Tøffere TT

Har du lyst på en Audi R8, men ikke råd? Kjøp en TT, heng på litt plast, og trim motoren i stedet.

Med R8-look og mer motor enn originalen, gjør B&Bs Audi TT seg godt bemerket.
Med R8-look og mer motor enn originalen, gjør B&Bs Audi TT seg godt bemerket.
Publisert Oppdatert

Audi R8 - For første gang på norsk jord
Hvem er vakrest?

Audis første supersportsbil R8 blir ikke akkurat noe dagligdags syn her i landet. Importøren har kun fått ti biler de kan selge, og bilen koster jo også noen kroner, nærmere bestemt 1 763 900 av dem.

Stylingselskapet Caractere har nå utviklet et komplett sett til TT, som gir den R8-utseende. Den åpne frontfangeren, de nye sideskjørtene, støtfangeren bak med plass til do doble utblås, og ikke minst dekslene bak dørene - alt dette er laget for å etterlikne supersportsbilen.

Mål: 300 pluss
- Vårt mål var å bli medlem i 300-klubben, sier den tyske tuneren i pressemeldingen. Og det har de klart. Om resultatet ser bra ut, det skal ikke vi legge oss opp i. Men spesielt, det er det jo.

Men dette er jo ingen R8, uansett hvor mye styling bilen får. Alt under skallet er jo ulikt. B&B Automobiltechnik ordner det imidlertid slik at TT´en blir både sprekere, kjappere og raskere enn R8.

Sprekere og raskere enn R8

Den 3,2 liter store V6´en har fått påmontert en turbo og en intercooler, luftinntaket er fullstendig ombygget, nye oljekjølere er på plass for å holde temperaturen nede, og et helt nytt eksosanlegg gjør at den kan puste friere. Med helt ny motorstyring gir dette heftige resultater:

B&Bs V6 yter 500 hk, og gjør at TT´en klarer 0-100-sprinten på 4,2 sekunder. 0-200 km/t tar 12,5 sekunder, 300 km/t nås på 39,2 sekunder, og toppfarten er 320 km/t. Til sammenlikning har R8 420 hk, gjør 0-100 på 4,6 sekunder, og toppfarten er 301 km/t.

Ikke bare motor
Tuneren har også sørget for å oppgradere understellet og bremsene så de er mer tilpasset de store kreftene. Et åttestemplet kalippersett klemmer på digre bremseskiver, og understellet er justerbart i høyde og stivhet. Med 20-tommers hjul burde veigrepet også være greit.

B&B Automobiltechnik selger deg gjerne en ferdigbygget TT Edition R, med priser fra 750 000 kr. Med norske avgifter koster den riktignok en god del mer.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen