Dieselbiler blir dyrere - sjekk disse bensinbilene
Moderne teknologi har gjort bensinmotorene til gode alternativer til diesel.


Regjeringen har signalisert at dieselbiler vil bli dyrere fra og med neste år. Akkurat hvordan dette vil gjøres vet vi ikke før statsbudsjettet legges fram 6. oktober. Det som er sikkert, er at bensinbilene vil få en mer konkurransedyktig pris.
Lokal forurensing
I dag baseres engangsavgiften på tre komponenter: Vekt, effekt og CO2-utslipp. NOx- og partikkelutslippene, som fører til lokal forurensning, tas ikke med i beregningen. Dieselbiler har en høyere andel av dette enn bensinbiler, men CO2-utslippet er derimot lavere enn på tilsvarende bensinbiler.
I 2007 la regjeringen om til dagens avgiftssystem, men det ser altså ut til at de nå også vil ta hensyn til den lokale forurensningen som følger av at flere og flere velger dieselbiler. Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at hele 74,8 prosent av bilene som er solgt hittil i år har dieselmotor under panseret. Dette førte blant annet til restriksjoner på kjøring i Bergen i vinter, og det kan føre til det samme i Oslo når kulda melder seg.
Utvikling på bensinfronten
De siste årene har imidlertid bensinbilene hatt en voldsom utvikling. Såkalt downsizing er i vinden, og det betyr at man får mindre bensinmotorer med overladning. Dermed får man vesentlig lavere forbruk og høyere dreiemoment. To av tingene som har gjort dieselmotorer populære de siste årene.
Under har vi samlet tester av biler med små turbomotorer. Gjennomgangstonen er at disse fungerer utmerket, og har positive sider som på mange måter veier opp for et forbruk som er litt høyere enn på dieselmotorer.
Les også:
Disse bilmerkene bryter oftest sammen
Nå blir det enklere å finne best forsikring