Studie om bensinpris:

Her får du billigst bensin

Beregninger av bensinpriser i Oslo, Bergen og Trondheim viser store forskjeller. Her har du byenes billigste og dyreste bensinstasjoner.

BILLIGST: St1 er Norges billigste bensinstasjonskjede på landsbasis, men det er store lokale forskjeller. Essostasjoner, for eksempel, er både billigst og dyrest i Oslo.
BILLIGST: St1 er Norges billigste bensinstasjonskjede på landsbasis, men det er store lokale forskjeller. Essostasjoner, for eksempel, er både billigst og dyrest i Oslo. Foto: Geir Svardal
Sist oppdatert

Bensin i Oslo

Billigst:

1.Esso Hellerudveien: -56 øre

2.Uno-X Sværsvann: -46 øre

3.Shell Mortensrud: -43 øre

 

Dyrest:

1. Esso Kongen Marina: +80 øre

2. Shell Etterstad: +78 øre

3. Statoil Storo: +74 øre

Bensin i Bergen

Billigst:

1. Uno-X Indre Arna: -0,60 øre

2. Shell Express Sandviken: -0,47 øre

3. YX Kalandseid: -0,43 øre

(Uno X-Fjøsanger lå over én krone under, men er slettet fra listen på grunn av for få observasjoner av pris)

 

Dyrest:

1. YX NKP-gården: +19 øre

2.Shell Storetveit: +17 øre

3. YX Godvik: +17 øre

Bensin i Trondheim

Billigst:

1. Statoil Automat Osloveien: - 84 øre

2. Uno-X lade: - 78 øre

3. Uno-X Heimdal: - 72 øre

 

Dyrest:

1. Statoil Byåsen: + 15 øre

2. Statoil Nardo: + 1 øre

3. Shell/7-Eleven Rosendal: - 0,01 øre

Slik er beregningene utført

I perioden 24.01.2013 til 12.09.2014 er det for hver by beregnet en gjennomsnittlig margin, der "margin=pumpepris minus avgifter minus innkjøpspris", inkludert moms. Altså det samme som "inntekter minus kostnader". For hver bensinstasjon har Tor Øyvind Jakobsen så beregnet hvor mye pumpeprisen er over eller under den gjennomsnittlige marginen. Beregningene er justert for ukedagseffekten med faste variasjoner i pumpepris.

Tor Øyvind Jakobsen
Tor Øyvind Jakobsen

Undersøkelser viser at stadig flere merker seg det spesielle mønsteret med prisene på drivstoff, som gjerne er rimeligst søndag og mandag frem til rundt 12.00.  Prisene faller som regel jevnt fremover mot torsdag, da de gjør et nytt hopp før de igjen synker mot søndag/mandag.

Nå har masterstudent i økonomistyring, Tor Øyvind Jakobsen, levert masteroppgaven «Hemmeligheten bak bensinprisen - en empirisk analyse av pumpeprisens drivkrefter». Oppgaven er basert på Bensinpris-appen, og omhandler prisen på 95 blyfri bensin som i dag - når bensinmotoren slår tilbake mot dieselmotorens dominans - opplever ny aktualitet.

For fem år siden skrev vi om en nyutviklet norsk app på markedet, kalt «Bensinpris». Dens funksjon var og er å gi brukerne en oversikt over aktuelle drivstoffpriser i Norge. Appen drives etter et såkalt wiki-prinsipp, der brukerne selv legger inn prisene på drivstoff der de fyller, til nytte for andre brukere av appen.

- Totalt er Bensinpris lastet ned 250 000 ganger til iPhone- og Android-mobiler, og har flere tusen brukere daglig, opplyser gründer Joachim Gresslien.

Dette gir billigere bensin

- Datasettet som ligger til grunn for mine beregninger er ikke fullstendig, i den forstand at det ikke finnes pumpepris-observasjoner for alle dager fra alle stasjoner. Man bør derfor ikke trekke for bastante konklusjoner. Men det finnes ikke et bedre beregningsgrunnlag i dag, enn datasettet til appen Bensinpris, sier Jakobsen.

Jakobsen har gjort beregninger som viser hvilke stasjoner som i testperioden (se faktarammer) var billigst/dyrest i storbyene Oslo, Bergen og Trondheim. Også andre konklusjoner kan trekkes ut i fra resultatet av beregningene.

- Det er helt tydelig, og spesielt for Trondheim, at ubetjente stasjoner er billigere enn betjente. Men dette gjelder ikke alltid. Flere andre ting påvirker pumpeprisen. Antall innbyggere og befolkningstetthet, for eksempel. Og antallet konkurrenter. Også ulike bekvemmeligheter som dagligvarer og verksted-fasiliteter kan påvirke pumpeprisen.

Andre konklusjoner som Jakobsen trekker fra sin masteroppgave er:

* Flere konkurrenter i et lokalmarked fører til lavere pumpepris

* Pumpeprisen er betraktelig lavere på pendlerruter

* Pumpeprisen er betydelig lavere i markeder med mange jevnbyrdige konkurrenter enn i markeder med få konkurrenter som hver har stor markedsandel (markeder med mange stasjoner men få selskap).

Masteroppgaven konkluderer ellers med at Norges desidert billigste bensinstasjonskjede på landsbasis er ubemannede finske St1 (som nå også kjøper opp alle Shells stasjoner i Norge), for øvrig foran en annen kjede av ubemannede stasjoner, Uno-X. Men det er store lokale forskjeller. Ingen St1-stasjoner er blant de tre billigste i byene som er med i undersøkelsen, men i snitt er kjeden billigst viser resultatene i studien.

Tor Øyvind Jakobsen ønsker ikke å spekulere i om det foregår ulovlig samarbeid i det norske bensinstasjonsmarkedet.

- Men min analyse viser at pumpeprisen stiger ved økt markedskonsentrasjon, og at alle bensinstasjoner i Norge synkront følger et ukemønster. At lokale konkurrenter holder øye med hverandres priser er helt sikkert; det er vist i tidligere studier.

Høye marginer

Konkurransetilsynet har grepet inn i drivstoffmarkedet, blant annet nå nylig, ved å stille som krav at St1 må selge sine egne 39 bensinstasjoner for at de skal kunne kjøpe opp Shells stasjoner i Norge, slik det er søkt om. Forklaringen fra Konkurransetilsynet er at et slik oppkjøp ellers ville ha begrenset konkurransesituasjonen ytterligere, i et marked som allerede har få aktører og vesentlig begrenset konkurranse.

«Bakgrunnen for dette er at de fire nasjonale drivstoffkjedene har klart å stilltiende koordinere sin atferd i markedet blant annet gjennom en felles prisoppgang hver mandag og torsdag. Konsekvensen er høyere priser for forbrukerne og høyere bruttomarginer for selskapene», uttaler konkurransedirektør Christine Meyer på Konkurransetilsynets eget nettsted.

- Ukemønsteret vi ser i dag, med prisoppgang torsdag i tillegg til mandag, har uten tvil medført at marginene har gått opp for selskapene. Mange fyller bensin og diesel før helgeutfarten fredag, uten å tenke over at prisene da er høye, sier videre Jan Petter Fedje i Konkurransetilsynet.

Denne saken ble første gang publisert 07/10 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også