Lightyear One

Solcelle-elbil med 70 mils rekkevidde

Lightyear One er en ny soldrevet elektrisk bil og skal ha en WLTP-rekkevidde på 725 kilometer.

Pluss ikon
<b><span class="BOLD"><strong>SOLCELLE-ELBIL:</strong></span></b>
SOLCELLE-ELBIL: Foto: Lightyear
Sist oppdatert

Lightyear One er en splitter ny elbil som skal være svært effektiv i drift og skal bruke mindre energi enn konkurrerende elbiler.

Rekkevidden er oppgitt til 725 kilometer etter WLTP-standarden, til tross for at batteriet har en relativt beskjeden størrelse. For sammenligningens skyld, har Tesla Model S 100D, Long Range, en oppgitt rekkevidde på 610 km etter WLTP-standarden.

LES OGSÅ: Helelektrisk BMW 5-serie med 720 hestekrefter

Laget av studenter

Lightyear One er laget av det nederlandske oppstartsselskapet Lightyear, som er grunnlagt i 2016 av en gjeng studenter ved Eindhovens tekniske universitet, etter at de tidligere hadde deltatt i elbil-konkurranser og blant annet vunnet «World Solar Challenge» i Australia.

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>BAKRUTEN:</b></strong> </span>Også bakruten er dekket av solceller.
BAKRUTEN: Også bakruten er dekket av solceller. Foto: Lightyear

Inspirasjon fra elbil-konkurranser

Lightyear One minner en del om de tidligere soldrevne konkurransebilene med lav vekt og aerodynamisk karosseri. Men, Lightyear One er ikke like ekstrem. Den skal tross alt gå i produksjon og selges til vanlige forbrukere.

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>AERODYNAMISK:</b></strong> </span>Noe av hemmeligheten til lavt forbruk ligger nok gjemt i den aerodynamiske formen.
AERODYNAMISK: Noe av hemmeligheten til lavt forbruk ligger nok gjemt i den aerodynamiske formen. Foto: Lightyear

Italiensk designerhjelp

Bilen har et «langt» design og selskapet opplyser om at bilens design er tatt frem i samarbeid med en legendarisk italiensk designer, men ifølge Recharge er det ikke opplyst om hvem denne designeren er.

Det som skiller seg mest ut med Lightyear One, er solcellene som stort sett dekker mye av overflaten av karosseriet. Takmonterte solceller på elbiler er ikke noe nytt, og er noe både Nissan og Tesla har gjort tidligere. Da mest som en gimmick. På Lightyear One er det mer enn en gimmick.

Solcellene dekker en overflate på til sammen fem kvadratmeter. Det er solceller på panseret, taket og solcellene strekker seg ned over bakruten. Solcellene er dekket av herdet glass og skal kunne bære vekten av en voksen person uten at glasset blir skadet.

LES OGSÅ: Se Tesla Model 3 som pickup!

<b>PEN:</b> Pen bil. Har den litt Saab og Citroën i designet?
PEN: Pen bil. Har den litt Saab og Citroën i designet? Foto: Lightyear

Energioverskudd

Solcellesystemene på de tidligere konkurransebilene kunne genererer mer strøm enn hva bilen forbrukte. Riktig så bra er det ikke nå.

Cellene oppgis å hver time kunne tilføre bilen strøm som tilsvarer 12 kilometers kjøring. I løpet av et helt år skal solcellene kunne gi en «gratis» distanse på mellom 1000-2000 mil.

Variasjonen i den solcellebaserte rekkevidden er stor, men kommer av at bruken vil være ulik. Solcellene vil naturlig nok levere mer energi i områder med mye sol enn en vinterdag i Alta.

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>MODERNE:</b></strong></span> I interiøret er det brukt stoff og stofflignende materialer. Det er hypermoderne og gir en lun atmosfære.
MODERNE: I interiøret er det brukt stoff og stofflignende materialer. Det er hypermoderne og gir en lun atmosfære. Foto: Lightyear

Energikalkulator

Lightyear har en kalkulator på sine nettsider der interesserte kjøpere kan oppgi sin geografiske posisjon og årstid for å se ladeeffekten.

For oss oppgir kalkulatoren at vi i Oslo maksimalt i løpet av et år kan hente ut 5126 Wh, som tilsvarer 57 kilometer per dag. I Alta oppgis det maksimale uttaket 4806 Wh eller 53 kilometer per dag. Vinteren i Alta vil kun gi 129 Wh - cirka 1 kilometer per dag.

<b>FIRE DØRER:</b> Vi tipper at lange og store personer vil måtte jobbe litt for å komme inn i baksetene i Lightyear One.
FIRE DØRER: Vi tipper at lange og store personer vil måtte jobbe litt for å komme inn i baksetene i Lightyear One. Foto: Lightyear

Batteristørrelse

Selskapet oppgir ikke noen batteristørrelse på Lightyear One. Kun at batteriet er «relativt lite». Ladehastighetene oppgis til 22 kW med nivå 2 og 60 kW med nivå 3, noe som ifølge Recharge er lavere enn hos konkurrentene. På grunn av bilens effektive driftssystem, skal det være mulig å lade nok til 40 mils rekkevidde på 230 V-uttak over natten.

LES OGSÅ: Helnorsk båt for helnorsk sommervær

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>VINDTUNNEL:</b></strong></span> Hemmeligheten til konkurranse-elbilene har vært aerodynamikk og lav vekt. Trolig er dette oppskriften på rekkevidden til Lightyear One.
VINDTUNNEL: Hemmeligheten til konkurranse-elbilene har vært aerodynamikk og lav vekt. Trolig er dette oppskriften på rekkevidden til Lightyear One. Foto: Lightyear

Firehjulsdrift

Lightyear One har firehjulsdrift og har fire motorer som er montert i hjulnavet. Motorene opererer uavhengig av hverandre. Effekten på motorene er ukjent, men noe fartsmonster er det ikke. 0-100 km/t er oppgitt til rundt 10 sekunder.

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>MINIMALISTISK:</b></strong></span> Ikke så stor skjerm som hos Tesla, men kanskje vel så pent og minimalistisk som i Model 3?
MINIMALISTISK: Ikke så stor skjerm som hos Tesla, men kanskje vel så pent og minimalistisk som i Model 3? Foto: Lightyear

Pris: Lightyear One

Prisen for Lightyear One oppgis til 149 euro, cirka 1,5 millioner kroner. Leveringen av bilen er planlagt å skje i 2021. De første 100 bilene er alt reservert, men det er mulig å stille seg i kø.

Denne saken ble første gang publisert 26/06 2019, og sist oppdatert 26/06 2019.

Les også