Batteri
- Batteriet på Opel Ampera-e kan miste 40 prosent av kapasiteten
Det er det produsenten selv som sier.
Oppdatert: Etter at denne saken er publisert, har Opel kommet med nye opplysninger om norske forhold.
Les: Opel gir norske Ampera-e kjøpere bedre batteri-garanti
Det er ingen hemmelighet at batteriene i både mobiltelefoner og elbiler mister kapasitet avhengig av hvordan de brukes og produseres.
Hvor mye degraderingen av batteriene blir i praksis varierer voldsomt, og de mest optimistiske mener at problemet er betydelig mindre enn det mange fryktet da elbilene var i ferd med å bli populære i Norge.
Det ruller nå tross alt rundt 100.000 elbiler rundt i Norge, og de fleste produsentene vil skryte høyt av at batteribytte er noe de knapt har tenkt på.
Les også: Opel Ampera-e har en offisiell rekkevidde på 520 km
Frykter kraftig reduksjon
Men nå viser det seg at den amerikanske bilgiganten GM tar høyde for at batterikapasiteten på Opel Ampera-e, som selges under navnet Chevy Bolt i USA, kan miste betydelig med batterikapasitet etter hvert som årene går.
I brukerhåndboken til bilen står det følgende:
Tradisjonelt har en sagt at litium-batterier har nådd enden av sin levetid når kapasiteten er redusert med 20-35 prosent. I USA legger altså GM opp til at et rekkeviddetap på 40 prosent er innenfor normalen i garantiperioden.
Fordi den reelle rekkevidden på bilen er rundt 35-40 mil (offisielt 520 km med den urealitiske NEDC-testen, og 380 km med den nyere WLTP-testen), vil 40 prosent reduksjon utgjøre 15-16 mil kortere rekkevidde. Reduksjonen er omtrent hva du kan forvente av rekkevidde på en "vanlig" elbil idag.
Test: Hyundai Ioniq Electric rekkeviddetest
Opel: - Utslag av amerikanske forbehold
PR-sjef Stein Pettersen i Opel Norge, sier til Side3 at dette primært handler om amerikanske forhold.
- Vi har i dag erfaring med over 100.000 Bolt og Ampera-e som til sammen har rullet mange millioner kilometer - og så langt har det ikke vært byttet ett eneste batteri.
Les også: Elbiler var ikke godt nok for Oslo kommune - kjøpte ladbare hybrider som ikke lades
Nøyaktig hva det er med det amerikanske forholdene som gjør det nødvendig å si 40 prosent reduksjon som en del av normalen er usikkert. Vi kan bare spekulere i at svært høye temperaturer i store deler av landet potensielt kan skape defekter, og at søksmål ofte henger sammen med brutte forventninger.
- Ampera-e er en Opel for Europa og vil få garantibetingelser i tråd med dette, sier Pettersen.
I Norge har bilens batterier åtte års garanti - eller opp til 160.000 kilometer. Det er derimot ikke oppgitt hva som er den garanterte restkapasieten - noe det er helt vanlig at ikke gjøres på elbiler.
Faller det noe vesentlig mer enn 20 prosent, er det likevel grunn til å tro at du har lov til å si ifra.
Les også: Alle snakket om elbilrevolusjonen - men glemte elbil-perlen Renault Zoe
Denne saken ble første gang publisert 02/02 2017.