Test: Subaru Legacy stv. 2,0i Linear Premium 2011

Familiebil for norsk vinter

Permanent firehjulsdrift og masse plass gjør Subaru Legacy til en perfekt familiebil for norske forhold.

Sist oppdatert

Legacy og Outback kom begge som nye modeller i 2009, da de tok over etter modellen vi tilbrakte over 11.000 km bak rattet i tidligere samme år.

Nå har vi kjørt Legacy igjen, men en litt annen motor og girkombinasjon enn tolitersdieselen med manuelt gir vi kjørte i fjor. Toliters bensinmotor med trinnløs automatkasse denne gang.

Kjøreegenskaper: 5

Rent kjøremessig er Legacy en av de aller beste på norsk vinterføre. Vi har tidligere i vinter gitt BMW 5-serie masse skryt for dens potente kjøreegenskaper og gode komfort, men Legacy er faktisk ikke mange hakkene bak. Permanent firehjulsdrift gjør saken enda bedre.

Legacy kjører veldig godt, mer enn godt nok til å underholde sjåføren mil etter mil. I tillegg er komforten meget god - fjæringen sluker store og små ujevnheter, samtidig som styrefølelsen gir gode tilbakemeldinger.

En siste ting er antiskrenssystemet; det tillater litt slipp, men henter deg inn lenge før det blir dramatisk. Da griper det heller ikke like brutalt inn som visse andre slike systemer.

Del

Motor: 4

POTENT SAK: Legacy har med sin permanente firehjulsdrift meget god fremkommelighet og fine kjøreegenskaper.
POTENT SAK: Legacy har med sin permanente firehjulsdrift meget god fremkommelighet og fine kjøreegenskaper. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Bensinmotorer uten noen form for overlading (turbo/kompressor) ser vi mindre og mindre til. Subaru med deres boxermotorer er et av merkene som fortsatt holder på denne tradisjonen.

Testdata:

  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 8,5
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 12,1
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 19,8
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 7,7
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 9,3
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 12,8
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 21,0
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 8,8
  • STØY TOMGANG, dBA:4 0,7
  • STØY 50 KM/T, dBA: 59,1
  • STØY 80 KM/T, dBA: 63,8

Bensinmotoren kommer ikke så veldig godt ut når det gjelder avgifter til staten. Det sier seg selv at en toliters bensinmotor i kombinasjon med firehjulsdrift og automatgir ikke er noen forbruksvinner. Men at det gir behagelig framdrift er det ingen tvil om.

Boxermotoren har sine fordeler, lavt støynivå og kultivert gange er dens sterkeste kort. Kraftutviklingen er forholdsvis jevn men den trenger litt turtall for å hente ut alt som bor i den.

Automatkassen er som nevnt trinnløst, en løsning vi har blandede erfaringer med fra før. Men denne liker vi, under visse forutsetninger. Den trekker i gang uten nykk og napp, og den er mindre masete enn andre versjoner vi har prøvd.

Tross trinnløsheten har Subaru lagt inn noen fastsatte arbeidsområder. Kjører du rolig, søker gir og motor ned mot 1500 o/min for å senke forbruk og støy. Litt ekstra gass sender turtallsnåla opp til rundt 3000 o/min, mens du skal tråkke ganske langt inn før den skvetter enda høyere opp.

Med litt tilvenning kan du bruke gasspedalen til å øke kontrollen med akselerasjonen - og dermed følelsen med hele bilen - ved å finne disse arbeidsområdene.

Under aktiv kjøring fungerer automatmoduset likevel ikke fullgodt. Det blir masete, og det er vanskelig å vite hvor mye giret bremser når du slipper gassen.

Da kan du imidlertid bruke padleårene på rattet, som legger inn seks programmerte girtrinn. Disse girskiftene er raske og enkle, og fine å bruke i for eksempel svingete partier.

Ytelser: 4

Bensinmotoren gjør jobben pent, selv om verken effekt- eller momenttall skremmer noen i disse overladingstider. 150 hester og "bare" 196 Nm er hva den har å by på.

Klemmer man gassen i bånn og strekker toliteren på turtallet byr motoren på respektable ytelser, dessuten er girkassen relativt flink til å legge turtallet i riktig leie når kreftene trengs.

Vi savner uansett litt moment på lavt turtall. Man må jage turtall, og det resulterer med høyere forbruk. Dieselen er mer eksplosiv og sterk, mens bensinmotoren føles seigere og mer langbeint.

Dette gjenspeiler seg i akselerasjonsmålingene vi utfører, dieselen er raskere i alle målinger. Legacy stv. 2,0i er oppgitt til 0-100 km/t på 11,3 sekunder og en toppfart på 200 km/t.

Eksteriør: 3

Subaru har etter vår mening ikke helt fått det til å sitte på designsiden, verken med Impreza eller den nye Outback/Legacy.

KOMFORTABEL: Selv på dårlig underlag er komforten i Legacy veldig god, men vi savner en mer avgiftsvennlig motor.
KOMFORTABEL: Selv på dårlig underlag er komforten i Legacy veldig god, men vi savner en mer avgiftsvennlig motor. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Fronten har en svært markert grill, og kraftige frontlykter som trekker oppover mot skjermene og understreker den allerede høye og relativt rette karosseriformen.

Tekniske data:

  • MOTOR, CM3: 1994
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 150/6000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 196/3000
  • EGENVEKT, KG: 1570
  • TILHENGERVEKT, KG: 735-1500
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 478/178/153
  • BAGASJEROM, LITER: 526/1726
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/60 R16 U
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,81
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 187
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 11,3
  • TOPPFART, KM/T: 200
  • PRIS FRA, KR: 409 900
  • PRIS TESTBIL, KR: 479 900

Det fungerer bedre fra siden, men på dieselmodellene bryter luftinntaket på panseret opp en ellers fin linje. Bakfra ser bilen firkantet og enkel ut, men mer ryddig enn i fronten.

Interiør: 5

Som nevnt har Legacy blitt betydelig større og det merkes på innsiden. Bak rattet får man følelsen av rom, mye rom. Takhøyden er blitt betydelig bedre og frontruten synes mer oppreist enn tidligere.

Bilen har også vokst 3 cm i bredden foran, så bedre armslag er et faktum.

Men det som merkes aller best er den enorme bakseteplassen, hele 6,2 cm bedre bakseteplass enn i forrige generasjon. Bagasjeplassen kunne riktignok vært bedre, til tross for 526 liter lastevolum. Mye plass spises opp av hjulhusene, men også lengden der bak kunne vært bedre.

Dashbordet er ryddig og oversiktlig satt opp, sittestillingen er veldig god og det hele er moderne og litt røft i stilen. Finishen i bilen er ikke helt som i de beste tyske; det er en god del hardplast her.

Testbilen har sort skinninteriør (standard i Premium-pakken), noe som er med på å øke kvalitetsfølelsen og får oss til å overse noe av hardplasten. Instrumenteringen er logisk og moderne, og helhetsfølelsen er riktig bra.

Komfort: 5

Subaru har gjort store framskritt på fjæringskomfort i forhold til modellen som gikk ut i 2009. Til tross for gode og relativt sportslige kjøreegenskaper sluker den humper og ujevnheter imponerende bra. Spesielt på grov vei trives vi bak rattet, humper tas med godt humør og kontakten med underlaget er utmerket.

Noe av dette kan forklares ved at Subaru har valgt å bruke en hjelperamme under bilens front. Ved å feste motor og girkasse til denne reduseres støy og vibrasjoner inne i bilen, samtidig som kjørestabiliteten skal bli bedre.

NESTEN PREMIUM: Toppmodellen heter faktisk premium, men til å konkurrere med de store stasjonsvognene i premiumsegmentet er det for mye hardplast i interiøret.
NESTEN PREMIUM: Toppmodellen heter faktisk premium, men til å konkurrere med de store stasjonsvognene i premiumsegmentet er det for mye hardplast i interiøret. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Med automatgir i D og fartsholder slått på er det like før komforten blir søvndyssende bra på langtur.

Sittestillingen er også meget god. Vår testbil i utstyrsutgave premium har behagelige skinnseter med elektronisk innstilling som gir god støtte til både ben og rygg, fireveis justering av rattet gir korrekt og avslappet kjørestilling.

På tomgang og lav hastighet er støynivået lavere enn i dieselen, mens andre støykilder enn motoren tar over i høyere hastigheter og utjevner forskjellene. Bare ved hardt pådrag blir det nevneverdig støy fra bensinmotoren.

En liten, men ganske viktig detalj nå i disse sprengkulde-tider, er at varmeapperatet blir veldig fort varmt i Legacy.

Sikkerhet: 5

Legacy ble kollisjonstestet av EuroNCAP da den kom i 2009. Den fikk fem av fem stjerner, men det var fortsatt ting som kunne forbedres, ifølge EuroNCAP.

Bilen har en stabil struktur, men deler av dashbordet utgjør en fare for skader i knær og lår for passasjer og fører.

I sidekollisjon mot barriere klarer bilen seg bra, men i den mer krevende sidekollisjonen mot stolpe blir det store påkjenninger mot krasjdukkens brystområde.

Heller ikke beskyttelse mot whiplash ved kollisjon bakfra er så bra som ønskelig. Kollisjonsbeskyttelse for barn og fotgjengere får godkjent.

Miljø: 4

Oppgitt EU-mix-forbruk er 0,81 l/mil (utslipp 187 gr/km), men i vår testrunde nøyer Legacy seg med 0,78 l/mil. For en såpass stor bil med bensinmotor, firehjulsdrift og automat er tallet slett ikke ille.

Bensinvarianten har først og fremst seg selv å konkurrere mot, dieselmotoren med bedre ytelser nøyde seg nemlig med 0,62 l/mil i samme testrunde. (Tilsvarende store vanlige stasjonsvogner med dieselmotor og tohjulsdrift ligger gjerne på rundt 0,55 l/mil, og de beste automatkassene øker knapt nok forbruket.)

Pris/utstyr: 4

GOD PLASS: Bagasjerommet tar 526 liter og bakseteplassen er veldig god i Legacy.
GOD PLASS: Bagasjerommet tar 526 liter og bakseteplassen er veldig god i Legacy. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vår testbil, toppmodell i utstyrsnivå Premium, har det meste man trenger av utstyr. Skinnseter, McIntosh stereoanlegg, ryggekamera og elektronisk håndbrekk er noen av finessene. Premiumpakken inkluderer alt utstyr unntatt metallic lakk som koster 5950 kroner ekstra.

Legacy med dieselmotor og Classic utstyrspakke har en startpris på 409 900 kroner, vår premium med bensinmotor er 70 000 kroner dyrere med sine 479 900 kr. Det er ikke så ille med tanke på bilens størrelse og kvalitetene den byr på, men som sagt savner vi litt både på materialkvaliteten innvendig og utvendig design til å konkurrere med biler som Volvo V70/XC70 og Audi A6/Allroad.

Subaru har et rykte på seg for å være blant de beste når det kommer til driftssikkerhet, i tillegg er de populære på bruktmarkedet og holder seg godt i pris.

Denne saken ble første gang publisert 15/12 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også