Så mye skal Volvos elbil koste
Det knytter seg stor spenning til Volvos første helelektriske modell.

Vi vet at Volvo jobber med en (eller to) helelektriske biler, og sannsynligheten er stor for at en av dem kommer i salg om to år.
Mange vil nok forhåndsbestille bilen når detaljer begynner å dukke opp. Men nå har vi fått signaler på det kanskje viktigste punktet for de aller fleste potensielle kundene: Prisen.
Denne nybilen blir en prisbombe
Eller i hvert fall sånn cirka hva prisen blir. For administrerende direktør for Volvo Car USA, Lex Kerssemakers har lettet litt på sløret.
Han har kunngjort at prisen på bilen vil starte på mellom 35.000 og 40.000 dollar, altså mellom 300.000 og 340.000 kroner.
Dette er ifølge Kerssemakers riktig pris for å kunne selge nødvendige volum i USA.

Vil konkurrere med Tesla Model 3
Det gjør at bilen kommer til å konkurrere med Tesla Model 3 prismessig, og vil gjøre Volvos elbil særdeles attraktiv for mange, spesielt nordmenn.
Prisen gjør at Volvos premium-elbil, vil koste det samme som en vanlig familiebil i de fleste land. At Volvo legger seg på en så hyggelig pris, er et taktisk valg for å selge større volum. Jaguar vil for eksempel legge seg på en startpris på over 500.000 kroner for sin I-Pace.
Den knuser mange større og dyrere konkurrenter
Hvor langt Volvo er kommet i utviklingen av bilen er ikke kjent.
Vil bilen baseres på en av de allerede eksisterende modellene, eller vil den utvikles helt fra bunnen av som en helt ny modell?
Hvis man gjør det siste kan man uansett bruke en av konsernets plattformer. Enten den store SPA-plattformen som brukes av XC90 og XC60, eller den mindre CMA-plattformen som XC40 får når den kommer i høst (den skulle egentlig lanseres neste år, men er blitt fremskyndet).
40-serien blir den første modellen på den nye CMA-plattformen, som er utviklet i felleskap med de kinesiske eierne Geely. Den skal danne utgangspunkt for alle mindre og kompakte Volvo-modeller de neste årene.

Laget for elektrisk løsning
I fjor viste Volvo to elektriske konseptbiler, kalt Concept 40.1 og Concept 40.2, som skulle vise designretningen for henholdsvis XC40 og S40. Da sa Volvo at det ville komme en elektrisk bil basert på S40, eller en egen modell med utgangspunkt i S40. Med andre ord enten en S40 elbil, eller en egen elbil basert på S40 CMA-plattformen.
Dette bilmerket har du neppe hørt om
CMA-plattformen er laget for å kunne ta imot en elektrisk løsning, og Volvo-sjef Håkan Samuelsson sa under avdukingen av konseptene i mai i fjor, at en helelektrisk bil er helt sentral for CMA-arkitekturen. Peter Mertens, senior vice president for r&d hos Volvo, sa samtidig at Volvo trodde sterkt på at elbilsalget kommer til å ta av, og at konsernet vil satse tungt på det.
Her kan du lese artikkelen fra Automotive News
Selv om ingenting er bekreftet tror mange at Volvo kanskje vil lage to elbiler. En basert på den store SPA-plattformen (og da basert på en av de eksisterende modellene, f.eks en elektrisk S90), samt en helt ny elbil utviklet som en ny modell, men basert på CMA-plattformen.
Ingenting er imidlertid bekreftet. Volvos folk har vært klare på at rekkevidde er viktig for potensielle elbilkunder, så forvent en rekkevidde på rundt 40 mil.
Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:
Liten skade sender 700 biler på verksted - hver dag
Overlast: Her ble det gigantbot!