VW Polo Cross 2010

Nye Polo Cross blir en avgiftsvinner

Ytterst sjelden får man penger fra staten på bakgrunn av et nybilkjøp. Ønsk Polo Cross velkommen.

CROSSER FINGRENE: Denne modellen kan fort bli populær i Norge med sine miljøvennlige motorer.
CROSSER FINGRENE: Denne modellen kan fort bli populær i Norge med sine miljøvennlige motorer.
Sist oppdatert

Vi kunne trengt den nå som vinteren er på sitt mest fremtredende, men Polo Cross kommer ikke før i mai måned. Kanskje like greit, for bilen har ikke firehjulsdrift slik mange trodde.

Den skal likevel ha noe bedre fremkommelighet takket være 15 mm høyere bakkeklaring. Skjermer og støtfangere i hard plast gjør den mer robust.

Men det er de seks motorene som yter mellom 70 og 105 hestekrefter som er verdt å legge merke til.

Dieselen Solheim vil elske

PÅ INNSIDEN: er det kun endringer i fargene. Og så har de tatt seg bryet å brodere Cross-emblemet på setet så du ikke glemmer hvilken bil du sitter i.
PÅ INNSIDEN: er det kun endringer i fargene. Og så har de tatt seg bryet å brodere Cross-emblemet på setet så du ikke glemmer hvilken bil du sitter i.

De tre bensinalternativene er i seg selv fine, men dieselene er spesielt gunstige for oss i Norge. Uansett hvilken versjon av 1,6-liters-dieselen du velger (75, 90 el 105 hk) bruker den bare 0,43 liter på mila og slipper ut 113 gran CO2 per kilometer.

I Norge går den nedre utslippsgrensen ved 120 g/km, og du får igjen 500 kroner for hvert gram under dette. Ja, du leste riktig. Det vil si 3.500 kroner i redusert engangsavgift. (Og gjelder selvsagt flere biler enn Polo).

7-trinns DSG- eller 6-trinns manuellgirkasse er tilgjengelig på samtlige motorer.

Rims & rails

Utover dette er felger og takrails nytt på Crossen. Sistnevnte tåler 75 kilo, så du kan trygt slenge på en takboks og stikke på skitur til fjellet.

Andre gode artikler:

PÅ CROSS HOLD: Felger, beskyttelsesplater, kraftigere plastfangere og takrails er hovedsaklig de ytre forskjellene fra en vanlig VW Polo.
PÅ CROSS HOLD: Felger, beskyttelsesplater, kraftigere plastfangere og takrails er hovedsaklig de ytre forskjellene fra en vanlig VW Polo.

Disse bilene kommer til Norge i år

Slik blir Audis nye A1

VW Polo - årets bil

Denne saken ble første gang publisert 21/02 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også