MINITEST: SUZUKI GRAND VITARA     

TO SKRITT FRAM, ETT TILBAKE

Suzukis Grand Vitara har solgt godt. Nå er en ny bil på plass, som antakelig passer de fleste enda bedre. Det betyr ikke at alt er bare fryd og gammen.

Sist oppdatert

Den nå aldrende Grand Vitara har alltid vært en likandes bil. Den bød på rammekonstruksjon og et helstøpt system for firehjulsdriften. I tillegg ga den et solid inntrykk av å være godt skrudd sammen.

 

Nå er den nye modellen på veiene, og mye har skjedd. Først og fremst har den fått et selvbærende karosseri, så den typiske ramma er borte. Suzuki påpeker dog at de har implementert en slags ramme i den selvbærende konstruksjonen.

 

4WD-systemet har fortsatt alternativ for lavserie. Dette reduksjonsgiret gir deg ekstra lave gir i situasjoner hvor det er nødvendig - for eksempel når båten skal trekkes opp av vannet, eller når du skal opp de aller bratteste skogsveiene. Et skritt i riktig retning er det selvfølgelig at firehjulsdriften slår inn automatisk. Du trenger ikke lenger nappe den inn manuelt, slik man måtte på den forrige. Du kan også låse den i firehjulsdrift der det er påkrevd. Så langt alt vel.

Ikke bare fint og flott

Plassmessig er nye Grand Vitara mindre enn forgjengeren, men mer i tråd med konkurrentene, slik at den passer bedre inn i segmentet. Derfor har Suzuki valgt å fortsette salget av forrige modell, Grand Vitara XL7, iallfall en stund.

 

Den nye bilen vil nok skaffe Suzuki en ny gruppe kunder - de som synes forrige versjon er litt for mye offroader, eller traktor om du vil.

 

Rent kjøremessig er jeg ikke sikker på om alle vil bli fornøyd. Det er svært lenge siden jeg har kjørt en bil med mer transmisjonsstøy enn her. At girkassa høres bedre enn maskinen, er lite tillitvekkende. Da snakker vi selvfølgelig om den manuelle versjonen med fem trinn. Og med støyen fra drivverket i tillegg, blir det i meste laget. Utvekslingen er heller ikke 100 %. Førstegiret ligger høyt, og det blir ikke bedre av at annengiret ligger veldig høyt.

 

En av utfordringene med selvbærende karosseri er å få det stivt nok. Det har man ikke klart her. Du merker at det flekser i svinger, og innredningen knirker selv ved mindre påkjenninger.

 

Den to liter store bensinmotoren yter 140 hestekrefter. Likevel er det ikke mye kraftoverskudd å finne. Slike biler er som skapt for momentsterke maskiner, og heldigvis kommer det en 1,9 DdiS etter hvert.

Mye bra også

Nye Grand Vitara har også sine positive sider. Mange jeg har pratet med liker utseendet på bilen. Og interiøret er både ryddig, pent, og fornuftig. Du har mange lagerplasser, luker og rom, og det ser bra ut.

 

Velger du den best utstyrte versjonen, og det bør du med tanke på pris, får du en bil som er fullastet med godsaker: navigasjon (om enn i en enkel utgave), skinninteriør, elektrisk soltak, xenonlys, cruisekontroll, 17" aluminiumsfelger, mørke ruter fra B-stolpen og bakover, etc. Og nøkkelen kan ligge i lommen; du starter bilen med en liten knott der nøkkelen normalt sitter. Alt utstyret koster akkurat 30 000 kroner. Prisene starter nemlig på 319 900 for en 2,0 Sport og 349 900 kroner for en LTD. Er du villig til å ofre utstyrspakken, to dører og litt motor, kan du få bilen i en litt kortere, tredørsversjon med 1,6-liter for 249 900 kroner.

 

En ting til: Med nye Grand Vitara kan du trekke hengere helt opp til to tonn.

 

[email protected]

 

Tekniske data

Suzuki Grand Vitara 2,0LTD

Motor:

R4, 1995 ccm, 16V

Ytelse:

140 hk v/6000 o/min

Dreiemoment:

183 Nm v/4000 o/min

0-100 km/t:

12,5 sek

Toppfart:

175 km/t

Forbruk:

0,91 l/mil

Dekkdimensjon:

225/65 R17

Egenvekt:

1575 kg

Pris:

349 900 kr

Denne saken ble første gang publisert 11/10 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også