Brukte, høyreiste stasjonsvogner

Tre perfekte bruktbiler for norske veier

SUV er ikke alltid best om du skal ha firehjulsdrift. En halvhøy stasjonsvogn er en enda bedre familiebil. Her er tre brukte som vi liker godt – og én du bør unngå.

POPULÆR BRUKTBIL: Skoda Octavia 4x4 er en veldig ettertraktet bruktbil på det norske markedet. Grunnen til det er at du får veldig mye for pengene. Dessuten er kvalitetsryktet godt. Scout-versjonen på bildet er enda tøffere.
POPULÆR BRUKTBIL: Skoda Octavia 4x4 er en veldig ettertraktet bruktbil på det norske markedet. Grunnen til det er at du får veldig mye for pengene. Dessuten er kvalitetsryktet godt. Scout-versjonen på bildet er enda tøffere.
Sist oppdatert
IKKE FEILFRI: Første generasjon Allroad har ikke vært noe heldig bil for Audi.
IKKE FEILFRI: Første generasjon Allroad har ikke vært noe heldig bil for Audi. Foto: Audi

Styr unna denne

Audi A6 Allroad i den første utgaven, som ble produsert i perioden 1999-2005, er ifølge flere kvalitets- og feilrangeringer på ingen måte Audis beste bil. Problemer med elektronikk, girkasse og motor er gjengangere. Finner du en slik til lav pris, er det kanskje en grunn til det.

Hvorfor, spør du kanskje, er ikke en SUV nødvendigvis den beste firehjulstrekkeren?

De er ikke særlig rommelige i forhold til prisen. Av natur har SUV-er dårligere kjøreegenskaper - vekt i høyden er ikke oppskriften på smidig oppførsel i skarpe svinger. Dessuten bruker de mer drivstoff enn lavere biler med tilsvarende ytelser.

Det er her den vesle bilklassen med halvhøye stasjonsvogner kommer inn som et godt kompromiss. Etter vår mening er dette rett og slett svært gode norgesbiler.

Les den store stasjonsvognduellen her

Her har bilfabrikkene brukt en helt vanlig firehjulsdreven stasjonsvogn som utgangspunkt. Dermed har du mer plass til rådighet enn i en SUV til samme pris. Så er bilen "SUV-ifisert", med økt bakkeklaring samt pynt som plast rundt skjermene og såkalte skliplater under fronten og hekken.

Speideren

Den billigste veien til en slik bruktbil er Skoda Octavia Scout . Bakkeklaringen på 18 cm er omtrent som for en SUV, noe som er godt nytt for deg som trenger firehjulsdrift opp den siste traktorveien til hytta. Firehjulsdriftssystemet er av Haldex-typen, som i praksis betyr at bilen er forhjulsdreven inntil elektronikken registrerer hjulspinn og sender krefter til bakhjulene.

Sjekk feilene på de mest populære bruktbilene

Octavia Scout kom i 2007, og i Norge er det versjonen med 2,0 TDI-motoren og 140 hk som gjelder. Motoren sørger for solide ytelser - du vil neppe savne mer krefter her til lands.

Allerede i utgangspunktet er dette en godt utstyrt bil, og en titt på Finn viser at mange i tillegg har lagt på en del ekstrautstyr. På bruktmarkedet er bilen svært populær, og det gjør at den holder seg godt i pris. Regn med å betale fra 260 000 kroner.

Høyere og rimeligere

Dersom det er for mye, er alternativet fra Skoda en vanlig Octavia med 4x4. Faktisk har også denne økt bakkeklaring, her med 2,4 cm ekstra i forhold til en vanlig Octavia. Denne versjonen kom i 2005 og fås med billigere motorer, og disse koster fra 200 000 kroner.

Uansett versjon er Skoda Octavia en bil med få feil. Ifølge tyske Dekra, som hvert år gjennomfører 15 millioner kjøretøykontroller, er 83,4 prosent av de kontrollerte Octaviaene med kjørelengde mellom 50 000 og 100 000 kilometer uten feil. Gjennomsnittet er 70,1 prosent.

På veien har både Octavia 4x4 og Octavia Scout trygge kjøreegenskaper, men særlig sportslig er den ikke. Med litt store sommerdekk kan det bli mye hjulstøy. Bagasjerommet er stort, mens relativt kort avstand mellom forseterygg og bakseterygg gjør at det blir trangt med bakvendt barnesete.

Les også:

Disse har best plass og firehjulsdrift

Volkswagen Touran er litt for trang

Vi har kjørt Porsches gromme leketøy

Speideren

Den billigste veien til en slik bruktbil er Skoda Octavia Scout. Bakkeklaringen på 18 cm er omtrent som for en SUV, noe som er godt nytt for deg som trenger firehjulsdrift opp den siste traktorveien til hytta. Firehjulsdriftssystemet er av Haldex-typen, som i praksis betyr at bilen er forhjulsdreven inntil elektronikken registrerer hjulspinn og sender krefter til bakhjulene.

Octavia Scout kom i 2007, og i Norge er det versjonen med 2,0 TDI-motoren og 140 hk som gjelder. Motoren sørger for solide ytelser - du vil neppe savne mer krefter her til lands.

Allerede i utgangspunktet er dette en godt utstyrt bil, og en titt på Finn viser at mange i tillegg har lagt på en del ekstrautstyr. På bruktmarkedet er bilen svært populær, og det gjør at den holder seg godt i pris. Regn med å betale fra 260 000 kroner.

Høyere og rimeligere

Dersom det er for mye, er alternativet fra Skoda en vanlig Octavia med 4x4. Faktisk har også denne økt bakkeklaring, her med 2,4 cm ekstra i forhold til en vanlig Octavia. Denne versjonen kom i 2005 og fås med billigere motorer, og disse koster fra 200 000 kroner.

Uansett versjon er Skoda Octavia en bil med få feil. Ifølge tyske Dekra, som hvert år gjennomfører 15 millioner kjøretøykontroller, er 83,4 prosent av de kontrollerte Octaviaene med kjørelengde mellom 50 000 og 100 000 kilometer uten feil. Gjennomsnittet er 70,1 prosent.

På veien har både Octavia 4x4 og Octavia Scout trygge kjøreegenskaper, men særlig sportslig er den ikke. Med litt store sommerdekk kan det bli mye hjulstøy. Bagasjerommet er stort, mens relativt kort avstand mellom forseterygg og bakseterygg gjør at det blir trangt med bakvendt barnesete.

Denne saken ble første gang publisert 08/03 2011, og sist oppdatert 28/06 2017.

Les også