OSLO MOTOR SHOW

BMW lagde kun ett eksemplar av "Goldfisch"

BMW 767iL hadde V16-motor, men ble aldri satt i produksjon. Nå kan du se det uhyre sjeldne bilen på Oslo Motor Show.

Pluss ikon
<b>BMW: </b>Ser du litt nøyere etter, så oppdager du antakelig ganske raskt at det er noe som ikke helt stemmer med denne 750iL fra andre generasjon BMW 7-serie.
BMW: Ser du litt nøyere etter, så oppdager du antakelig ganske raskt at det er noe som ikke helt stemmer med denne 750iL fra andre generasjon BMW 7-serie. Foto: BMW Museum
Sist oppdatert

I 1986 avdekket BMW andre generasjon av 7-serie som ble lansert med en rekkesekser som vakte begeistring. Men det var en dårlig skjult hemmelighet at selskapet hadde mer i ermet: En 12-sylindet motor. Og i februar 1987 satte BMW en stopper for spekulasjonene og avslørte spesifikasjonene til motoren med internnummer M70, en femliters V12-motor med 300 hestekrefter som ble plassert i toppmodellen 750i.

Modellen debuterte på bilutstillingen i Genève samme år. En langt større hemmelig var det at selskapet under ledelse av BMWs motoransvarlige Dr. Karlheinz Lange jobbet med en motor som var enda større enn M70.

408 hestekrefter

Ifølge Auto Bild fikk prosjektet kodenavnet «Goldfisch». Cirka et halvt år etter at Lange ga prosjektet grønt lys, hadde ingeniørene Hanns-Peter Weisbarth og Adolf Fischer en større motor klar, en 6,7-liters V16-motor.

Den produserte 408 hestekrefter og et dreiemoment på 625 Nm ved 3900 omdreininger.

VIDUNDERET: 16-sylindret V-motor med en slagvolum på 6651 ccm. Den produserte 408 hestekrefter.
VIDUNDERET: 16-sylindret V-motor med en slagvolum på 6651 ccm. Den produserte 408 hestekrefter. Foto: BMW Museum

Neste trinn i utviklingen var å plassere motoren i en gyllenbrun, lang versjon av 735i. Det var trolig fargen på bilen som var opphavet til «Goldfisch»-navnet.

Prosjektet støtte umiddelbart på en solid utfordring: V16-motoren var på grunn av de ekstra sylindrene nesten 31 centimeter lengre enn V12-motoren. Det var rett og slett ikke plass i motorrommet.

UHYRE SJELDEN: BMW 750iL (E32) V16 "Goldfisch".
UHYRE SJELDEN: BMW 750iL (E32) V16 "Goldfisch". Foto: BMW Museum

- Det ble tidlig åpenbart at motoren ikke ville få plass uten en omfattende redesign av bilen, uttalte prosjektmanager Hanns-Peter Weisbarth i et intervju med Bimmermagazine i 2011 ifølge nettstedet Hemmings Motor News.

Løsningen ble å rydde motorrommet. Radiatoren ble fjernet og erstattet av to mindre enheter som ble plassert i bagasjerommet. Ingeniørene skar ut lufteluker på bakskjermene og festet håndlagte inntak i glassfiber over dem for å kanalisere kjøleluft inn til radiatorene.

IMPROVISERT: For å få plass til den enorme motoren foran måtte radiatoren tas ut og erstattes med to mindre i bagasjerommet. Dermed måtte ingeniørene i "Goldfisch"-prosjektet lage en løsning som kanaliserte kjøleluft til radiatorene. Løsningen ble store inntak på bakskjermene.
IMPROVISERT: For å få plass til den enorme motoren foran måtte radiatoren tas ut og erstattes med to mindre i bagasjerommet. Dermed måtte ingeniørene i "Goldfisch"-prosjektet lage en løsning som kanaliserte kjøleluft til radiatorene. Løsningen ble store inntak på bakskjermene. Foto: BMW Museum

Hele partiet mellom baklyktene ble fjernet og erstattet av en grill for å slippe den varme luften ut.

Den spesialkonstruerte grillen var så stor at baklysene måtte minskes og nummerskiltet ble henvist under støtfangeren. Det var ikke bare motoren som vakte oppsikt.

Girkassen var heller ikke som forventet. Der 750i V12 var utstyrt med et firetrinns automatgir, benyttet prototypen 767i en sekstrinns manuell girkasse.

Prototypen skal ha greid sprinten fra 0-100 km /t på rundt seks sekunder og toppfarten lå rundt 280 km/t. BMW hadde ønsket seg en formidabel luksusbil for autobahn, og det hadde de fått.

SPESIELT: Løsningen med radiatorer i bagasjerommet og grill bak var ikke egnet for en permanent løsning.
SPESIELT: Løsningen med radiatorer i bagasjerommet og grill bak var ikke egnet for en permanent løsning. Foto: BMW Museum

Men med et forbruk rundt to liter på mila var det ikke akkurat snakk om «efficient dynamics». 767iL kom aldri videre fra prosjektstadiet.

En serieprodusert versjon ville måtte ha en mer permanent løsning enn prototypen, noe som ville bli kostbart. Dessuten var V12-motoren stor nok. 767iL er dermed en helt unik modell.

Den holder til i BMW Welt i München og vises sjeldent frem. Oslo Motor Show byr derfor på en sjelden mulighet til å se «Goldfisch».

<b>KOMMER TIL NORGE:</b> BMW "Goldfisch" er blant godbitene som kommer til Oslo Motor Show som åpner dørene fredag 25.oktober.
KOMMER TIL NORGE: BMW "Goldfisch" er blant godbitene som kommer til Oslo Motor Show som åpner dørene fredag 25.oktober. Foto: BMW Museum

Denne saken ble første gang publisert 12/10 2019, og sist oppdatert 12/10 2019.

Les også