Vi Menns store konkurranse, der vi i samarbeid med Mazda har gitt leserne muligheten til å vinne en splitter ny MX-5 20th Anniversary Edition, har hatt enorm deltakelse. Av de rundt 7000 besvarelsene ble det trukket ut fem finalister til den store finalen på Rudskogen Motorsenter.

De fem hadde altså 20 prosent sjanse til å vinne en ny Mazda MX-5, til en verdi av 279 900 kr.

Rendyrket jubileumsmodell

Jubileumsmodellen, som alle våre lesere har hatt muligheten til å vinne, er knallrød. Under panseret har den en 1,8-liter på 126 hk, og i stedet for å gjøre slik bilprodusentene så ofte har gjort - å lansere en jubileumsutgave fullstappet av utstyr - har Mazda gjort det motsatte. MX-5 handler nemlig om enkelhet og kjøreglede, og 20th Anniversary Edition er en rendyrket bil. Den har stofftak og stoffinteriør, noen små visuelle pyntedetaljer, aluminiumspedaler, stabstag mellom støtdempertårnene foran, og 17-tommers felger.

I tillegg har bilens dashbord og nakkestøtter samme farge som eksteriøret, og bilen har selvsagt logoer som forteller at dette er jubileumsmodellen.

Les alt du trenger å vite om den lille gledespakken MX-5 her.

Les våre tester av MX-5 her:

Her er sommerbilen

Overraskelsen

Luftig underholdning

Les alle våre biltester her

Så meldte den ene finalisten ifra om at hun ikke kunne komme. Plutselig ble oddsene enda bedre for de fremmøtte finalistene Ann Toril Fossberg fra Søreidgrend, Ken Sjøberg fra Fredrikstad, Arnt Martin Vareberg fra Sandnes og Tom Christiansen fra Oslo.

Mazda MX-5 Finalen MX-5-finalen MX5 Miata=

MORO: Banekjøring er moro, og det er lærerikt. Dessuten er det ikke mange rundene som skal til før man får et inntrykk av hvordan føreren takler bilen og banen. © Knut Arne Glesne

Spennende!

De fire finalistene var tydelig spente på hva den solfylte dagen på Rudskogen Motorsenter ville bringe. Men latteren satt løst.

Finalen besto av fire oppgaver. Først var det banekjøring på Rudskogen i MX-5 - der bilkontroll, bilfølelse, bil- og baneforståelse og oppførsel ble vurdert av meritterte Roger Moen - som du kan lese litt om her. Alle deltakerne var enige om at banekjøring er veldig moro!

Del to var en kjøreteknisk oppgave; MX-5-en skulle lukeparkeres i en kjeglebane - ved hjelp av speilene.

Det var ikke like enkelt for alle.

Den tredje finaleoppgaven var å svare på det naturlige spørsmålet:

"Hvorfor er du den rette vinneren av MX-5-konkurransen?"

Et spørsmål vi fikk mange gode svar på; dette er jo en bil som vekker glede.

Den siste oppgaven var en spørsmålsrunde der finalistene fikk bryne seg på alt fra Mazda-historie til samferdselspolitikk.

Mazda MX-5 Finalen MX-5-finalen MX5 Miata=

VANSKELIG: Å lukeparkere etter speil er ikke alltid like enkelt. Noe kjeglene fikk merke. © Knut Arne Glesne

En veldig glad vinner

Dommerteamet besto av Karianne Westby, administrerende direktør Mazda Norge, Marina M. Bakkum, informasjonssjef i Mazda Norge, Roger Moen, Adapta, Svein-Erik Hole, redaktør for Motorredaksjonen i Hjemmet Mortensen, og Knut Arne Glesne, journalist i Hjemmet Mortensens Motorredaksjon.

Etter nøye gjennomgang av resultatene fra de fire øvelsene - som alle ble vektet likt - var vinneren klar:

Den heldige - og flinke! - vinneren av vår Mazda MX-5-konkurranse er Tom Christiansen fra Oslo.

Mazda MX-5 Finalen MX-5-finalen MX5 Miata=

GLAD: En svært glad Tom Christiansen foran den nye MX-5-en sin. © Knut Arne Glesne

- Dette hadde jeg ikke ventet! sier en svært glad, nybakt MX-5-eier.

- Og jeg som aldri har vunnet noe før!

Christiansen vil få 20-årsjubileumsmodellen noen få uker før sin egen 40-årsdag, og gleder seg til å kjøre søndagsturer med kona i den røde roadsteren.

Hans to døtre hadde store forventninger til finalen på Rudskogen, og Christiansen skuffet dem absolutt ikke.

Da han skulle fortelle dommerteamet hvorfor han var den rette vinneren av bilen, poengterte Christiansen at han skulle ta godt vare på MX-5-en.

- Jeg er tidligere billakkerer, forteller Christiansen, - og veldig opptatt av å ta vare på biler. Nå jobber han som nettverkstekniker og teamleder hos Ventelo på Fornebu, og på fritiden dreier mye seg om bil og hjemmekino.

Så nå spørs det om familiens dagligbil, en Audi A4 stasjonsvogn, får en og annen pause framover.

Vi gratulerer så mye, og benytter samtidig anledningen til å takke alle som var med i konkurransen for deltakelsen - og en spesiell takk til de øvrige finalistene.

Se hvor glad en nybakt MX-5-vinner er når han ringer hjem for å fortelle hvordan finalen gikk!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!