Tesla Model 3: Kundene regner med priser på en halv million kroner
En undersøkelse blant 8000 personer som har forhåndsbestilt Tesla Model 3 viser at de forbereder seg på å betale mye mer enn 300.000 for "folkeelbilen".

Det nærmer seg lansering av Teslas etterlengtede folkemodell Model 3. Torsdag dukket de første spionbildene av en såkalt "slippkandidat" av Model 3 opp, og produksjonen er forventet å starte opp i juli.
Fremdeles er det mange detaljer rundt Tesla Model 3 vi ikke kjenner til.
Hvordan veier den ene store skjermen i midtkonsollen opp for at bilen mangler dashbord?
Hva slags batteripakker kommer den med?
Og hva blir egentlig prisen?
- Vil lett koste over en halv million
Startprisen er annonsert å begynne på drøyt 300.000 kroner (35.000 dollar), mens teslasjef Elon Musk forventer at folk flest vil oppgradere bilen fra standardutgaven til en bil med utstyr for nærmere 370.000 kroner (42.000 dollar).
Men en undersøkelse blant 8000 personer som har forhåndsbestilt Tesla Model 3, viser at kjøpere forventer enda høyere priser.
Med utgangspunkt i prisene for ekstrautstyr til dagens Tesla-modeller, forbereder kjøperne seg på en sluttpris på mellom 390.000 og 480.000 kroner.
Snittet for de 14 nordmennene som er med i undersøkelsen ligger på 53.400 dollar, altså om lag 470.000 kroner.
Det er dataforsker Ben Sullins som har satt sammen tabellene basert på informasjon fra Model3Tracker.info. Du kan leke med en interaktiv utgave her.
Svært få oppgir at de kommer til å gå for standardmodellen uten noen form for oppgraderinger.

Nettsiden Electrek kommenterer at en fullspekket Tesla Model 3 i tillegg toppet med visuelle oppgraderinger som lakk, felger og skinninteriør "lett kan sende prisen forbi 60.000 dollar". Altså godt forbi en halv million kroner.
Når Tesla nå avvikler Model S 60-modellen fra utvalget sitt, vil startprisen på Model S øke med 50.000 kroner og gjennomsnittsprisen er forventet å øke til drøyt 800.000 kroner for Tesla Model S.
Tesla demper forventingene til Model 3
Tesla har ved gjentatte anledninger i 2017 understreket at Model S er en vesentlig bedre utstyrt elbil enn Model 3, og avviser at Model 3 er neste generasjons Tesla.
I et offisielt blogginnlegg legger selskapet på ny en demper på forventingene til Model 3, og skriver at selskapets beste bil allerede er i salg.
Model 3 er mindre, enklere og kommer med langt færre valg enn Model S, men tilbyr uanstrengt kjøring og en god rekkevidde på minst 350 kilometer for standardmodellen
Teslas offisielle blogg, 6. april 2017
Tesla Model 3 er signalisert som folkemodellen til Tesla, med en langt lavere pris enn Model S.
Det blir naturlig å sammenlikne den med Opels kommende elbil, Ampera-e, som også opplever rekordhøye forhåndsbestillinger i Norge.
Ampera-e kommer med en batterikapasitet på 60 kWh og en realistisk rekkevidde på 380 kilometer sommerstid. Prisen for en toppspekket modell er 330.000 kroner. Det er da uten firehjulstrekk og system for autonom kjøring.
- En halv million er mye penger
Side3s motorekspert Magnus Blaker er spent på om Tesla våger å legge seg så høyt i pris som de 8000 med forhåndsbestillinger forventer.
- Prisen på Tesla Model 3 må sammenlignes med Opel Ampera-e, og skal Tesla ta vesentlig høyere pris, må de også tilby noe vesentlig mer. Firehjulstrekk er selvsagt verdt 30-40.000 kroner, og noen vil sette pris på autopilot og mer ytelse, sier Side3s motorekspert Magnus Blaker.
- En halv million er likevel mye penger, og skal vi tro Elon Musk har de ikke mye å hente på batterikapasitet. Dermed er jeg spent på om de tør å prise den så høyt uten en kanin i hatten.