Ny merking av dekk

Nå skal det bli enklere å velge dekk

Ny merking viser grep på våt asfalt, støynivå og rullemotstand på nye dekk.

LETTERE Å VELGE: Ny dekkmering skal gjøre det enklere for forbrukerne å velge riktig dekk.
LETTERE Å VELGE: Ny dekkmering skal gjøre det enklere for forbrukerne å velge riktig dekk. Foto: Foto: Knut Arne Glesne
Sist oppdatert

Fra og med 1. november 2012 skal alle dekk som selges i EU være merket med et spesielt klistremerke som angir dekkets egenskaper i tre kategorier. Dette skal gjøre det enklere for forbrukerne å velge riktig dekk, men ekspertene anbefaler likevel at man leser uavhengige dekktester før man handler.

- Dette gir deg en pekepinn slik at du kan styre unna de aller dårligste dekkene, men hvis du vil ha en god oversikt over dekkene på markedet, er det fortsatt dekktester som gjelder, sier Rune Korsvoll i NAFs medlemsblad Motor. Han er en av landets mest erfarne dekktestere og gjennomfører årlig tester av både sommer- og vinterdekk.

- Lite informasjon

Også teknisk sjef hos Continental Dekk, Frank Larsen, er i utgangspunktet positiv til den nye merkingen. Det er imidlertid noen ting som ikke er helt optimale, skal vi tro eksperten.

- Vi ønsker merkingen velkommen, og det er en god start. Det er imidlertid litt lite info på disse lappene, og det er fortsatt absolutt nødvendig med dekktester for å få frem alle egenskapene i et dekk, sier han.

Larsen trekker også frem det faktum at våtgrep og rullemotstand er egenskaper som i teorien ikke lar seg forene med gode egenskaper på is, og at dette kan gjøre merkingen vanskelig på vinterdekk.

Viser drifstofforbruk

De tre kategoriene dekkene vurderes i er rullemotstand, grep på våt asfalt og støy. De to førstnevnte rangeres med en karakter fra A til G, mens støyen vises ved hjelp av en lydkjegle og et dbA-tall.

Dekkenes rullemotstand påvirker forbruket, og har lenge vært en del av seriøse dekktester. Hver karakter på den nye skalaen skal indikere en forskjell i forbruket på mellom 0,01 og 0,015 liter per mil. Med andre ord er forskjellen mellom beste og dårligste klasse cirka 0,1 liter per mil. Dette er basert på en bil med et forbruk på 0,66 l/mil - altså en relativt normal, dieseldrevet familiebil. For biler med høyere forbruk vil forskjellen naturlig nok bli større.

Én veldig viktig klassifisering

Den karakteren som bør være viktigst for de fleste, er imidlertid grepet på våt asfalt. Dette handler om sikkerhet, og vi vet fra erfaring at forskjellen mellom et godt og et dårlig dekk kan være veldig stor på dette punktet.

Én kategori høyere betyr at bremselengden fra 80 km/t reduseres med mellom tre og seks meter. Med andre ord skiller det i verste fall 36 meter mellom et dekk med karakteren G og et som har fått beste karakter.

Den siste kategorien dekkene rangeres etter er utvendig støy. Dette oppgis ved hjelp av sorte streker og et tall som forteller deg dbA-verdien dekkene har blitt målt til. Her er det imidlertid debatt om hvorvidt støymålingene er relevante - både fordi støyens karakter bidrar sterkt til hvordan den oppfattes og fordi den kommer an på underlaget.

- Forskere ved NTNU i Trondheim har støytestet flere av dekkene, og resultatene har ofte vært helt andre enn det merkingen tilsier, sier Korsvoll til Vi Menn Bil.

Det kommer av at det brukes en helt annen asfalt her til lands enn det man finner lenger syd i Europa hvor denne merkingen har blitt utviklet.

Kategoriene skal ifølge Larsen hos Continental "kalibreres" på nytt i 2016. Dette gjøres for at man ikke skal ende opp med at de fleste dekkene har karakteren A i begge kategoriene og laveste støymerking. Per i dag har nyere premiumdekk ofte karakterene B og B eller A (våtgrep) og C (rullemotstand) avhengig av hvilke egenskaper produsentene har prioritert.

Noen unntak

Merkene skal være på plass på alle dekk som er produsert etter 1. juli, og alle kunder som kjøper dekk skal få denne informasjonen etter 1. november i år. Merkelappen skal enten være klistret på dekkene, eller befinne seg i umiddelbar nærhet av dekkene, og vises til kunden før et kjøp.

Vi kjenner til flere tilfeller hvor kunder uten inngående kunnskap til dekk blir ledet bort fra premiumdekkene (som det ofte er kampanjepriser på) til dekk som er en smule billigere. Dekktester viser at de billigste dekkene ofte sliter med grepet på våt asfalt, og dermed blir kunden sittende igjen med et dekk som ikke har samme sikkerheten som de egentlig var ute etter. Det skal det altså bli slutt på med den nye ordningen.

Det er imidlertid noen dekktyper som er unntatt fra denne merkingen. Det viktigste unntaket for oss her i nord er piggdekk. Det offisielle unntaket gjelder dekk med "ekstra utstyr for å bedre grepet, som piggdekk". Av andre unntak finner vi blant annet regummierte dekk, reservedekk og racingdekk.

Les også:

Solgte bilen - måtte betale 10 000 for reparasjoner

Slik unngår du bilsyke unger

Test deg selv: Hva kan du egentlig om bil?

Denne saken ble første gang publisert 02/07 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også