Elektrisk motorsykkel: Harley Davidson LiveWire

Elektrisk Harley klar for Norge

Harley-Davidson Livewire er klar for Norge og Oslo Motor Show.

Pluss ikon
<b>STILBRUDD:</b> Dette er nok ikke hva folk flest forbinder med Harley-Davidson.
STILBRUDD: Dette er nok ikke hva folk flest forbinder med Harley-Davidson. Foto: Harley-Davidson
Sist oppdatert

Så har det altså skjedd! Ikoniske Harley-Davidson – inkarnasjonen av et røft og støyende motorsykkelmerke for uttrykksløse tatoverte menn med solbriller, lange armer og hår på ryggen – kommer med en hvinende sportsmodell med betydelig rekkeviddebegrensning.

Livewire: Elektrisk motorsykkel

Low Rider, Electra Glide, Fat Boy og hva de nå heter, alle de tøffe tungvekterne som noen ganger truer med å sprenge tunneltak i lufta – nå får de dype drønnene fra luftkjølte tosylindrede V-motorer lyddempet selskap av Livewire, som er navnet på Harley-Davidsons første serieproduserte elektriske motorsykkel.

Og vittige tunger lurer på når MC-klubben «Els Angels» grunnlegges!

LES OGSÅ: Årets råeste motorsykler

Et det fremtiden vi ser her? Hvorfor elektrisk? Strider ikke en batteridrevet motorsykkel mot alt Harley-Davidson står for, der frihet, uavhengighet og eventyr er stikkord i markedsføringen?

<b>RØFT KULTURUTTRYKK:</b> Harley-Davidson i en mer klassisk setting.
RØFT KULTURUTTRYKK: Harley-Davidson i en mer klassisk setting. Foto: Harley-Davidson

Elektrisk med lyd

Legendariske Harley-Davidson har hatt og har sportslige modeller også, bevares. Men merket har primært signalisert en type tilbakelent frihet som har appellert til ikke minst brødreskap og tradisjonalister som har vektlagt kultur, customisering og image mer enn fart og prestasjon.

Ingen er vel uenig i at filmen Easy Rider ikke ville ha vært den samme med Peter Fonda og Dennis Hopper på hver sin Suzuki T500!

Ikke minst har lyd vært viktig for Harley-Davidson. Du vet når du har en bak deg i en tunnel, for å si det sånn. Derfor er det kanskje, i hvert fall for mange, som å banne i kirka å komme med en modell som bare har et jetfly-aktig hvin å by på.

Livewire er nemlig ingen stillegående motorsykkel. Lyden, eller hvinet, er tydelig, og skapes av en kombinasjon av den elektriske motoren, transmisjonen og reimdriften. Men om lyden er distinkt, er den altså ikke av den typen som vekker opp hele nabolaget om morgenen.

<b>MOTOR OG BATTERI:</b> Magnetmotoren befinner seg under batteriet, som kan hurtiglades (CCS-lading) fra tomt til fullt på en time.
MOTOR OG BATTERI: Magnetmotoren befinner seg under batteriet, som kan hurtiglades (CCS-lading) fra tomt til fullt på en time. Foto: Harley-Davidson

Må tenke nytt

Hvorfor elektrisk?

<b>LADING:</b> Batteriet topplades fra null til 158 kilometers rekkevidde på cirka én time ved hurtiglading.
LADING: Batteriet topplades fra null til 158 kilometers rekkevidde på cirka én time ved hurtiglading. Foto: Produktbilder

For å si det med Jay Leno: et bilmerke eller motorsykkelmerke som bare fortsetter å gjøre det samme, er dømt til å gå under før eller siden. Og når et ikon merker tæringen fra tidens tann, slik Harley-Davidson ifølge salgstall åpenbart har gjort de senere år, må noe gjøres.

<b>BERØRINGSSKJERM:</b> Livewire har en 10,9 centimeter bred touch screen, som selvsagt også holder føreren oppdatert på rekkevidden.
BERØRINGSSKJERM: Livewire har en 10,9 centimeter bred touch screen, som selvsagt også holder føreren oppdatert på rekkevidden. Foto: Produktbilder

At Harley-Davidson nå er på markedet med den første av flere elektriske modeller, viser at de ikke har planer om å gå i fella ikke minst britiske MC-produsenter har gått i. Verden og folk endrer seg, og med det endrer også markedet seg.

Unge mennesker i dag bor i stadig større grad i byer, tenker miljø og er i mindre grad enn tidligere generasjoner vant med kløtsj og gir. Neglisjeres en slik utvikling kan det bære galt av sted. Et produkt kan dø ut med en stadig eldre brukergruppe.

LES OGSÅ: Karosserireparasjoner til under halv pris - slik gjør du det

Salget av Harley-Davidson er da også rapportert nedadgående de senere år, særlig på det viktige amerikanske hjemmemarkedet. Det antas at dette har sammenheng med at de såkalte babyboomerne – generasjonen født mellom 1946 og 1960 – stiger av MC-seter og slutter å kjøpe nye motorsykler, samtidig som markedet flommer over av brukte.

<b>SPORTSLIG:</b> Livewire er ikke for tilbakelente langturer, og passer kanskje best i og rundt byer.
SPORTSLIG: Livewire er ikke for tilbakelente langturer, og passer kanskje best i og rundt byer. Foto: Harley-Davidson

Se den på Oslo Motor Show

Den første prototypen av Livewire ble presentert allerede i 2014, men det er først som 2020-modeller at modellen er i salg. Når den kjøres ut på det norske markedet vet vi ikke (Harley-Davidson Oslo tar imot forhåndsbestillinger nå), men helt klart er det at den blir å se under Oslo Motor Show, som starter fredag 25. oktober, adresse Norges Varemesse i Lillestrøm.

ELMOTORSYKKEL: Stilen er på plass, men lyden blir en annen.
ELMOTORSYKKEL: Stilen er på plass, men lyden blir en annen. Foto: Harley-Davidson

Livewire veier 249 kilo, og har etter vår mening et moderne, sportslig fremoverlent, aggressivt og kult design. Batteriet yter 78 kilowatt (105 hk) og momentet er på 116 Nm. Kreftene leveres på el-vis momentant – 0–100 km/t skvetter unna på tre sekunder. Toppfarten er oppgitt til 180 km/t.

Harley Davidson Livewire: Rekkevidde

Slik det er for alle elektriske kjøretøy, er rekkevidde en svært viktig faktor også for Livewire, som i dag har en oppgitt rekkevidde på 158 kilometer. Batteriet har standard CCS ladeport.

En berøringsskjerm på 10,9 centimeter holder føreren oppdatert med all relevant informasjon, og da ikke minst batteristatus og antatt gjenstående rekkevidde. Selvsagt har den bluetooth-teknologi, med mulighetene det gir (f.eks. håndfri mobilsamtale).

Kundene tilbys en viss grad av mulighet for tilpasninger, for eksempel via farger på vindskjerm, hånd- og fotbremser.

Vi har selvsagt ikke kjørt Livewire, men amerikanske medier som har testet den er svært positive, og karakteristikker som kvikk og smidig går igjen, sammen med en klar oppfatning av at dette er et absolutt premiumprodukt.

<b>CUSTOM:</b> Skreddersydde og stylede Harley-Davidson-sykler kan du trygt regne med også dukker opp på messa.
CUSTOM: Skreddersydde og stylede Harley-Davidson-sykler kan du trygt regne med også dukker opp på messa. Foto: Kristian Tjessem

For unge og urbane?

Harley-Davidson markedsfører Livewire som en "urban bike", noe som sikkert har bakgrunn i sportslig karakteristikk og begrenset rekkevidde. På motorveien vil den ikke være i nærheten av å klare 158 kilometer.

Målgruppa virker å være yngre urbane kvinner og menn som har sans for elektrisk drevne kjøretøy, og gjerne også har en elbil i garasjen fra før.

Veiledende pris i Norge er 276 900 kroner for Vivid Black og 278 900 kroner for Color.

Fakta: Harley Davidson

Harley-Davidson er et resultat av hendelser i Milwaukee i årene 1901–03. I et lite skur i familien Davidsons bakgård ble et amerikansk ikon født. Arthur Davidson (20) og William Harley (21) begynte å eksperimentere med å motorisere vanlige sykler, som den gangen mer enn i dag var et ork å bruke.

Arthurs brødre Walter og William sluttet seg etter hvert til de to førstnevnte, og i løpet av tre år produserte de tre motorsykler. Ikke rare greiene, kanskje, men starten på kanskje verdens mest kjente motorsykkelmerke. Og herfra gikk det fort. Antall produserte motorsykler øket år for år, og det samme gjorde antallet ansatte og omsetningen.

Det amerikanske militæret omfavner tidlig merket, og under første verdenskrig går halvparten av produksjonen dit. Da våpenstillstanden mellom partene er signert, blir korporal Roy Holtz den første amerikaneren som kjører over grensa til Tyskland – og det på en Harley-Davidson.

I 1920 – snaut to tiår etter at et par unggutter koblet små motorer til sykler – er Harley-Davidson verdens største produsent av motorsykler.

Denne saken ble første gang publisert 19/10 2019, og sist oppdatert 18/10 2019.

Les også