Bruktbilguide: BMW Z3 1996-2001

Klaff i første forsøk

BMW Z3 var tyskernes svar på Mazda MX-5. Liten og lett, gikk den fint også med små motorer. Og er du grundig, kan du fortsatt finne brukte BMW Z3 i god stand.

LITEN OG NETT: BMW Z3 var det bayerske svaret på Mazda MX-5
LITEN OG NETT: BMW Z3 var det bayerske svaret på Mazda MX-5 Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

BMW Z3

SJEKKPUNKTER

  • Slitasje i forstilling
  • Motorstyring
  • Elektrisk anlegg
  • Elektronikk
  • Kalesje

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

  • 1,8-1,9/115-118 hk: Akseptable ytelser, bra gange. Forbruk 0,8-1,1 l/mil
  • 2,2/170 hk: Harmonisk sekser med livlige ytelser. Forbruk: 0,8-1,3 l/mil
  • 3,0/231 hk: Kraftig sekser med sportslige ytelser. Forbruk 0,8-1,4 l/mil

MODELLHISTORIKK Z3

  • 1996: Lansering av Z3 med firesylindrede motorer; 1,8l/115 hk og 1,9l/140 hk.
  • 1997: Z3 2,8 med sekser på 193 hk, M Roadster med 321 hk.
  • 1998: Ny 1,9l/118 hk erstatter 115 hk.
  • 1999: Facelift med ny hekk, toliter med 150 hk. Coupé og M Roadster uten endringer.
  • 2000: 2,2l/170 hk og 3,0l/231 hk erstatter 2,8l.
  • 2002: Etterfølgeren Z4 lanseres.

Motormessig er Z3 vanligst i Norge med 1,8- og 1,9-liters motorer med 115, 118 og 140 hk. Det holder til å gi den relativt lette Z3 underholdende ytelser og fin friskluftsfølelse.

Bilen har best pris/ytelsesforhold med en av de små sekserne, som øker kjøregleden merkbart.

I Norge er utvalget relativt smalt på bruktmarkedet. De eldste modellene med fre-sylindret motor koster per april 2011 fra ca 60 000 til 100 000 kroner.

Nyere biler, eller med større seks-sylindret motor kommer på alt fra ca. 120 000 til godt over 200 000 kroner. Og for de riktige entusiastene er det mulig å bla opp rundt 300 000 for en Z3 M Roadster med 321 hk.

Bak rattet på Z3 legger du fort merke til at interiøret er et av de mest spartanske som kom fra München på 90-tallet. Det gjelder så vel materialvalg som design.

Når du får lagt ned toppen, glemmer du fort slike trivialiteter. Z3 er nemlig underholdende å kjøre, med typisk bakhjulsdrevne egenskaper.

Z3 ble produsert i USA, og det var dessverre så som så med kvaliteten på de første Z3- årgangene:

Det var problemer med eksosanlegg, feil på elektriske vindusheiser og elektronikken. Dessuten var kalesjen utsatt for slitasje, og karosseriet ga med tiden fra seg stadig flere ulyder.

SPARTANSK: Innvendig fulgte BMW Z3 90-tallets roadsterstil; enkelt og funksjonelt.
SPARTANSK: Innvendig fulgte BMW Z3 90-tallets roadsterstil; enkelt og funksjonelt. Foto: Terje Bjørnsen

Bedre fra 1999

Z3 er for det meste satt sammen av deler fra BMW 3-serie, understellet er fra 3-serie Compact-modellen. Det betyr gjennomprøvde komponenter som takler høy kilometerstand.

Fra 1999 ble kvaliteten på Z3 merkbart bedre. Heldigvis er det ikke mye feil på det mekaniske. Det er først og fremst slitasje i forstillingen på ledd og foringer, samt feilinnstilling av forhjulsgeometrien som slår ut på feilstatistikken.

Siden Z3 begynner en å bli en gammel er ofte bilens historikk og pleie - eller mangel på sådan - mer avgjørende enn rene typefeil.

I Dekras kvalitetsundersøkelse for 2011 kommer BMW Z3 med kjørelengde 100-150 000 kilometer ut noe svakere enn gjennomsnittet for klassen:

44,2 % av Z3-modellene går gjennom kontrollen uten feil og mangler, mens snittet er 52,8 %. Antallet biler som går gjennom uten anmerkninger er 23,3 % for BMW Z3, mot 18 % for klassen.

Har du erfaring med BMW Z3? Gi oss dine innspill i kommentarfeltet helt nederst i artikkelen.

Les mer

BMW Z3: Det er fortsatt mye kjøreglede i en velholdt BMW Z3.
BMW Z3: Det er fortsatt mye kjøreglede i en velholdt BMW Z3. Foto: Terje Bjørnsen

Bruktbilguide Porsche Boxster

Bruktbilguide Mazda MX-5

Bruktguide Mercedes SLK

Bruktbilguide BMW Z4

Denne saken ble første gang publisert 27/05 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også