Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider

Det er en bil med mange positive, og noen negative, sider.

VERDENSNYHET: PSA-konsernet er først på markedet med dieselhybrid. Alle de andre hybridene på markedet har kombinasjonen bensin- og elmotor.
VERDENSNYHET: PSA-konsernet er først på markedet med dieselhybrid. Alle de andre hybridene på markedet har kombinasjonen bensin- og elmotor. Foto: FOTO: Petter Handeland
Sist oppdatert

Peugeot er sammen med Citroën de første til å tilby dieselhybrid drivlinje. De gjør det i familie-crossoveren 3008, med etternavnet HYbrid4. En bil med mange positive, og noen negative sider.

Bilen er det nemlig ingenting feil med. Vi kan forstå at 3008 er en bil som selger godt. Ikke bare har den fine kjøreegenskaper, den har også godt med plass og et forseggjort interiør. Nøyer man seg med liten diesel- eller bensinmotor, har den dessuten en prislapp som ikke skremmer.

3008 er kanskje ikke er den mest spennende familiebilen på markedet. Det vil Peugeot gjøre noe med. Samtidig vil de vise at de tenker framover, og at de sitter på teknologi som gjør at de er å regne med i framtiden. Det gjør det med 3008 HYbrid4.

Flere enn undertegnede hever vel øyebrynene når de hører ordet dieselhybrid - med 200 hestekrefter og firehjulsdrift. Kan den virkelig nøye seg med et forbruk på kun 0,37 l/mil som Peugeot lover?

Kjøreegenskaper: 5

3008 er en velkjørende bil. På veien føles den - uten å være utpreget sportslig - både smidig og involverende. Bakkekontakten er god og veigrepet likeså. Som fører får man gode tilbakemeldinger gjennom ratt og pedaler, så man vet hele tiden hva som forgår under de fire hjulene.

I våre dynamiske testet (slalåm og elgtest) overbeviser den med gode svingegenskaper og god stabilitet. I pressede situasjoner understyrer den, og da griper antiskrenssystemet inn på en tilfredsstillende måte.

I teorien har 3008 Hybrid firehjulsdrift. Dieselmotoren driver forhjulene og elektromotoren driver bakhjulene. I vanlig fart jobber systemet uten at man merker noe til det, men det blir spennende å se hvordan firehjulsdriften jobber på vinterføre.

VELKJØRENDE: 3008 oppleves smidig og involverende, men den er likevel ikke spesielt sportslig. Man får gode tilbakemeldinger om hva som skjer gjennom ratt og pedaler.
VELKJØRENDE: 3008 oppleves smidig og involverende, men den er likevel ikke spesielt sportslig. Man får gode tilbakemeldinger om hva som skjer gjennom ratt og pedaler. Foto: FOTO: Petter Handeland

Motor: 4

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1997

EFFEKT, HK VED O/MIN: 163/3850

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 300/1750

EGENVEKT, KG: 1660

TILHENGERVEKT, KG: 770

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 436/184/161

BAGASJEROM, LITER: 377

STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/60R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,37

CO2-UTSLIPP, G/KM: 99

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 8,5

TOPPFART, KM/T: 191

PRIS FRA, KR: 399 900

PRIS TESTBIL, KR: 435 900

Det er vanskelig å karaktersette motoren(e) i 3008, da denne dieselhybriden er, sammen med Citroën DS5, verdens første dieselhybrid-drivlinje. Motorene er det ingenting feil med, men girkassen trekker helhetsinntrykket kraftig ned. Vi snakker om den elektronisk styrte manuelle girkassen Peugeot så fint kaller EMG. I utgangspunktet en manuell girkasse med vanlig clutch, der elektronikken tar seg av girskiftene. Sammenlignet med en moderne automatkasse er EMG-kassen både treg og ukomfortabel, og det krever en del tilvenning for å kjøre den noenlunde mykt. For at det skal skje er du nødt til å behandle den som en manuell girkasse. Det vil si gå av gassen når den skal gire.

Problemet er bare at du ikke vet når den girer hvis du kjører i automatmodus - og uansett tar det en halv evighet før neste gir er klart. Velger du å gire med spaken, eller hendlene bak rattet, får du mer kontroll, men da blir også noe av poenget med en automatkasse borte.

Tolitersdieselen under panseret er den samme som vi har kjørt i mange andre modeller fra Citroën/PSA tidligere. En fin dieselmotor både med tanke på gange og kraftutvikling. Den andre motoren, en elmotor på 37 hestekrefter, er plassert under baksetene/bagasjerommet og driver bakhjulene. Fordelen med denne er at den har fullt dreiemoment fra 0 omdreininger og at den er så å si helt lydløs.

Ytelser: 5

INFORMASJON: På skjermen kan du, i likhet med på andre hybrider, få opp informasjon om hvordan kreftene jobber.
INFORMASJON: På skjermen kan du, i likhet med på andre hybrider, få opp informasjon om hvordan kreftene jobber. Foto: FOTO: Petter Handeland

De to motorene yter til sammen 200 hestekrefter i 3008 Hybrid. Det er nok til å gi den 1660 kilo tunge bilen gode ytelser. Peugeot lover 0-100 km/t på 8,5 sekunder og en toppfart på 191 km/t.

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 4,5

60-100 KM/T, 4. GIR: 5,4

60-100 KM/T, 5. GIR: 7,8

60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,8

80-120 KM/T, 4. GIR: 6,4

80-120 KM/T, 5. GIR: 9,7

80-120 KM/T, KICKDOWN: 6,6

STØY TOMGANG, dBA: 44,9

STØY 50 KM/T, dBA: 61,9

STØY 80 KM/T, dBA: 65,5

STØY 100 KM/T, dBA: 68,8

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,57

Den gjør det også godt i våre akselerasjonsmålinger. I motsetning til vanlige biler med automatgir, er 3008 Hybrid raskere om man låser den i gir enn om man lar girkassa jobbe selv.

4,5 sekunder fra 60-100 km/t i 3. gir er et godt resultat. Det samme er 6,4 sekunder fra 80 til 120 km/t i fjerde gir. Vesentlig bedre enn kompakt-SUVer med toliterdiesel på rundt 150 hk.

Lar man girkassa jobbe selv, går det henholdsvis 0,2 og 0,3 sekunder lengre tid i de samme fartsintervallene.

At 3008 Hybrid er en sprek bil merkes også på veien. På grunn av girkassa er den ikke veldig kjapp i de to første girene, men i tredje, fjerde og femtegir sørger de to momentsterke motorene for godt med punsj i forbikjøringene.

Eksteriør: 4

Er den snerten, sær, vakker eller rar? Det er jammen ikke lett å bli klok på det karakteristiske utseendet til 3008. Men at den ikke sklir inn i mengden er vel de fleste enige om.

SPORTY PREG: Kupeen er førerorientert, og gir på den måten et uvanlig sportslig inntrykk til MPV å være.
SPORTY PREG: Kupeen er førerorientert, og gir på den måten et uvanlig sportslig inntrykk til MPV å være. Foto: FOTO: Petter Handeland

Fronten er tøff, mens resten av bilen har et tydelig MPV (flerbruksbil)-preg.

Samtidig har den bakkeklaring og andre elementer fra SUV-verdenen, uten å bli skrikende eller prangende.

Interiør: 4

Kupeen er luftig, oversiktlig og spenstig. Man føler seg raskt hjemme i 3008, og den innkapslede førerplassen gir et sporty inntrykk.

Plassen er overraskende god i baksetene, selv til tre voksne personer. Bagasjerommet i hybriden er litt mindre enn i vanlige 3008 på grunn av batteripakken. 377 liter er ikke stort til å være en ellers rommelig familiebil, men den praktiske innlastingsluken gjør den plassen som er lett å utnytte. Franskmenn er opptatt av design, og 3008 er intet unntak.

Ellers gir 3008 et godt kvalitetsinntrykk og et småeksklusivt inntrykk. Litt dårlig sikt ut av kupeen trekker litt ned.

Komfort: 3

Mange forbinder franske biler med god komfort, men det er nødvendigvis ikke slik. Vi noterer oss en del hjulstøy i 3008 Hybrid, samtidig som den nykkete oppførselen til girkassen trekker ned. I tillegg er den stiv over korte ujevnheter i veibanen, så byens trikkeskinner og brustein kjennes godt i kroppen. På landeveien er den mye bedre. Lange ujevnheter takler den eksemplarisk.

Sikkerhet: 5

GOD PLASS: Bakseteplassen er overraskende god. Her får tre voksne personer plass uten alt for store problemer.
GOD PLASS: Bakseteplassen er overraskende god. Her får tre voksne personer plass uten alt for store problemer. Foto: FOTO: Petter Handeland

EuroNCAPs kollisjonstest av 3008 viser konturene av en meget sikker bil. Full pott med fem av fem stjerner er nærmeste en selvfølge for mange i dag.

3008 gjør det knallsterkt på stort sett alle områder, bortsett fra at den er lite skånsom mot fotgjengere ved et eventuelt sammenstøt.

Peugeot har utstyrt 3008 med alt av forventet sikkerhetsutstyr som standard, mens framkommelighetspakke, head-up display og litt annet snadder kan kjøpes i tilleggspakkene for en hyggelig penge.

Pris/utstyr: 4

Startprisen på 399.900 kroner for 3008 Hybrid er helt ok. Man får tross alt en motorsterk bil med lavt forbruk, god plass og et respektabelt utstyrsnivå allerede i standardutførelse. Testbilen har fått litt ekstra; 17" aluminiumsfelger, panorama glasstak, head-up display, parkeringsassistanse, navigasjon, metallic lakk og noe annet småtteri. Det gir en totalpris på 435.900 kroner. En komplett pakke på mange måter, men ikke forvent at du får en bil som gir premiumfølelse. Til det er den for røff i kantene.

Miljø: 5

Vi er litt delt etter å ha kjørt 3008 Hybrid en ukes tid. Oppgitt forbruk ved blandet kjøring er smått utrolige 0,37 l/mil, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på kun 99 gram/km. Ytelsene tatt i betraktning er det imponerende, og kvalifiserer til en sekser i miljøkategorien i seg selv.

GOD KOMFORT: Setene gir ikke samme påkostede følelse som andre deler av bilen, men de er gode å plassere baken i.
GOD KOMFORT: Setene gir ikke samme påkostede følelse som andre deler av bilen, men de er gode å plassere baken i. Foto: FOTO: Petter Handeland

Men, som hybridbiler flest er vi aldri i nærheten av et så lavt forbruk. Ikke engang på landeveien i optimal forbrukshastighet. Derfor kan vi trygt si at det oppgitte forbruket i EU-normen er villedende i forhold til reelt forbruk.

I vår faste 20 mil lange forbruksrunde, der vi kjører alle biler vi tester opp mot en idealtid, lander 3008 Hybrid på et forbruk på 0,57 l/mil - noe som er bedre enn snittet av høyreiste stasjonsvogner og kompakt-SUVer med firehjulsdrift.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Peugeot 3008 Hybrid har mange gode kvaliteter. Den ser bra ut, er godt utstyrt, har god innvendig plass, og den har gode ytelser og lavt forbruk. Girkassa ødelegger dessverre mye av moroa, dessuten kunne fjæringen vært mer tilgivende på dårlig underlag.

En annen ting er prisen. Vi ville nok tenkt oss om to ganger før vi la drøyt 400.000 kroner på bordet for hybriden. Med 1,6-liters diesel under panseret, uten at den kan vise til de samme ytelsene, koster nemlig 3008 over 100.000 kroner mindre. Og det er en motor de aller fleste ville bli blitt fornøyd med.

Les også:

STJELER PLASS: Batteriet og elmotoren er plassert under bagasjerommet, og dermed har du ikke mer enn 377 liter til rådighet. Det er litt mer enn i en gjennomsnittlig kompaktbil.
STJELER PLASS: Batteriet og elmotoren er plassert under bagasjerommet, og dermed har du ikke mer enn 377 liter til rådighet. Det er litt mer enn i en gjennomsnittlig kompaktbil. Foto: FOTO: Petter Handeland

Her er nye Honda CR-V

Disse promillemålerne fungerer best

Disse bilene har fått terningkast seks

Denne saken ble første gang publisert 23/07 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også