Store problemer for super-elbilen

Å lage helt utslippsfrie superbiler er ikke enkelt.

Publisert

Det er ikke rent få som går og drømmer om å få kloa i den splitter nye Tesla Model S - den første elbilen som med overbevisning kan hevde å være en fullgod elektrisk erstatning. Med en rekkevidde på opp mot 50 mil og en 0-100 akselerasjon på 5,6 sekunder er det på mange måter en drømmebil.

At bilen også har plass til syv personer, og har alle elbilfordelene som Norge har å by på, hjelper også på.

Les også: - Vi trenger ikke bensinbiler lenger

Bygger ut ladeinfrastruktur

På mandag kom også selskapet med gode nyheter til de som er skeptisk til hvor strømmen til elbilene egentlig kommer fra. Selskapet er nemlig i ferd med å rulle ut en lang rekke høykapasitets batteriladere i California som rett og slett er selvforsynte med energi gjennom solceller. Dermed trenger man ikke forsvare at den miljøvennlige bilen egentlig går på strøm fra kullkraft.

Les også: Dette er elbilens store sjokktall

Seks ladere er satt i drift, og i løpet av to år har de planer om å ha 100 gratis ladestasjoner over hele USA.

Ifølge Tesla skal ladestasjonene på en halvtime gi bilen omtrent 28 mils kjørelengde.

Det er også snakk om å gjøre noe lignende i Europa, men Tesla i Europa forteller til Side3 at de ikke vet noe mer om disse planene utenfor USA.

Produksjonsproblemer

Men å utvikle en ny superelbil fra bunnen av og bygge ut gratis ladeinfrastruktur er på ingen måte billig og enkelt - og spesielt for en bilprodusent uten spesielt lange røtter.

Selskapet melder at de ikke klarer å øke produksjonen av den nye Model S så raskt som de hadde planer om. Ifølge Tesla får de ikke tak i nok deler fra underleverandører, og dermed får de ikke bygget bilene. I løpet av året hadde de håpet å bygge 5000 biler, men de antar nå at de bare klarer halvparten.

For å bøte på problemet jobber de med å effektivisere og automatisere produksjonsprosessen og få på plass nye avtaler med leverandørene. Den umiddelbare konsekvensen er likevel at kunder som allerede står på venteliste må smøre seg med ekstra tålmodighet. Foreløpig snakker man om fem ukers ekstra ventetid.

Gigantunderskudd

Problemene fører til at de nå nedjustert dette finansårets omsetningsforventning fra 560-600 millioner dollar ned til 400-440 millioner dollar.

Samtidig melder selskapet at de siden oppstarten har gått ganske så utrolige 864,9 millioner dollar i underskudd - rundt fem milliarder kroner. Selskapet er derfor helt avhengig av at Model S blir en suksess.