Er elbilen egentlig miljøvennlig?

Rapport: - Selv i land med den mest skitne strømmen, er elbiler mer miljøvennlig

Amerikanske Transport and Environment har forsøkt å gjennomføre en ny livstidsanalyse av elbiler opp mot en tradisjonell dieselbil. Konklusjonen er klar.

Pluss ikon
- MILJØVENNLIG UANSETT: Ny rapport konkluderer med at elbilen er mer miljøvennlig enn diesel selv om du tar hensyn til den miljøbelastende produksjonen av batteriene.
- MILJØVENNLIG UANSETT: Ny rapport konkluderer med at elbilen er mer miljøvennlig enn diesel selv om du tar hensyn til den miljøbelastende produksjonen av batteriene.
Publisert

Er elbiler mer miljøvennlige enn tradisjonelle biler?

Spørsmålet kan synes enkelt, men det er et utrolig komplisert spørsmål.

Les også: Den skitne realiteten bak elbilene

Det er ingen tvil om at batteriene i en elbil gjør at produksjonen av en elbil er mer klimabelastende enn en tradisjonell bil. Samtidig forbrenner ikke en elbil drivstoff på veien, og har dermed ingen utslipp i seg selv.

Men så var det dette med hvor strømmen kommer fra.

Hvis strømmen kommer fra et kullkraftverk, er den ikke nødvendigvis så mye bedre enn det fossile du putter på tanken.

Har regnet på hele livssyklusen

Nå har amerikanske Transport and Environment (T&E), som tidligere har avslørt hvordan diesel er langt verre enn hva produsentene hevder, forsøkt å gjennomføre en ny livstidsanalyse av elbiler opp mot en tradisjonell dieselbil.

I rapporten har de sammenlignet elbiler og dieselbiler opp mot hvor skitten strømproduksjonen er i forskjellige land, og sett hvordan dette påvirker det totale CO2-avtrykket i løpet av bilens levetid.

Og konklusjonen i rapporten er klar: Selv i de landene med aller mest skitten strømproduksjon, så er elbilen å foretrekke.

Tar livet av vanlig brukt argument

Et interessant poeng med rapporten, er at selv om den er krystallklar på at elbiler er å foretrekke i nær alle situasjoner, er ikke utslippene i forbindelse med fremstilling av diesel så ille som mange har hevdet.

Det er vanskelig å finne gode tall på hvor mye CO2-utslipp det er i forbindelse med raffinering av drivstoff. Flere har påstått at CO2-utslippene ved utvinning, fremstilling og transport (Well-to-tank) er omtrent like store som utslippene ved forbrenning.

Ifølge T&E-rapporten er derimot påslaget for denne delen bare rundt 16 prosent.

En lang rekke premisser

Når T&E sier at elbiler alltid er bedre, skal det påpekes at de ikke har sett på regnestykket fra de aller mest skitne kullkraftverkene spesielt - brunkullkraftverkene - men kun har sett på gjennomsnittet for landene. De har også regnet inn fremtidige forbedringer som kan komme i løpet av bilens levetid.

De verste kullkraftverkene i Europa har et utslipp på over 1200 gram CO2 per kWh generert, mens det høyeste snittallet i Europa ifølge rapporten er Polen med 650 gram.

Det er dermed fortsatt slik at elbiler er mer skitten om den går på den aller verste strømmen som leveres i markedet. Det betyr samtidig at elbiler har enorme fordeler av forbedringer i strømproduksjonen.

Rapporten gjennomfører også naturlig nok en del andre forutsetninger som kan, eller ikke kan, være riktig basert på hvilken elbil du velger. Blant annet forutsetter de at bilene skal gå 200.000 kilometer i løpet av sin levetid, og at halvparten av elbilene bytter ut batteripakken i løpet av den tiden.

Forskerne har også tatt høyde for at dieselbiler bruker 35 prosent mer drivstoff enn de offisielle tallene - totalt 162 gram CO2 per km, mens de mener en elbil bruker 0,2 kWh per kilometer.

Denne saken ble første gang publisert 02/11 2017.

Les også