Fotgjengersikkerhet:

Nå blir det tryggere å krysse veien

Ikke bare bremser bilen av seg selv, den svinger også unna fotgjengeren.

BREMSER SELV: Nødbremseassistent er ikke uvanlig i biler i dag. Det spesielle med Toyotas system er at bilen også kan svinge unna.
BREMSER SELV: Nødbremseassistent er ikke uvanlig i biler i dag. Det spesielle med Toyotas system er at bilen også kan svinge unna. Foto: FOTO: Toyota
Sist oppdatert

Det er Toyota som slipper nyheten om bilen som ikke bare bremser selv (som så mange andre bilmodeller), men også styrer unna fotgjengere.

Systemet, et såkalt Pre-collision System (PCS), benytter automatisk bremsing og styring for å unngå å treffe myke trafikanter - en gruppe som utgjorde 37 prosent av de trafikkdrepte i Japan i 2012.

Og det er bra at Toyota er på ballen. Flere av merkets siste modeller, storselgere som Auris og RAV4, ligger langt bak de beste konkurrentene på aktivt sikkerhetsutstyr.

Volvo har i mange år vært en pioner på sikkerhet, og var blant annet den første bilprodusenten som lanserte fotgjengerairbag.

På spørsmål om Volvo jobber med et lignende system, forteller PR- og informasjonsdirektør i Volvo Norge, Rune Gutteberg Hansen, at Volvos City Safety-system (nødbremseassistent) er det nærmeste de kommer et lignende system i dag.

- V40 har dessuten et sikkerhetssystem som varsler føreren med lett vibrasjon i rattet hvis bilen kommer for langt ut mot en av sperrelinjene, før bilen selv tar styringen og fører seg selv tilbake i kjørefeltet, avslutter han.

Marius Tegneby, Informasjonssjef i Audi, kan heller ikke røpe noen hemmeligheter:

- Det jobbes mye med nye sikkerhetssystemer, men akkurat dette har jeg ikke hørt om. Vi konsentrerer oss først og fremst om bremsesystemet med automatisk nedbremsing. På sikt blir det er sikkert fullt mulig med "unnamanøvre" med elektromekanisk styring, sier han.

SVINGER UNNA: Dersom systemet avgjør at en ulykke ikke kan unngås av bremsing alene og det er plass til å unngå et sammenstøt, styrer bilen unna fotgjengeren.
SVINGER UNNA: Dersom systemet avgjør at en ulykke ikke kan unngås av bremsing alene og det er plass til å unngå et sammenstøt, styrer bilen unna fotgjengeren. Foto: FOTO: Toyota

Slik virker systemet

I tilfeller der automatisk bremsing (nødbremseassistanse) ikke er tilstrekkelig, skal systemet Toyota kaller " Pedestrian-avoidance Steer Assist" bidra til å forhindre ulykker. Men hvordan?

En sensor i bilen oppdager fotgjengeren og gir umiddelbart et visuelt varsel på dashbordet hvis det er risiko for et sammenstøt. Systemet analyserer dette videre, og dersom sannsynligheten for et sammenstøt øker, vil systemet i gi et lydsignal og så klargjøre bremsefunksjonen. Dersom systemet avgjør at en ulykke ikke kan unngås av bremsing alene og det er plass til å unngå et sammenstøt, styrer bilen unna fotgjengeren.

Først i 2015

Dessverre tar det tid før systemet er på plass. Først og fremst kommer et vanlig pre-kollisjonssystem der bilen kun bremser selv. Dette systemet skal inn i hopen av Toyotas modeller innen 2015. Deretter skal det nye systemet med automatisk styring etter planen lanseres.

Nødbremseassistent er standard i veldig mange biler i dag, og mange biler har også filholder som gjør at bilen holder seg i sitt kjørefelt ved å styre selv. Derfor tror vi det kun er et spørsmål om tid før konkurrentene er på plass med et lignende system. I bestefall før 2015.

Les også:

«Nye» billykter på ti minutter

De beste 4x4-kjøpene

Kanskje den beste familiebilen

To gode og billige stasjonsvogner

Denne saken ble første gang publisert 23/10 2013, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også