Prøvekjørt: Mercedes-Benz S 63 AMG

Råskap i S-klasse

Rett og slett brutal.

ENORM: S-klasse er en veldig stor bil. Men det er imponerende hvordan slikt kan forkles med mye motor og ordentlig understell.
ENORM: S-klasse er en veldig stor bil. Men det er imponerende hvordan slikt kan forkles med mye motor og ordentlig understell. Foto: Gratis
Sist oppdatert

Tekniske data: Mercedes-Benz S 63 AMG

MOTOR, CM3: V8, 5461

EFFEKT, HK VED O/MIN: 544/5250

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 800/2000

EGENVEKT, KG: 2120

L/B/H, CM: 512,2/212/148,8

BAGASJEROM, LITER: 560

STANDARD DEKKDIM.: 255/40-19 foran, 275/40-19 bak

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 1,05

CO2-UTSLIPP, G/KM: 244

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 4,5

TOPPFART, KM/T: 250

PRIS FRA, KR: 2 402 000. Lang: 2 474 000

Omgivelsene er nydelige, på Atlanterhavs-veien fra Bud og i retning Kristiansund. Det er fullt forståelig at Mercedes-Benz ville la journalister fra hele verden prøve bilen her, og ikke på grå Autobahn.

Men dette er rart. Jeg sitter bak rattet i en enorm bil. Førermiljøet er preget av ypperste luksus. Førerstolen har sikkert 1400 ulike innstillingsmuligheter, så jeg sitter helt perfekt. Massasjefunksjonen er på, og knar kroppen på ordentlig deilig vis.

I baksetet kan selv en giraff ha god beinplass. Fra det herlige Bang & Olufsen-stereoanlegget triller det vakre toner fra harddiskens musikkbibliotek. Underlaget er som vanlig for ikke fullt så sentrale strøk i Norge, men det merkes ikke - bilen flyter over.

Så, et lite vipp med høyrefoten.

Alt forandres.

Brølet overdøver musikken, styringen blir skarpere enn brødkniven hjemme, understellet videreformidler hver minste detalj.

Og skyvet da... Rett og slett brutalt!

På flystripa får bilen sprinte skikkelig, noe som er utrolig moro - og svært imponerende. Om det er skyvet eller lyden som gleder mest, er jeg ikke sikker på. Blandingen er i hvert fall herlig. Bremsene gjør at det gjør vondt bak øynene. Og den tåler også kjegleløypa, på tross av at bilen er fullstappet av luksus og veier drøyt 2,1 tonn.

Del denne saken Facebook og/eller Twitter!

Del

Les også:

Vi har kjørt verdens råeste elbil

Vi har kjørt flere AMG-er. Les her!

Dette er verdens ti dyreste biler.

Ingeniørkunst

VOLDSOM: S-klassen er voldsom, men også svært imponerende.
VOLDSOM: S-klassen er voldsom, men også svært imponerende. Foto: Gratis

AMGs 900 ansatte bygger gromme ting, rundt regnet 20 000 biler årlig. Men selv om de ikke akkurat oversvømmer verden med brutaliserte biler, kan heller ikke de sitte på gjerdet og se verden rundt i stadig økende grad mislike ting som forbrenner døde dinosaurer i litt raskere tempo enn snittet.

- Vi vil kombinere prestasjoner og miljøansvar, forteller Jan Feustel, senior manager for avansert teknologi hos AMG.

Ingeniører er flinke folk, særlig når de har en spesifikk oppgave å løse. Da de fikk ordre om å lage en ny motor og girkasse til den største modellen i programmet, og gjøre den enda grommere, men mye mer gjerrig, gjorde de nettopp det.

Les også:

Vi har testet rå luksus på vannet.

Luksusoppskrifter til helgen.

Kjøpmannspalass ble designhotell.

Brutalt

Den 6,2 liter store V8-en som huserte i S 63 AMG er borte. Kanskje på vei over i historien, siden den er litt i overkant tørst. I S 63 AMG ligger det nå et stykke ingeniørkunst på sitt beste: En håndbygd, piezoinjektor-direkteinnsprøytet 5,5 liter stor V8 som tvangsmates av to turboer. Resultatet er 544 hk og 800 Nm - sistnevnte hele veien mellom 2000 og 4500 o/min.

VELKJØRENDE: Den er både stor og tung, men S 63 AMG er også imponerende velkjørende.
VELKJØRENDE: Den er både stor og tung, men S 63 AMG er også imponerende velkjørende. Foto: Gratis

Om du betaler litt ekstra får du "AMG Performance package", som gir høyere turbotrykk og øker dette til 571 hk og 900 Nm. 63-betegnelsen beholdes av tradisjonsgrunner.

Dette er like brutalt som det kan se ut som.

Nei, det er faktisk enda mer brutalt. For lydbildet, fra motoren, eksosanlegget, og de to grove, doble utblåsene, legger en ekstra, fantastisk spiss på det hele.

Imponerende

Og kanskje mest imponerende: Den "gamle" motoren var større i volum, svakere, og drakk 1,44 liter på mila i snitt. Alskens moderne ingeniørtankegang og tekniske godbiter, kombinert med fersk sjutrinnsautomatgirkasse - med start-stopp-system, og våtclutch i stedet for konvensjonell momentomformer - gjør at den nye S 63 AMG nøyer seg med 1,05 l/mil.

Nei, dette betyr antakeligvis ingen verdens ting for drivstoffbudsjettet til eieren, ei heller for klodens antatte sprint mot undergangen. Men det har mye å si for omdømmet til superdupre grombiler, for avgiftene - de er rundt 180 000 kr lavere - og for slike monstres overlevelsesevne i fremtiden.

EKSKLUSIVT: Innvendig er S 63 AMG en ren nytelse, fullstappet av luksus og komfortutstyr. AMG-en er dessuten ispedd småsportslige hint.
EKSKLUSIVT: Innvendig er S 63 AMG en ren nytelse, fullstappet av luksus og komfortutstyr. AMG-en er dessuten ispedd småsportslige hint. Foto: Gratis

Den store gledespakken koster likevel sitt. 2 402 000 kr, før du begynner å tilpasse bilen din egen smak. Om du vil ha enda lengre akselavstand, for enda bedre beinplass bak, begynner prisen på 2 474 000 kr.

Ja, det er mye penger. Og det er svært få som kan unne seg noe slikt.

Men uansett er det veldig gøy at slikt som dette finnes. For det står respekt av hvordan det deilige og det brutale kombineres, uten at man opplever kompromisser - samtidig som det hele har grønne kanter.

Les også:

Vi har testet bilen din! Les over 500 biltester her.

2,6 tonn pur luksus - vi kjører Bentley Mulsanne.

Familie-Mercedes til Toyota-pris.

Her er de råeste bilene vi har kjørt.

MESTERVERK: Den 5,5 liter store V8-en tvangsmates av to turboer. Resultatet er ordentlig heftig - samtidig som den er imponerende nøysom.
MESTERVERK: Den 5,5 liter store V8-en tvangsmates av to turboer. Resultatet er ordentlig heftig - samtidig som den er imponerende nøysom. Foto: Gratis

Denne saken ble første gang publisert 17/08 2010, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også