Peugeot 3008 GT Hybrid4

Virker nærmest skreddersydd for Norge

Her får du SUV med firehjulstrekk og oppsiktsvekkende god rekkevidde på bare strøm.

Pluss ikon
NORGESBIL: Ladbar bil med høy bakkeklaring, høy sittestilling, firehjulstrekk og mye utstyr er helt i tråd med nordmenns bilpreferanser.
NORGESBIL: Ladbar bil med høy bakkeklaring, høy sittestilling, firehjulstrekk og mye utstyr er helt i tråd med nordmenns bilpreferanser. Foto: Peugeot
Sist oppdatert

Hele 59 kilometer kan den nye ladbare Peugeot-modellen tilbakelegge på ren strøm, ifølge den nye testprosedyren WLTP som skal gi bilkjøpere mer reelle forbruks- og utslippsdata å forholde seg til. CO2-utslippet er oppgitt til 29 gram CO2/km, i henhold til WLTP, noe som tilsvarer et forbruk per mil på 0,13 liter.

Batteriet har en kapasitet på 13,2 kWt og lades opp på 1 time og 45 min via normalladeinntaket på 7,4 kW.

PLUG-IN: Batteriet har en kapasitet på 13,2 kWt og lades opp på 1 time og 45 min via normalladeinntaket på 7,4 kW.
PLUG-IN: Batteriet har en kapasitet på 13,2 kWt og lades opp på 1 time og 45 min via normalladeinntaket på 7,4 kW. Foto: Peugeot

300 hester

Peugeot 3008 GT Hybrid4 kan kjøres gjerrig, men skorter ikke på krefter. Den har til sammen tre motorer. Bensinmotoren yter 200 hestekrefter. I tillegg har den en elektrisk motor foran med 110 hestekrefter og en elektrisk motor bak med 112 hestekrefter. Samlet ytelse er 300 hestekrefter og den skal greie 0-100 km/t på 5,9 sekunder.

LES OGSÅ: Elbilen Volkswagen ID.3 kan endre styrkeforholdet i bilmarkedet

- 3008 er en svært vellykket og attraktiv modell allerede, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen. Han tror den ladbare versjonen med firehjulstrekk vil øke populariteten ytterligere. Siden lanseringen av 3008 i 2016, har Peugeot solgt over 700.000 biler. Bilen er markedsleder i segmentet i mange land, ifølge Hensel.

UTSTYR: Utstyrsnivået er høyt.
UTSTYR: Utstyrsnivået er høyt. Foto: Peugeot

Høyt utstyrsnivå

Peugeot 3008 GT Hybrid4 kommer standard med en 8-trinns automatkasse. Firehjulsdriften er alltid tilgjengelig, også i elektrisk modus. Bakakselen er en avansert multilinkenhet som skal sikre høy komfort og gode kjøreegenskaper.

3008 GT Hybrid4 kommer kun i utstyrsnivået GT. Det betyr seter trukket i Alcantara og pyntelister i eik. Den får også siste generasjon kjøreassistansesystemer, i likhet med 508. Varianten med 4x4 får senere følge av en modell med forhjulstrekk og 225 hestekrefter. (Turbomotor med 180 hestekrefter og en elektrisk motor med 110 hestekrefter). Denne drivlinjen vil også bli tilgjengelig på Citroën C5 Aircross.

LES OGSÅ: Dette har vi aldri sett i en folkelig bobil

Peugeot 3008 GT Hybrid4 er ventet til Norge tidlig neste år. Prisen er foreløpig ikke klar. Nærmeste konkurrenter på markedet per dags dato er Mitsubishi Outlander PHEV som koster fra 400 000 kroner. Ladbare Volvo XC60 T8 koster fra 780 000 kroner. Basert på disse tallene og prisene på 3008-modellene som allerede er tilgjengelig, vil vi tippe at prisen på 3008 GT Hybrid4 vil ligge rundt 500 000 kroner.

Denne saken ble første gang publisert 29/08 2019, og sist oppdatert 18/09 2019.

Les også