Dette er de nye statusbilene

- Ikke nødvendigvis slik at en statusbil er et premiummerke.

Publisert

Leasingselskapet Leaseplan er trolg Norges største bileier med over 37.000 biler i bilparken sin, og de er ikke minst en aktør som nærmest lever av å se inn i den store krystallkulen. De er nødt til å vite hva de om fem år kan få for en bil som de i dag kjøper brukt. Bommer de på denne prisen kan de tape mye penger.

Hva som avgjør hva en bil er verdt om 4-5 år, er et komplisert regnestykke. Det kan være åpenbare ting som bulker og kjørelengde, og det kan være mer usikre ting som fremtidige avgiftsendringer som slår inn på bruktbilverdien, trender når det kommer til farger og preferanser - og rett og slett hva som er ettertraktet.

Trenger en x-faktor

Og i den forbindelse har de nå tatt en nærmere titt på hva de mener kommer til å bli statusbilene den nærmeste tiden.

- Det viktigste for å komme på listen er at bilen har noe nyskapende ved seg. Det kan være design, teknologi eller en annen X-faktor. Det er sikkert noen som føler seg forbigått på denne listen, og noen ganger har vi selv vært i tvil, men til syvende og siste representerer listen vår samlede kunnskap om bilmarked og trender, mener markedsdirektør Marius Paus.

Mer enn pris og luksus

Paus mener at det ikke lenger er noen forutsetning at statusbiler skal være premiummerker som Audi og BMW, men at andre elementer kan være vel så viktig for at en bil skal ha høy status.

Dette er en trend som deles av stadig flere, der bil i seg selv for mange rett og slett er litt uhipt, og annerledesbiler i mange kretser er noe positivt. Dette er en trend som Prius på mange måter skapte i USA, der normen i mange år har vært bensinslukende SUV-er, pick-up og muskelbiler.

Under har vi samlet de ti bilene LeasePlan mener kommer til å være statusbiler i tiden som kommer, og deres forklaring på hvorfor de tror nettopp det.

BMW i3: Vi tror denne revolusjonerende bilen kommer til å øke statusen til både småbiler og elbiler når den kommer på markedet, muligens i 2013? Sjekk den ut på nettet allerede nå.

Fisker Karma: Ikke veldig kjent bilmerke. Hybridbil med oppsiktsvekkende design og eksklusivitet. En stor bil som forsvarer sin plass på status topp 10 listen.

Mercedes A-klasse: Premiumbil i Golf-format. Downsizing, trenden mot mindre biler, tror vi fortsatt vil være trendy og inn, og denne bilen bidrar til det. Viser at du følger med i tiden.

Les også: Dette er den nye minste Mercedesen

MINI Countryman: Denne firehjulsdrevne Mini-baserte bilen passer for de som verdsetter design og engenart. Mini beviser at alle biler ikke behøver å se like ut.

Opel Ampera: Meget avansert alternativ til batteridrevet elbil. Litt for høy pris til at den blir allemannseie, men det er bare bra for statusverdien.

Les også: Lever årets viktigste bil opp til alt oppstyret?

Peugeot 508 RXH: Blant de første dieselhybridene, et alternativ til tradisjonelle premiummerker i denne klassen.

RangeRover Evoque: Merkenavnet alene gir en viss status, formatet er sosialt akseptabelt og designet er fantastisk. Selger godt tross høy pris.

Les også: Rå test av Range Rover Evoque

Tesla Model S: Neste års statusbil nr. 1 i Norge? Bemerkelsesverdig at et så ferskt bilmerke oppnår så høy status på så kort tid. Bilen alle vil ha lenge før den kan leveres.

Les også: - Vi trenger ikke bensinbiler lenger

Toyota Prius Plug-in: Prius er «originalen» blant hybridene, og en bil som elskes eller hates. Med det økte fokuset på lokal forurensning tror vi plug-in versjonen vil gi modellen et statusløft. Bilen var kanskje forut for sin tid, men nå er tiden den rette.

Volvo V40: Mange har ventet på en Volvo i Golf-format, vi tror den vil bidra til at dowsizing fortsatt vil være trendy.

Les også: Slik fungerer fotgjenger-airbagen