Volvo S80 D5: Den som venter på noe godt

Volvo S80 er stor-sedanen som viser vei for hva som skal komme senere i år. Det lover godt.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Meget god sittekomfort

+ Lavt støynivå

+ Behagelig fjæring

- Ikke av de mest sporty i klassen

- Litt anonym

Volvo S80 konkurrerer i første rekke mot sedanversjonene av Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse. Bilen ble lansert i 2006 og baserer seg på en felles plattform som skal brukes i flere fremtidige Volvo-, Jaguar- og Fordmodeller. I Norge blir ikke minst V70 og XC70 viktige modeller når de kommer senere i 2007.

Volvo S80 er en vellykket stor sedan. God komfort, sikkerhet og en relativt hyggelig pris er noen av høydepunktene.

Kjøreegenskaper:

Volvo S80 baserer seg på Ford og Volvos felles plattform for større biler. Slik tradisjonen for Ford-plattformer er blitt, kjører Volvo S80 meget bra. Imidlertid har en del av presisjonen og tilbakemeldingene blitt ofret på komfortens alter. Det er mer Mercedes enn BMW, for å si det slik. Bilen oppfører seg imidlertid meget sikkert og trygt.

Motor:

Volvo S80 leveres med flere spennende bensinmotorer. Etter avgiftsomleggingen er det de to fem-sylindrete dieselmotorene på 163 og 185 hk som prismessig er de mest interessante. Vi kjørte den sterkeste, som passer fint i Volvo S80. Sammenlignet med de beste konkurrentene, har den en litt mer fremtredende "femmer-knurring" ved gasspådrag. I kombinasjon med automatgir oppleves drivlinjen som svært behagelig.

Ytelser:

Man skulle tro at en stor Volvo S80 med diesel og automat var sedat, men det er ikke tilfellet. Rask akselerasjon og høy toppfart vil gjøre bilen attraktiv selv på Autobahn, og under norske forhold har du alle kreftene du trenger. Det finnes imidlertid raskere biler når prislappen nærmer seg 600 000,-, spørsmålet blir om du faktisk trenger det.

Eksteriør:

Volvo S80 er tro mot forgjengeren på ett punkt; en design som ikke vekker mye oppsikt. Bilen er pent og elegant, men kanskje i overkant diskret når egenskapene for øvrig er såpass sterke. Mest positive kommentarer får fronten med de bakovertrukne lyktene, mens hekken virker mer tradisjonell.

Interiør:

I Volvo S80 bygger man videre på det lyse, lette nordiske designet som S40/V50 fikk mye skryt for. Linjene er rene og enkle, betjeningen likeså. Vi synes fortsatt det mangler noe av samme kvalitetsfølelse som hos de beste tyske bilene, men det nærmer seg. Plassmessig er Volvo S80 relativt rommelig, men den virkelige familiebilen på denne basisen heter V70 og kommer først på markedet senere i år.

Komfort:

Her scorer Volvo S80 på hel volley rett i krysset. I vår testbil godt hjulpet av Four-C understellet som er ekstrautstyr, og gir en svært behagelig fjæringskomfort. Volvo S80 er generelt sett svært godt støydempet, bare en og annen lyd fra hjulopphenget forstyrrer roen på tverrskjøter eller i dype ujevnheter. Seter og sittestilling kan alle lære av Volvo, og det automatiske klimaanlegget fungerer prikkfritt.

Sikkerhet:

Volvo S80 har foreløpig ikke vært testet i EuroNCAP's testprogram. Imidlertid er det liten grunn til å tvile på at dette er en sikker bil. Det taler bl.a. de gode resultatene oppnådd av Ford S-Max og Galaxy for, biler som er stukket over samme tekniske plattform. Dessuten har Volvos nyeste modeller også gjort det godt i samme test. Sikkerhetsutstyret er på et høyt nivå.

Pris/utstyr:

Selv om Volvo S80 ikke er en billig bil, våger vi påstanden om at den er relativt prisgunstig, sammenliknet med typiske konkurrenter fra Audi, BMW og Mercedes. Med priser som starter rundt 450 000 kroner (februar 2007), fornuftige utstyrspakker og relativt spislige priser på ekstrautstyr er det fullt mulig å skaffe seg en fornuftig utstyrt 163 hk til under 500 000,-. Skal du "alt", samt V8-motor er det fort gjort å havne godt over 1,2 millioner&

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen