Test av 16, 17 og 19-tommers sommerdekk

Hvilken dekkstørrelse bør du velge?

Er store hjul bare jåleri, eller har det andre positive sider? Det spørsmålet har vi nå fått svar på i vår test av 16- tommere mot 17- og 19-tommere på samme bil.

TRE STØRRELSER: Vi testet dekk i størrelsene 16, 17 og 19 tommer.
TRE STØRRELSER: Vi testet dekk i størrelsene 16, 17 og 19 tommer. Foto: FOTO: Knut Arne Glesne
Sist oppdatert

Spørsmålet dukker opp enten du skal kjøpe deg bil eller bare bytte dekk - eller om tanken slår deg: Skal du ha større felger? Noe flottere, tøffere og mer sporty?

Supertilbud på hjulpakker med gromme felger og store dekk med lav profil ser vi over alt. Man kan også gjøre ganske store endringer på hjuloppsettet, og fortsatt være innenfor det loven forteller.

Det er lett å bli fristet. Men hva er ulempene, og finnes det noen fordeler med å gå opp noen hakk i felgstørrelse?

Store felger ser ofte bra ut på en bil. Men ulempene er åpenbare; det koster mer, både for felger og for dekk, og med mindre fjærende gummi blir komforten lidende. Ekstra støy og høyere rullemotstand følger gjerne også med på kjøpet.

Men store hjul har også sine positive sider.

SAMME RUNDETIDER: Forksjellene i rundetidene var i praksis ikke-eksisterende.
SAMME RUNDETIDER: Forksjellene i rundetidene var i praksis ikke-eksisterende. Foto: FOTO: Knut Arne Glesne

Ni sett i test

Vi tok med en helt ordinær Golf, og lot 16-tommere, 17-tommere og 19-tommere gå gjennom de faste sommerdekktest-rutinene for å finne ut hvilken innvirkning størrelsen har på sikkerhet, opplevelse og komfort.

Større dekk betyr vanligvis et annet mønster, og gjerne også en annen dekkmodell. Som igjen gjerne betyr forskjeller i prioriterte egenskaper. Noe også vår test reflekterer; dekkene er ikke identiske, og derfor heller ikke direkte sammenlignbare. Men for konklusjonene har dette ingen ting å si; det er disse valgmulighetene du også har.

For å få et jevnt bilde av forskjellene mellom de ulike størrelsene, testet vi et sett nye premiumdekk av hver størrelse, et sett brukte premiumdekk av hver størrelse - der dekkene fortsatt har godt med mønsterdybde igjen, og et sett med nye, rimelige dekk av hver størrelse.

Altså er ikke dette noen dekk-mot-dekk-test, men ment å gi en pekepinn på hvordan forskjellene er.

Stort er tryggere

BREMSER BEDRE: Bredere dekk bremser bedre enn smale.
BREMSER BEDRE: Bredere dekk bremser bedre enn smale. Foto: FOTO: Knut Arne Glesne

Den store tabellen nederst i saken viser alle testresultatene i de forskjellige øvelsene dekkene ble testet i. De objektive resultatene viser at større dekk, enten de er nye og dyre, brukte og gode eller nye og rimelige, gjør det bedre på vått føre enn de mindre. Med ett unntak: Økt bredde gjør at de vannplaner en anelse tidligere.

Den subjektive opplevelsen på vått er også at de store hjulene er best; mer gummi mot underlaget gir bedre egenskaper, og dekkene er mer direkte i oppførselen på grunn av lavere sidevegger.

På tørt underlag gir større dekk kortere bremselengde, og de oppleves også som bedre, med bedre styrerespons, når de presses mot grensene. Det er logisk, siden det er mer gummi mot veien. Men rundetidene på banen er nær identiske uansett størrelse.

De større hjulene gir dårligere komfort og har høyere rullemotstand enn 16-tommerne, og 19-tommerne oppleves som i overkant ukomfortable på testbilen.

Når vi lar egenskaper på vått og på tørt telle like mye, er konklusjonen at 19-tommere er sikrere enn 17-tommere, som igjen er sikrere enn 16-tommere. Mer gummi mot veien gir ganske enkelt mer å gripe med. Men store hjul og bedre sikkerhet går altså på bekostning av komforten, høyere rullemotstand - og høyere pris på dekk og felg.

Så store hjul er ikke bare jåleri - det gir også fordeler i det daglige. Om du kan godta ulempene.

Klikk på bildet for å se en større versjon.

img

Denne saken ble første gang publisert 03/04 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også