny motor. Den 4,2-liters V8-eren vi kjenner fra de tidligere modellene har blitt byttet ut med en 5-liter. Som tidligere er det mulig å få denne både med og uten kompressor. Sistnevnte gir deg massive 510 hester og 625 newtonmeter å leke med. Det gjør at Sport Supercharged blir en verdig konkurrent til biler som Mercedes ML63 AMG og den kommende BMW X5M.

Det er rett og slett himmelsk å la kreftene få fritt spillerom, og ta deg opp i hastigheter som kan skremme selv den tøffeste i venneflokken. Null til hundre går unna på 5,9 sekunder, og kanskje enda mer imponerende: 0-160-0 klarer den på 16 sekunder. Det betyr at bilen har stoppet før fjorårets modell har rukket å komme opp i 160 km/t.

Best i terrenget

På veien lykkes ikke bilen med å kamuflere den høye vekten, men det er likevel forbausende lite krenging når man er overmodig gjennom svingene. Man får ikke samme sportslige kjørefølelse som i en BMW X5 eller Porsche Cayenne, men det er til gjengjeld mer komfortabelt. Luftfjæringen svelger unna alt av ujevnheter, og på den kompressormatede utgaven har man et nytt sportsvalg på underlagsinnstillingene. Det fører til at gassresponsen blir bedre, og både fjæring og styring strammes opp en smule.

Her er din neste bil. Stor nyhetsoversikt over høstens nyheter

Terrain response-systemet forbereder bilen på de utfordringene som kommer. Dette gjør det ved å justere fjæring, drivverk og elektronikk til de forskjellige underlagene. Det er fem forskjellige programmer (seks med sportsprogrammet i Supercharged), og de spenner fra vanlig vei, via gress/grus/snø til et sand-program. Offroadegenskapene i bilen er intet annet enn imponerende. Koble inn lavserien og velg rett program. Da kommer du deg frem på steder man skulle tro var umulige å komme til uten belter. Vi utfordret både bilen og oss selv med elver, gjørme og bratte bakker, uten å treffe på noen form for problemer. Da vi var ferdige, var bilen akkurat slik den skal være: Ordentlig møkkete!

300.000 billigere enn ML63 AMG

Range Rover Sport er absolutt ingen billig bil, og selv i forhold til konkurrentene blir den en del dyrere. Du må punge ut med 1 091 050 kroner for en bil med 3-liters diesel. Til sammenligning koster en BMW X5 med 3-liter på 211 hester fra 866 900 kroner. En Mercedes ML350CDI med 224 hestekrefter koster fra 961 900 kroner. Begge disse bilene har riktignok en del mindre krefter, og de mangler også de ekstreme offroadegenskapene som Ranger Roveren kan vise til. Verken X5 eller ML utstyres med lavgir, og er dermed ikke for terrengbiler å regne.

Hvis du vil ha ordentlig med krutt under panseret, må du punge ut med nesten det dobbelte. 2 047 050 kroner er prisen for det kompressormatede V8-monsteret. Det er drøye 300 000 kroner billigere enn Mercedes' muskel-SUV ML63 AMG, som også kan skilte med 510 hester.

Hvis terrengegenskapene er viktige for deg, og du virkelig har planer om å bruke bilen, er det ingen tvil om at Range Rover er det riktige valget. Hvis du kun har tenkt til å bruke den på veien, er det fortsatt en god kandidat. Den klarer ikke å hamle opp med de beste på de sportslige egenskapene, men tar det derimot igjen på komforten.

Les også:

Tre seksere til ny familiebil

Slik velger du idrett til barnet

Denne saken ble første gang publisert 13/09 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også