Audi R8 – For første gang på norsk jord
Vi deltok på den første visningen av Audi R8 på norsk jord. For en bil!

AUDI R8: SE BILDENE HER!
ALLE BILGALLERIER
Et knippe nysgjerrige journalister fant i dag veien til Kokkamok i Nydalen. Importøren hadde på kort varsel fått "låne" en Audi R8 til fri beskuelse. R8 er Audis nye supersportsbil, delvis basert på løpsbilen R8, men tilpasset for gatebruk.
Superbil
Audi R8 har det meste for å fortjene betegnelsen superbil. Den har en midtstilt, brutal sugemotor, Lamborghini-linjer og tilnærmet perfekt vektfordeling. R8 har arvet verdifulle og røffe gener fra sin navnbror i racingverdenen, samtidig som det meste er tilpasset for å bli kjørbart på vanlig vei. Det hersker liten tvil om bilens utseende er av det tøffe slaget. Enkelte synes det var mye Lamborghini Gallardo over bilen, mens andre trakk snora i retning av alle supersportsbilers far, Bugatti Veyron. Samtidig er det et visst TT-preg på R8, men ikke i så høy grad at det ødelegger noe av det eksklusive ved bilen.
Heftig
Motoren er en forholdsvis kjent V8 fra Audis familie-versting RS4, men med et par små forandringer. I stedet for å ha oljen i bunnpanna på bilen, har den fått et tørrsump-system. På denne måten kan motoren plasseres lavere i bilen, noe som gir lavere tyngdepunkt og bedre kjøreegenskaper. 420 hestekrefter er disponible ved 7 800 omdreininger. Det mest vesentlige er et heftig dreiemoment på 430 Nm, hvorav 90 % er tilgjengelig stort sett over hele registeret. I velkjent Audi-stil drar bilen på alle fire hjulene, men Quattro-systemet fungerer på en litt annen måte. Men Haldex-varianten vi kjenner fra Volkswagen og Audi A3 gir bakhjulene krefter ved behov, styres det her inntil 35 % av kreftene til forhjulene ved behov. Det vil si at midtmotor-bilen i utgangspunktet er bakhjulsdrevet som en supersportsbil seg hør og bør være, som igjen gir mindre understyring ved hard kjøring.
Vanvittig kjapp på giret
De fleste VAG-produkter har den siste tiden vært å få med girkassen S-tronic, eller DSG om du vil. I R8 kan man bestille R-tronic, der bokstaven R selvsagt står for Racing. Denne girer vannvittig kjapt, faktisk hele fem ganger kjappere enn kassen man finner i Lamborghini Gallardo, som for øvrig er utgangspunktet for R-tronic. Spurten til hundre er unnagjort på 4,6 sekunder med denne girkassen, mens toppfarten bikker 300 km/t med knapp margin.
Nesten håndlaget
Informasjonsdirektør Paul Hegna hos Møller forteller at denne bilen skal på en lynkjapp turné her til lands et par dager, før den returnerer til utlandet igjen. Noen måneder før den i det hele tatt blir å se på veien har fem nordmenn allerede bestilt bilen, og flere kan det bli etter visningene disse to dagene. Norge får dessverre ikke mer enn ti biler i år, for den lages nærmest for hånd, og kun 15 enheter blir produsert om dagen. Vi avslutter med å fortelle at det derfor er håp hvis du er så heldig å kunne ha en Audi R8 på din realistiske drømmeliste. Regn med og pung ut mellom 1,6- og 1,7 millioner blankpolerte kronestykker.