Her er nybilene amerikanerne elsker. Vi er litt overrasket.
SMÅBILER: Honda Jazz. Hondas minstemann er rommelig og byr på en ordentlig smart bakseteløsning. Amerikanerne synes den ser bra ut, at den har gode seter og at den kjører godt. Vi er helt enige.
KOMPAKTBILER: Mini Cooper. Utvendig og innvendig design, kjøreegenskaper, motor og girkasse, kjøresikkerhet og seter får skryt. De klager litt på dårlig baksete- og bagasjeromsplass. Og vi vil ikke krangle på dette.
KOMPAKT SPORT: Volkswagen Golf GTI/R32. Som oss, synes amerikanerne de sportslige Golf-modellene har flott interiør og herlige kjøreegenskaper, flotte motorer og er lette å ha med å gjøre. Men de synes hekken er rar.
SPORTY PREMIUM: Porsche Cayman. Utseende, plassutnyttelse, sitteposisjon, motor og girkasse og ikke minst kjøreegenskaper får skryt. Da går det an å leve med litt lyd over brå ujevnheter. Cayman er for øvrig vår favoritt i klassen, også.
INNSTEGS-PREMIUM: Lexus IS. Innvendig og utvendig design, seter og klimaanlegg, kjøresikkerhet og drivstofforbruk får skryt. Men den får dårlig score for bakseteplass og 250-bensinmotorens kraft. Vi liker bilen godt, men vil heller ha en BMW 3-Serie (som tok andreplassen).
PREMIUM-MELLOMKLASSE: BMW 5-Serie. Design og interiør, kjøreegenskaper og motorer, sikkerhet og lettkjørthet. Amerikanerne liker alt vi elsker med 5-Serie. At koppholderne er litt dårlig egnet til McDonalds-bøttene og at det ikke er plass i midtkonsollen til alt man eier kan vi leve med.
PREMIUM-STORBILER: Mercedes-Benz S-Klasse. Eksteriør og interiør, innvendig plass og seter, kjøreegenskaper og stereo/navi-system, kjøresikkerhet, motorer og girkasse får skryt. Og de er bare misfornøyde med bagateller. Vi liker også bilen, men BMW 7-Serie og Audi A8 er også veldig flotte biler¿
MELLOMKLASSE: Volkswagen Passat. Får skryt for plass, seter og kjøreegenskaper, motorer og girkasser, oversiktlighet, kjøresikkerhet og forbruk. Det eneste de klager på er navigasjonssystemet. Vi synes Passat er en fin bil, men Ford Mondeo byr på mye av det samme ¿ og er morsom i tillegg.
STORBIL: Dodge Magnum. Ikke uventet får den skryt for utseendet. Interiøret, multimediaanlegget, setene og klimaanlegget blir også satt pris på. Den får også god score for kjøreegenskaper og motor/gir. Men de liker ikke at den bruker mye bensin, og at den er uoversiktlig og vanskelig å parkere.
KOMPAKT-SUV: Toyota FJ Cruiser. Amerikanerne har litt annet syn på hva som er kompakt enn oss. Men den råtøffe retrobilen FJ Cruiser er jo artig å se, og de skryter også av kjøreegenskaper, motor og gir, klimaanlegg og seter ¿ mens de klager på høyt forbruk, dårlig oversikt og dårlig plass bak.
MELLOMSTOR SUV: Buick Enclave. Den ferske modellen gjør det godt på design, plass, kjøreegenskaper og klima- og multimediaanlegg. De er ikke helt fornøyde med motorkraften og girkassa. Vi synes åtteseteren er spennende, men den kommer nok aldri hit.
STOR SUV: Toyota Sequoia. Den enorme bilen er riktignok konstruert og bygd spesielt for amerikanerne, men at en Toyota skal ta innersvingen på amerikanernes spesialitet er jo litt interessant. Den får skryt for plass og klimaanlegg, kjøreegenskaper og motor/girkasse.
MELLOMSTOR PREMIUM-SUV: Porsche Cayenne. De synes den ser bra ut, at den kjører godt, at motor og gir er bra, at den er lettkjørt og oversiktlig, og at setene er gode. Vi liker også den kjøreglade SUV´en godt, og også her kan vi leve med at koppholderne ¿ som amerikanerne klager på ¿ ikke er helt perfekte for store pappkrus¿
STOR PREMIUM-SUV: Land Rover Range Rover. Den får skryt for eksteriør og interiør, multimediaanlegget og setene, kjøreegenskaper og motor/girkassekombinasjonen. De liker også at den er oversiktlig og oppleves som sikker i trafikken. Men de mener at lyden når dørene lukkes er for dårlig, og at lasteterskelen er for høy.
MELLOMSTOR PICKUP: Honda Ridgeline. USA-pickupen får skryt for plass og kjøreegenskaper, men de klager på høyt forbruk og dårlig oversikt.
STOR PICKUP: Chevrolet Avalanche. De liker utseendet og interiøret, klima- og multimediaanlegget, kjøresikkerheten og oversiktligheten, og forbruket. De liker ikke dårlig akselerasjon og navigasjonssystemet.
MPV: Honda Odyssey. Den får skryt for innvendig plass, klimaanlegg og kjøreegenskaper, motor og girkasse, og oversiktlighet og kjøresikkerhet. De er misfornøyde med midtkonsollen og koppholderne.
Knut Arne Glesne
Sist oppdatert
Analysebyrået J.D. Power har spurt amerikanske nybilkjøpere om hvor fornøyde de er med sin nye bil, etter å ha eid den i tre måneder. Selv om høye bensinpriser har lagt en demper på bilsalget i USA også, er folk fortsatt glade i bil. Og undersøkelsen handler om nettopp følelser; hvor fornøyd man er med design, innhold, plassutnyttelse og egenskaper.
Resultatene er basert på en undersøkelse blant 81 000 nybilkjøpere. Og vi er litt overrasket over at de ellers så USA-bil-fikserte amerikanerne er mest fornøyd med biler som kommer fra helt andre deler av verden - der de fleste også er tilgjengelige her i landet.
Porsche får høyest totalscore, etterfulgt av Jaguar, BMW og Mercedes-Benz. Når det gjelder bilmodeller, får Mercedes-Benz S-Klasse den høyeste poengsummen, fulgt av Lexus LS og Porsche 911.
Av de 17 klassevinnerne er åtte fra Europa og seks fra Asia.
Se hvilke biler amerikanerne er mest fornøyd med her!