Batteri

- Batteriet på Opel Ampera-e kan miste 40 prosent av kapasiteten

Det er det produsenten selv som sier.

Pluss ikon
NY KONGE: Opel Ampera-e er bilen som for tiden fremstår som den desidert mest spennende elbilen på markedet. Men hvor lenge holder batteriet?
NY KONGE: Opel Ampera-e er bilen som for tiden fremstår som den desidert mest spennende elbilen på markedet. Men hvor lenge holder batteriet? Foto: Opel
Publisert

Oppdatert: Etter at denne saken er publisert, har Opel kommet med nye opplysninger om norske forhold.

Les: Opel gir norske Ampera-e kjøpere bedre batteri-garanti

Det er ingen hemmelighet at batteriene i både mobiltelefoner og elbiler mister kapasitet avhengig av hvordan de brukes og produseres.

Hvor mye degraderingen av batteriene blir i praksis varierer voldsomt, og de mest optimistiske mener at problemet er betydelig mindre enn det mange fryktet da elbilene var i ferd med å bli populære i Norge.

Det ruller nå tross alt rundt 100.000 elbiler rundt i Norge, og de fleste produsentene vil skryte høyt av at batteribytte er noe de knapt har tenkt på.

Les også: Opel Ampera-e har en offisiell rekkevidde på 520 km

Frykter kraftig reduksjon

Men nå viser det seg at den amerikanske bilgiganten GM tar høyde for at batterikapasiteten på Opel Ampera-e, som selges under navnet Chevy Bolt i USA, kan miste betydelig med batterikapasitet etter hvert som årene går.

I brukerhåndboken til bilen står det følgende:

Like all batteries, the amount of energy that the high voltage "propulsion" battery can store will decrease with time and miles driven. Depending on use, the battery may degrade as little as 10% to as much as 40% of capacity over the warranty period. If there are questions pertaining to battery capacity, a dealer service technician could determine if the vehicle is within parameters.
Chevy Bolts brukerhåndbok

Tradisjonelt har en sagt at litium-batterier har nådd enden av sin levetid når kapasiteten er redusert med 20-35 prosent. I USA legger altså GM opp til at et rekkeviddetap på 40 prosent er innenfor normalen i garantiperioden.

Fordi den reelle rekkevidden på bilen er rundt 35-40 mil (offisielt 520 km med den urealitiske NEDC-testen, og 380 km med den nyere WLTP-testen), vil 40 prosent reduksjon utgjøre 15-16 mil kortere rekkevidde. Reduksjonen er omtrent hva du kan forvente av rekkevidde på en "vanlig" elbil idag.

Test: Hyundai Ioniq Electric rekkeviddetest

Opel: - Utslag av amerikanske forbehold

PR-sjef Stein Pettersen i Opel Norge, sier til Side3 at dette primært handler om amerikanske forhold.

- Vi har i dag erfaring med over 100.000 Bolt og Ampera-e som til sammen har rullet mange millioner kilometer - og så langt har det ikke vært byttet ett eneste batteri.

Les også: Elbiler var ikke godt nok for Oslo kommune - kjøpte ladbare hybrider som ikke lades

Opel satser hardt på Norge med Ampera-e.
Opel satser hardt på Norge med Ampera-e.

Nøyaktig hva det er med det amerikanske forholdene som gjør det nødvendig å si 40 prosent reduksjon som en del av normalen er usikkert. Vi kan bare spekulere i at svært høye temperaturer i store deler av landet potensielt kan skape defekter, og at søksmål ofte henger sammen med brutte forventninger.

- Ampera-e er en Opel for Europa og vil få garantibetingelser i tråd med dette, sier Pettersen.

I Norge har bilens batterier åtte års garanti - eller opp til 160.000 kilometer. Det er derimot ikke oppgitt hva som er den garanterte restkapasieten - noe det er helt vanlig at ikke gjøres på elbiler.

Faller det noe vesentlig mer enn 20 prosent, er det likevel grunn til å tro at du har lov til å si ifra.

Les også: Alle snakket om elbilrevolusjonen - men glemte elbil-perlen Renault Zoe

Denne saken ble første gang publisert 02/02 2017.

Les også